Home > netwerknotities, zaakwaarnemingen > Netwerken, koffietijd?

Netwerken, koffietijd?

“Ga je mee naar de Open Coffee? Dat is leuk en er lopen altijd wel wat interessante mensen”. Regelmatig krijg ik zo’n vraag om mee te gaan naar een netwerkevent en dan antwoord ik meestal dat ik aarzel. Want koffiedrinken zonder meer is niet vanzelf ook zakelijk interessant. Netwerkbijeenkomsten zijn goed. Belangrijk zelfs. Zeker voor dienstverleners, want je bent maar zelden de enige met een goed aanbod en wie een vraag heeft zal die het eerste stellen aan iemand die hij al kent en waarvan hij of zij een positieve indruk heeft.

Wanneer bel ik jou?

Om juist jou na die gezamenlijke kop koffie te bellen moet de ander daarvoor een goede reden hebben. En bij voorkeur een vraag waarvan hij weet dat jij die kunt beantwoorden.  Of dat je hem in elk geval een stap dichterbij het antwoord brengt. “Mij bel je als….”, dat is daarom de belangrijkste boodschap die te vertellen hebt in kennismakings- en netwerkbijeenkomsten. Liefst in één zin ook en zo specifiek mogelijk. Daarmee leg je de basis voor een harde koppeling. Dat je veel meer in de aanbieding hebt is ongetwijfeld waar, maar teveel maakt waterig en onduidelijk. Van alles is net zoveel als niks. ‘Less is more’ en blijft beter hangen.

Wat doe je dan?

Als je gesprekspartner na deze korte introductie nog geïnteresseerd of zelfs nieuwsgierig geworden is – en als dat niet zo is, wat natuurlijk ook kan en OK is, dan was het contact toch effectief –  kleur je het plaatje in. Ook kort, en aansluitend bij de situatie en vragen van de ander. Wat doe jij als zij of hij een vraag aan jou stelt? Goed luisteren levert nu veel op. Dat je de beste en geweldig bent hoef je er niet bij te zeggen, laat dat maar aan de ander. Vertel hoe je tot een antwoord of oplossing komt.

Wat levert mij dat op?

OK, jij hebt wat en je kunt wat, maar waarom bel ik juist met jou? Wat is het resultaat van jouw bijdrage? Wat is de oplossing, de winst voor degene met de vraag? Nee, geen ‘ontzorgen’ of ‘een stukje aandacht’, maak het alsjeblieft concreet. En neem de vraag als uitgangspunt: wat levert jouw bemoeienis voor waarde op?

Wat kost me dat?

Voor wat hoort wat. Kwaliteit heeft een prijs. Geen probleem als het maar meer waarde toevoegt dan het kost. Openheid en transparantie zijn er om actief mee om te gaan, ook dat is ondernemen. En de prijs is uiteindelijk het belangrijkste niet. Tenzij die onduidelijk blijft. En neem jezelf ook serieus, want onderbieden en zomaar korting doen dat niet.

Wie ben jij?

Het lijkt de eerste vraag maar dat is hij in een netwerksessie niet. Wie jij bent is een vraag voor later, als de koppeling al is gelegd. Als de interesse is gewekt. Het antwoord op die vraag is ook zakelijk eenvoudig. Vertel  vooral waarom je doet wat je doet, dat wat jou daartoe motiveert. Dat is de kern van wie je bent als ondernemer.  Waar jij het vandaan haalt maakt jou bijzonder,  jouw weerspiegelde passie is uniek.

effectivitijd

Veel koffie drinken en kaartjes strooien dus? Ja prima, doen, maar niet zonder doel en plan. Dat klinkt wat berekenend  en dat is het dan ook omdat je maar een beperkte tijd hebt om jezelf en je bedrijf te profileren. Daarvan uitgaande kan dat dan ook maar het beste effectieve tijd zijn. Andere tijd is ter ontspanning of gewoon verloren tijd. Ook prima, maar niet vanuit ondernemersperspectief.

Goede koffie is beter dan veel. Dat betekent de tijd nemen om relaties op te bouwen, een duidelijk beeld schetsen van wat jij voor de ander kunt betekenen. Kijken, luisteren en etsen. En herhaald contact, ook een zakelijke relatie gaat verder dan een onenightstand en een vage herinnering.

Duidelijkheid is het begin. Koffie met een bite. Welke indruk en koppeling wil je achterlaten? En welke beklijft? Want wat de ander onthoudt bepaalt of hij op het relevante moment ook echt aan jou denkt. Koffietijd. Effectivitijd.

  1. 13/02/2012 om 08:44

    Beste Cees,
    Bijzonder leuk pleidooi over netwerken en “koffie drinken”.

    Met name jouw conclusie: “Veel koffie drinken en kaartjes strooien dus? Ja prima, doen, maar niet zonder doel en plan. ”

    Daar kan ik het helemaal mee eens zijn. En dan met name mbt het Doel en het Plan dat je hier nog eens onderstreept.

    Als je wilt, kijk dan ook even op http://www.netwerkersboek.nl en hopelijk zien wij elkaar vrijdag 17-02-2012 bij Open Coffee Midden Nederland

    Met vriendelijke groet,
    EHBOdoos.nl
    Peter Klink

  2. 13/02/2012 om 09:20

    Beste Cees,
    Ik ben het met je eens dat je regelmatig tijdens netwerkbijeenkomsten aanwezig MOET zijn!
    Maar niet iedereen is van nature een netwerker en gaan wellicht daarom niet naar de bijeenkomsten. zo was he met mij ook 6-7 jaar geleden. Was ik bij een netwerkbijeenkomst en dan sta je daar hoe pak ik het aan om contacten te leggen. Dat heeft me aan het denken gezet en nu organiseer ik een workshop “Taste The Business”leren netwerken!
    Hieronder tref je wat het inhoud aan.

    NETWERKEN WORDT STEEDS BELANGRIJKER
    Daarover is iedereen het eens. Maar niet iedereen is een natuurtalent.
    Is netwerken dan toch te leren?
    Gelukkig wel. Netwerken is een vaardigheid. Net als voetballen of dansen, zal de een er meer aanleg voor hebben dan de ander. Maar wie wil, kan het leren. En hoe meer je oefent, hoe beter je wordt.

    Herkent u dit:
     U vindt het gemakkelijker om met bekenden te praten, dan om op onbekenden af te stappen.
     U heeft er moeite mee om u aan te sluiten bij een groepje onbekenden.
     U vindt het lastig om van een praatje over te gaan naar een zakelijk gesprek.
     U heeft moeite met de ‘social talk’.
     U vindt het soms lastig om een gesprek af te ronden.
     U zou graag meer resultaat willen halen uit uw netwerkgesprekken.
    Als twee of meer van de bovenstaande stellingen op u van toepassing zijn, is deze workshop ideaal voor u. Doordat gewerkt wordt met praktijksimulaties ziet u wat het effect van bepaald gedrag is op uw gesprekspartners en kunt u oefenen met ander gedrag. Zo ervaart u snel hoe u effectiever kunt communiceren, zowel verbaal als non-verbaal. Na de workshop beweegt u zich comfortabeler op recepties en bijeenkomsten en spreekt u gemakkelijker onbekenden aan. Zo haalt u voortaan meer voordeel uit uw aanwezigheid op netwerkbijeenkomsten.

    Wellicht zou dit een aanvulling kunnen zijn.
    Kijk ook eens op http://www.jides.nl

    Ben benieuwd naar je reactie.

    Met vriendelijke groeten,

    Jeannette van Hirtum,

  3. 13/02/2012 om 16:58

    Beste Cees, jouw bijdragen zijn altijd lezenswaardig! Je hebt het allemaal al vaker gehoord, maar het is goed om het telkens ook weer te lezen, herhaling is de kracht, niet alleen van reklame!
    Dank.
    VBO makelaar Ton Meijer, Emmen

  4. 14/02/2012 om 23:18

    Heel goed en waardevol. Als iemand moeite heeft om zich een houding te geven op (netwerk)bijeenkomsten, probeer dan geinteresseerd te zijn in plaats van interessant te zijn. Mij gaat dat veel gemakkelijker af, en je wordt er meer door gewaardeerd ook heb ik ondervonden. Martijn Has. Success Consulting Nederland

  5. 15/02/2012 om 06:36

    @Martijn met wat jij zegt “wees geïnteresseerd in plaats van interessant te zijn” sla je de spijker op zijn kop met betrekking tot netwerken. Met deze houding kom en blijf je veel beter in gesprek. Ook zal door de interesse die je in die ander toont zich weer terugvertalen in oprechte interesse in jou. De weg van eerste contact naar een zakelijke relatie staat daardoor veel meer open.
    Het opmerkelijke is dat iedereen dit eigenlijk bewust of onbewust wel weet maar er toch vaak tegenovergesteld handelt. Hoe zou dat komen? Hoe denk jij daarover?
    Groet Peter

  1. No trackbacks yet.

Plaats een reactie