kantelklaar – interim en advies

Kantelklaar! alles verandert voortdurend om je heen. Dat is ook maar gewoon. Maakt het leven de moeite waard maar brengt je ook wel eens uit balans. Als je het weet en ook aan ziet komen, dan ben je kantelkaar. Veranderingen blijven komen maar je handelt ook daarnaar. Een stap terug soms, of één opzij maar omdat je weet waar je naartoe gaat weet je de dynamiek steeds weer in het voordeel van jezelf en jouw bedrijf te gebruiken. De beweging blijft gericht naar voren. Dat is waar ik met mijn advies- en interim-aanbod graag aan bijdraag.Natuurlijk heb ik een profiel op LinkedIn maar dat zegt ook heel veel niet. Aan de hand van een paar ervaringen en belevenissen wil ik schetsen wat ik doe, waarom en hoe.

Nog wat vochtig achter de oren rolde ik medio vorige eeuw (1987…) uit de schoolbanken als jurist. Da’s mooi want ik heb daardoor veel geleerd van de (zakelijke) problemen die er tussen mensen en bedrijven kunnen bestaan, welke spelregels daarvoor zijn bedacht en hoe je die kan oplossen. Die problemen dan. Eenmaal drooggewreven door m’n eerste ervaringen werd ik baasje. Van een team, van een afdeling, van een specialistenunit van eigenwijze juristen en van een speeltuin met ruim honderd enthousiastelingen die schadeafdeling heette. Had ik al ervaringen met problemen… ik kreeg er meer (nee, nee.. geen problemen, ervaringen!), nu met de invalshoek missie, visie, afdelingsplannen, voortgangsvraagstukken en… leidinggeven en samenwerken. Presteren, functioneren (goed en slecht), ontwikkelen. Motiveren, helpen, sturen (soms ook weg…), vergaderen, plannen en weer doorgaan. Prachtig veel gedoe. En letselschade. Heftig, grote belangen. Werken aan wat echt belangrijk is (gezondheid en werk – herstel van en in eigen kracht en waarde). Overleg ook, onderhandelingen, uiteenlopende belangen, de Harvard methode (hard als het om inhoud gaat, ”zacht” op de relatie, omdat die altijd – nou vooruit dan, meestal – belangrijker is). En mediation om ook in confl­ictsit­uaties samen te werken aan een goede oplossing als alter­natief voor het oordeel van een schei­dsrec­hter.

Oplossen, richten, samenwerken, ontwikkelen. Van goed naar beter en mooier en met zo veel mogelijk plezier. Management dus. Veel geleerd van wat goed ging en fout en waarom. Daarmee en daardoor nu adviseur, businesscoach, sparringpartner en probleemoplosser. Van veel markten thuis maar wel met een altijd herkenbare aanpak en stijl. Mooier, beter en verder is wat mij motiveert. (Business)plannen bedenken en uitwerken, organiseren, dingen goed op papier zetten voor de duidelijkheid en/of overleg, gesprekken voeren, afspraken maken (wie doet wat, waarom en waar leidt dat toe), evalueren, bijstellen en als dat door ontwikkelingen in de markt of de onderneming nodig is: het roer om. Open vizier, transparant, doelgericht.

Mijn ervaringen van de laatste tijd? Samenwerking begint vaak omdat iemand een probleem heeft of ervaart of in elk geval een vraag. Meestal in overleg en met opgestroopte mouwen op te lossen en beantwoorden. Vragen hebben ook altijd een context. Structureel aanpakken leidt tot verbetering, groei en toenemend plezier. Daar regelmatig bij stilstaan is leuk en de moeite waard. Levert altijd wat op ook. Zo ontstaat vaak een langdurige relatie en samenwerking die steeds inspireert. Dat is wat ik doe, waar ik over schrijf  en wat ik aanbied en waarover ik natuurlijk graag nog veel meer vertel.

Cees vindt het mooi! en voegt graag toe:

  • management (ondersteuning – begeleiding – interim)
  • ontwikkeling (plannen – business – strategie – organisatie – mensen)
  • conflictregulering (juridisch advies – vertegenwoordiging – belangenbehartiging – mediation)

zie mijn profiel op freelance.nl voor een nadere toelichting op mijn aanbod

Nieuwsgierig naar meer? Dan is een contact via (06) 427 03 174 een mooi begin.


Plaats een reactie