Update inspiratieblog: Hoe kom je aan opdrachten buiten je directe netwerk?
De reacties in diverse linkedingroepen n.a.v. het artikel ‘netwerk belangrijkste acquisitiebron zzp’er, maar er is meer!’ laten interessante gedachten en ideeën zien. Hierbij een samenvatting.
X
X
Klanten en opdrachten vind en krijg je ook door:
- Erop af te stappen! Koude acquisitie: “gewoonweg de “de boer op”, bellen, afspraak maken en langs gaan”, “En VRAAG gewoon om die opdracht, als je er niet om vraagt zal zelden iemand informeren of je toevallig nog interesse in werk hebt”
- Lees en luister naar vragen en koopsignalen van potentiële klanten in uitingen op de social media
- Kijk naar nieuwe, meer en andere netwerken die interessant voor je kunnen zijn: “kijk eens op http://netwerkeninnl.nl/”
- Goed werk (blijven) leveren en daardoor steeds meer ambassadeurs verwerven: “Als die klant een goed advies krijgt van mij, dan had hij ook nog wel een nieuwe klant voor mij”
- Zorg dat je zichtbaar bent en gezien wordt: “Nadat ik mijn site klaar had werd ik via Google gevonden door mijn eerste echte ‘tikklant’, ongeveer anderhalve maand na de start”.
- Deel je visie, schrijf, interesseer anderen met jouw ervaring en mening: “Als je vernieuwend bent in je vak, ben je ook aantrekkelijk voor de klant met zijn of haar vraagstukken”
- Focus op de belangen van de klant: “leg niet teveel nadruk op het binnen halen van opdrachten, maar toon interesse in het probleem/vraagstuk van de potentiële klant”
- Kijk goed naar waar jouw potentiële klanten zitten en adverteer en communiceer doelgericht op de goede plaats
- Deel succes: “ik beloon iedereen voor elke afspraak met resultaten”
- “Als laatste zeg ik.. het buitenland”. Letterlijk en figuurlijk: kijk eens goed naar de grenzen die er zijn en die je zelf hebt gemaakt… en overstijg ze!
Daarnaast: je netwerk biedt meer mogelijkheden dan toegang tot elkaar. Actieve verbinding van de persoonlijke netwerken breidt het aantal kansen fors uit. Loop eens doelgericht met elkaar door het bestand van linkedin-connecties dat je allebei hebt opgebouwd en bespreek op welke wijze je aanbod en mogelijke belanghebbenden / geïnteresseerden bij elkaar kunt brengen.
Binnen diverse netwerkclubs word je de mogelijkheid geboden om actief verbinding te zoeken met collega-ondernemers die in dezelfde branche een complementair aanbod hebben. Natuurlijk is deze mogelijkheid niet beperkt tot die netwerkkaders. Samen sterker, samen in staat om een compleet aanbod te doen, samen grotere opdrachtgevers kunnen servicen. Ook dat biedt kansen die anders buiten je bereik blijven. Verbindingskracht dus. Teamwork is samen winnen, ook als er maar één het doelpunt maakt.
Meer ervaringen, ideeën en suggesties blijven van harte welkom
een enthousiast pleidooi voor ‘cold calling’:
bron: http://www.nuzakelijk.nl/ondernemen/2572987/cold-calling-levert-bedrijven-miljoenen-op.html
Discussion: Update inspiratieblog: Hoe kom je aan opdrachten buiten je directe netwerk?
Posted by Jack de Wit, 24 juli 2011
LinkedinGroup: Iedereen Elke Dag Plezier
Posted by Ton Breukers, 25 juli 2011
LinkedinGroup: Netwerk Oost
Bellen, Beurzen, Langsgaan : zelf Initiatief tonen, eerlijk zijn, je afspraken nakomen!
Om te beginnen is de basis van je bedrijf het belangrijkst. Je product moet ” staan ” en moet overeenkomen met hetgeen je aanbiedt. Prijsverhouding kwaliteit moet kloppen.
Ongeacht welke branche. Zorg dat je bedrijf of onderneming transparant is. Laat de klant duidelijk zien wie je bent, wat je doet en wie en wat je wil bereiken.
De markt is steeds in beweging. Koop of reserveringsgedrag verandert steeds. Probeer mee te gaan, maar maak jezelf niet gek. Blijf je focussen op hetgeen waarvoor jij of je onderneming staat.
Wat betreft koude acquisitie. Doe dit bij nieuwe klanten, maar vergeet ook vooral niet je oude c.q. bestaande klanten. Kom niet met lege handen. Zorg dat je informatiemateriaal achterlaat. Wees kort, vriendelijk en zakelijk. Een handdruk, je voorstellen en afgeven van b.v. een folder is voldoende. Probeer bij b.v. de receptie te achterhalen wie eventueel je contactpersoon is, maar dring je niet op. Vergeet niet dat jij op dat moment jezelf verkoopt en niet alleen je onderneming.
Hou bij wie je hebt bezocht en stuur na verloop van tijd een brief of mail. Ook hiervoor geldt, niet opdringen, maar je alleen even presenteren.
Score? Uit eigen ervaring ruim 25%.
Dit is maar een onderdeel van het verkopen of presenteren.
Volgende keer meer.
Theo Bentlage
zalencentrum Bentlage
Mooi blog Cees, dank je!
Stephanie Ward geeft in deze korte video (2 min.) haar visie op het verwerven van opdrachten d.m.v. aanbevelingen. Vraag erom, specifiek, op het goede moment en aan de juiste persoon.