Home > aandachttrekkers, zaakwaarnemingen > Connect! Managementboek van 2011

Connect! Managementboek van 2011

Amsterdam, 17 maart 2011. Verandering was de rode draad die de zes genomineerde boeken verbond. De Rode Hoed het toneel van een ludieke presentatie en kennismaking met de boeken en hun auteurs. En managementboek.nl de gastheer die liet zien dat de volgende fase voor haar wordt ingevuld met verbinding en ontmoeting: de interactieve plaats waar schrijvers en lezers elkaar kunnen treffen.

boeken veranderen

Een boek is een belevenis, niet van papier alleen. De genomineerde boeken werden als een belevenis gepresenteerd. Prikkelend en (inter)actief. Met de uitnodiging voor een spontane dialoog en de museumkijk op de laatst levende ‘niet-connected mensch’.

De shortlist bestond uit boeken de elk op hun eigen wijze ingaan op de thema’s verandering, verbinding en communicatie.
Organisaties leven in een dynamische omgeving die steeds nieuwe vragen en eisen stelt. Gebaande wegen uit het verleden garanderen niet dat je ook morgen de door jou gewenste bestemming bereikt. Wat kan er anders, wat moet anders om ook morgen bestaansrecht te hebben en je doelen te realiseren en – een managementboek stelt niet alleen vragen maar beantwoordt die ook – hoe doe je dat dan?

verbinding met klanten en elkaar

Organiseren gaat over samenwerken. En dat gaat niet vanzelf (Hoe krijg je ze zover – Jan van Setten). Ook veranderen doe je samen (Veranderen in dialoog – Kees Schilder en Hans van Teijlingen). Samen werken is ook samen leren (Brein@work – Ria van Dinteren en Nina Lazeron). Samen werken is niet altijd samen zijn. Technologische ontwikkelingen maken dat samenwerken anders kan (Het nieuwe werken ontrafeld – Ruud Baane, Patrick Houtkamp en Marcel Knotter). Samen werk je ook voor klanten. Hoe bouw je de organisatie die ook van de klant een overtuigend rapportcijfer krijgt? (De 9+ organisatie –Berry Veldhoen en Stephan van Slooten). En hoe maak je in de samenwerking met je klanten en je medewerkers optimaal gebruik van het platform dat de onderlinge communicatiemogelijkheden radicaal verandert (Connect! – Menno Lanting).

De jury over de samenhang van de genomineerde titels: “Er valt een lijn te ontdekken in de zes boeken (maar die ook overeenkomt met wat we hebben aangetroffen in de andere boeken).
Ze voorspellen allemaal het einde van de klassieke regels van organiseren en managen. Regels die nog steeds in veel organisaties gelden.
Als je naar de zes kijkt dan kan de manager het niet meer in zijn eentje regelen, moet hij iets met emoties, moet hij weten wat hij wil met sociale netwerken en om iets te veranderen moet hij of zij luisteren en mensen actief betrekken.”

winnaar

In de toekomst hebben we open, authentieke organisaties nodig die zowel intern als extern optimaal verbonden zijn met medewerkers, klanten en andere belanghebbenden, zo stelt Menno Lanting in zijn boek Connect! – de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap. Hij voorspelt het einde van de klassieke regels van organiseren en managen, onder invloed van de snel groeiende sociale netwerken.

Connect! verbindt het allermeest en werd daarmee de winnaar. Juryvoorzitter Rudy Kors motiveerde deze keuze als volgt: “Een boek dat hoog scoort op het criterium praktische toepasbaarheid. In het boek staan namelijk veel suggesties voor discussies in managementteams. Of eigenlijk zouden managers een open forum moeten starten om zo in dialoog met medewerkers en anderen te verkennen wat ze er mee moeten in hun eigen organisatie. Een betoog dat journalistiek geschreven is en wordt onderbouwd met voorbeelden en literatuuronderzoek. In het boek spreekt de auteur de manager rechtstreeks aan.
Managers zullen een antwoord moeten hebben wat sociale netwerken betekenen voor de eigen organisatie. De jury denkt dat dit boek helpt bij het vinden van dat antwoord.”

marketing

Marketing verandert als verbindende schakel tussen organisatie en klant met de ontwikkelingen mee. De onderneming is al lang niet meer het kasteel van waaruit de kasteelheren beheerst en naar believen de communicatiepoort naar de buitenwereld konden openen. De slotgrachten zijn gedempt, er zijn veel toegangspoorten bijgekomen en de verbindingen zijn open. Alle ondernemingsactiviteit communiceert en is in interactie met de klant. Elke medewerker draagt bij aan de beleving van de klant. Alle communicatie van de klant draagt bij aan de beleving van de organisatie.

Marketing is de verbindende schakel tussen de onderneming en de klant maar is dat niet alleen. Hoofdrolspeler in communicatie. Als je niet zegt wat je doet weet niemand je te vinden. Marketing en organisatie zijn innig met elkaar verbonden, vullen elkaar aan en bevestigen elkaar. Als je niet doet wat je zegt dan wordt de verbinding verbroken. Door wie zich niet echt verbonden weet.

Verbinding binnen de organisatie is voorwaarde voor effectieve verandering. Verbinding met de buitenwereld bepalend voor bestaansrecht en succes. Marketing is de discipline die binnen en buiten verbindt. En binnen en binnen verbinden kan. Menno Lanting is de auteur die de lijnen tussen binnen, binnen en buiten aan elkaar verbindt en laat zien dat marketing verder reikt dan de relatie met klanten. Connect! Is daarmee een richtinggevend winnaar. Een boek om samen te bespreken, voor managers en marketeers.

Een korte sfeerimpressie van het evenement:

  1. 21/03/2011 om 08:52

    Weg van de gebaande wegen: ‘De leidinggevende als minister (= dienaar)’ zet zaken, soms letterlijk, op z’n kop!

  2. 21/03/2011 om 21:10

    Verbinden-samenwerken-intern-extern SUPER het nieuwe: 4 dimensioneel denken.
    Wil men nog meer buiten alle paden treden kan men ook nog 5 dimensioneel denken en handelen volgend het hoogste principe en dat is volgens mij delen. Om ook nog de maatschappij erbij te betrekken. Delen is ook vermenigvuldigen en dan is de cirkel als basis compleet.Verbinden-samenwerken-intern-extern-maatschappelijk. Wie kan zich hierin vinden?

  3. cees de bil
    24/03/2011 om 10:40

    pierre winkler • (reactie in Linkedingroep MVO – Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen op de bij de column gestelde vraag: “de gebaande paden van organiseren en management zijn uitgesleten. We zijn aan nieuwe wegen toe. De vragen zijn veelal als vanouds maar hun context is veranderd. Wat zijn de nieuwe antwoorden?”):

    ‘de gebaande paden … zijn uitgesleten’, zeg je, etc. Sorry, maar ik kan niets met dit soort algemeenheden, die ofwel zo algemeen geformuleerd zijn dat ze eigenlijk niets zeggen, of gewoon bij nadere nuancering niet blijken te kloppen. Dat laatste is, vermoed ik, hier het geval. Er zijn talloze gebaande paden op dit terrein die niet uitgesleten zijn en dat ook nooit zullen zijn en wellicht een paar andere die wel aan vervanging toe zijn.
    Ik heb het artikeltje over het managementboek 2011 gelezen, maar ook daar lees ik niets nieuws. Ik lees een verhaaltje over stakeholdersdialoog, interconnectedness, open-systeem organisaties, kortom, over begrippen die al twintig jaar bestaan. Maar misschien mis ik iets, dus mijn vraag is: wat is er nu ECHT nieuw? Kun je dat hier in een paar zinnen duidelijk maken?

    posted 21 maart 2011

    reactie Cees:

    Cees de Bil • @Pierre: je hebt wel een punt over nieuwe wegen die niet nieuw zijn. Veel veranderingen die de moeite waard zijn komen niet los van het papier. Toch is er ook iets echt veranderd t.o.v. twintig jaar geleden. Internet. Interactief. Massacommunicatie is binnen ieders bereik gekomen. Grenzeloos tweerichtingsverkeer. Dat is nieuw. Dat heeft machtsbalansen veranderd. Daarover heb ik wat gezegd in de reactie aan Karel hierboven. Transparantie, openheid en gedeelde verantwoordelijkheid zijn geen nieuws maar wel in een nieuw perspectief gekomen.

    De recente gebeurtenissen in de Arabische wereld zijn mede een gevolg van de onontkoombare invloed van de mobiele telefoonbeelden en de mobilisatiekracht van Facebook en Twitter. Geen overheid kan nog handelen in beslotenheid en zonder verantwoording af te leggen. Consumenten oordelen scherp en met effect over bedrijven die niet correct omgaan met klantbelangen en hun omgeving. Zie bijvoorbeeld ook: https://ceesdebil.wordpress.com/2009/11/08/2-0-ondernemen-zal-nooit-meer-hetzelfde-zijn/, https://ceesdebil.wordpress.com/2010/02/27/democratie-en-bestuur-in-de-netwerkmaatschappij-crisis/ of https://ceesdebil.wordpress.com/2009/10/15/waanzinnig-ondernemen-in-de-2-0-reality/.

    Verhaaltjes als je wilt, ik denk dat er sprake is van een nieuw verhaal.

    posted 22 maart 2011

    pierre winkler • (reactie in Linkedingroep MVO – Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen):

    Ik heb in 2000, dus zo’n tien jaar geleden, een artikel geschreven voor de Financial Times, waarin ik een aantal ontwikkelingen beschrijf (technologie, media, milieu) die ons bewustzijn hebben veranderd en daarmee ook de manier waarop we een organisatie moeten managen (meer mondige en kritische burgers/consumenten, meer mondige en kritische werknemers, meer aandacht voor het milieu, meer aandacht voor ethiek, enz.). Als iemand het wil lezen, het staat op mijn site). In de jaren 90 van de vorige eeuw kwamen mensen als Senge en Barrett met hun managementtheorieën, die ook toen al eigenlijk niet helemaal nieuw waren omdat ze verwoordden wat al in gang was gezet door de bovengenoemde ontwikkelingen en het daardoor veranderd bewustzijn.
    Wat er nu gebeurt met bijv. gsm-interactie e.d. zijn niet meer dan variaties op een thema dat al langer bestaat en al langer beschreven is, qua betekenis en qua implicaties voor bedrijfsleven en ondernemen. B2B en B2C applicaties bestaan al vrij lang en je kunt hoogstens zeggen dat het gebruik ervan geïntensiveerd is, maar iets wezenlijk nieuws, nee, dat zie ik daar niet in.
    Ik sta erg open voor nieuwe inzichten, sterker, dat is voor mij DE reden om in netwerken als deze van anderen te horen, maar in de artikelen in de links hierboven op wordpress staat m.i. niet wezenlijk iets nieuws, noch iets dat vanuit een nieuw licht behandeld wordt. Daarmee wil ik niet zeggen dat je niet zinvol bezig zou zijn, maar wees een beetje voorzichtig met dingen als nieuw te presenteren. Veel succes verder!

    posted 22 maart 2011

  4. cees de bil
    24/03/2011 om 11:52

    Pepijn Van De Vorst • (reactie in Linkedingroep Veranderkunde op de bij de column gestelde vraag: “de gebaande paden van organiseren en management zijn uitgesleten. We zijn aan nieuwe wegen toe. De vragen zijn veelal als vanouds maar hun context is veranderd. Wat zijn de nieuwe antwoorden?”):

    Hoe kunnen we die veranderde context concreet benoemen en wat betekent dit – vanuit het perspectief van de “vragen als vanouds” – voor de oude antwoorden. Wat zijn de specifieke redenen die maken dat de oude antwoorden niet meer voldoen? Als we daar zich op hebben, is er wellicht een begin van een ontdekkingstocht naar nieuwe antwoorden…..

    Of moeten we het verleden laten voor wat het is en “from scratch” op zoek gaan naar de nieuwe antwoorden?

    Posted 22 maart 2011

  1. No trackbacks yet.

Plaats een reactie