blogoverzicht

2.0?! ondernemen zal nooit meer hetzelfde zijn

2.0, ondernemen in de netwerkmaatschappij, projectmatige co-existentie. Voor of door het butterfly-effect, bewegen of bewogen worden? Met pretecho…

Acquisitie: er kan niets op tegen de kracht van een aanbeveling

Wat er over je gezegd wordt heeft (veel) meer invloed dan wat je zelf zegt. Negatief én positief. Een goede ambassadeur is daarom een betere verkoper dan je zelf ooit kunt zijn.

alles is marketing irl 2.0

‘Big brother is watching you’ is werkelijkheid geworden met één verschil ten opzichte van het origineel van ‘1984’. Het is niet de staat maar de klant die alles in de gaten houdt.

Altijd Boekenweek. Het verhaal dat beklijft.

De kracht van verhalen… Impact heeft dat wat beklijft. Een goed verhaal brengt in beweging zet aan tot nadenken en actie.Wat maakt dat het één verdrijft en het ander blijft?

ART – A Real Touch – muziek en het nieuwe leiderschap

Hoe kom je tot gezamenlijk resultaat in een geïndividualiseerde omgeving? Waarin iedereen onafhankelijk, autonoom en zelfsturend is. Wat is het kader voor wie en wat een leider mag zijn? En wat heeft muziek daarmee te maken, en ART?

(Be)heer(st). communication rules!

We leven in een open community waarin openheid, transparantie, communicatie, interactie, verantwoordelijkheid en respect sleutelbegrippen zijn. Commerciële aanbieders weten daar inmiddels alles van. Pensioenfondsen (nog) niet?

big data min(e)d

De ‘big brother’ die kennis en informatie kan controleren en daardoor kan (be)heersen verdwijnt. Beschikbaarheid van kennis en informatie mobiliseert en democratiseert. De hoeveelheid informatie op het web is duizelingwekkend. En vertelt veel van en over ons. Big data is mining us.

Bij de beesten af, of: wat ondernemers van dieren kunnen leren

De zonnigste oktoberdag van dit jaar was Dierendag. Eerder dit jaar stond ook de Boekenweek in het teken van dieren. Aandacht voor dieren is goed. Ook voor hun gedrag. Om te observeren en ook om er wat van te leren. Wat hebben ondernemers met dieren(gedrag?

Communicatieve fysiologie van een geslaagd product

Wat, hoe en waarom: outside in of inside out? Over inspirerend leiderschap en succesvol innoveren, communicatie en biologie. En hart- en marktveroverende producten natuurlijk.

Connect! Managementboek van 2011

Het managementboek van 2011 is Connect! Verbinden is geen modewoord maar taak van het management. Effectieve communicatie binnen de eigen onderneming en met de klanten daaromheen is doorslaggevend voor overleven en succes. En echte, goede samenwerking gaat over disciplines en grenzen heen.

Conflict? Naar de rechter voor een oplossing! Dacht het niet…

Je gaat naar de rechter als je een conflict met iets of iemand hebt. Maar wat gebeurt er dan? Komt er dan een goede oplossing? Teleurstelling ligt op de loer. En er is een alternatief

Creatief tegen crisis, zet-jezelf-op-de-troon-rede

Naar goed Haags gebruik natuurlijk voortijdig uitgelekt: de zet-jezelf-op-de-troon-rede. Waarop kan je bouwen in tijden van crisis? Eindelijk eens een antwoord waar je wat aan hebt! Gratis met een geeltje en niet voor niets…

Het contactcenter heeft een sleutelrol in de ervaring van de klant met een bedrijf. Of het nu gaat om een contact dat te maken heeft met verkoop, ondersteuning of service. In veel gevallen is het contact met contactcentermedewerkers het eerste of zelfs het enige echte menselijke contact met de onderneming. Wat een kans!

democratie en bestuur in de netwerkmaatschappij. Crisis?

2010 is een verkiezingsjaar. Net voor de val van het kabinet publiceerde de Raad voor het openbaar bestuur een rapport dat ingaat op vertrouwen en de legitimiteit van overheid en politiek. Crisis?

De ploegentijdrit, regels en resultaat

Succesvol ondernemen is topsport, de top bereiken als team gaat niet vanzelf. Tour de France 2009, vierde dag, ploegentijdrit. Twee mooie inzichten. Regels waar je nu eens géén jeuk van krijgt.

De wereld breekt open

Met ‘De wereld breekt open’ faciliteert Wim de Ridder het omdenken vanuit een (populair) wetenschappelijk kader met handvaten voor strategisch inspelen op de nieuwe tijd. “You move to me, I move to you” gaat daarin niet meer over onderhandelen maar over uitwisselen.

Deze (gratis) e-boeken verdienen een plek in iedere virtuele (business-)boekenkast

Het (gratis) e-book breekt door. Steeds vaker verschijnen interessante en inspirerende boeken ook in een downloadable variant. Met voorbeelden over social media, marketing en de toekomst van werken. Aanvullingen zijn welkom.

een man van tegen de negentig in de kracht van zijn leven

Link naar de speech van Paul de Blot, gehouden op 12 november 2009 op uitnodiging van de MKB Krachtcentrale, een bijzondere man over business spiritualiteit. Over crisis en vernieuwing, over tot leven komen door dood te gaan, over gevoel als bron, over energie, over verbinding en over liefde…

eigen volk eerst revisited

Paniek op de Dam als een enkeling de stilte verstoort. Een dagje vrij(heid) direct daarna. Eigen volk eerst? Maar dan anders toch…

Emmer geluk: bestuur en ondernemers ontbijten samen in het gemeentehuis

verslag van een inspirerend netwerkontbijt, waarbij bestuurders en BNI-ondernemers de tijd namen om elkaar beter te leren kennen.

FEESTJE

De morgenstond… netwerken kan ook ’s ochtends vroeg. Wekelijks ontbijten met 30 ondernemers. Interessante mensen, inspirerende verhalen. Met elkaar op zoek naar kansen en mogelijkheden… en je hebt de hele dag nog voor je om er daarna mee aan de slag te gaan.

funtheory: plezier op je werk, ja graag!

van reactief naar creatief – zelfde letters maar toch een wereld van verschil – met veel plezier, graag!

funtheory II: een èchte leider brengt plezier!

van funtheory naar funfacts: plezier op je werk, ja graag! Het zou een grondrecht moeten zijn.

funtheory III: business happiness – geluk is vooral mindset

Geluk is een keuze… nou ja, je kan er in elk geval zelf veel aan doen. Positieve psychologie helpt de wereld mooier worden, om te beginnen zoals jij die ervaart. Shawn Achor vertelt hoe dat werkt en op welke wijze plezier bijdraagt aan beter werk.

Godspeed Volluto, op naar de nieuwe coffeeshop

Welkom in de aandachtseconomie. ‘Wat ik u kan aanraden als nieuwkomer is een proefassortiment’. ‘Ja, nee, graag’, weten wij ons goed geadviseerd. We ontvangen een DOOS met daarin 25 rietjes a 10 shots voor 250 KI (koffie-injecties, ja dat u mij niet misverstaat) en een rekening die met de pret even niet kan interfereren.

goede service is goud waard

“Vind jij Service belangrijk? Verbeter bedrijven en help anderen met hun keuze”. De nieuwe website Preferenso nodigt consumenten uit om bedrijven, organisaties en professionals te beoordelen op hun service en kwaliteit. Wat is het geluid vanaf de andere kant van de experience-economy? Een (inter)review.

Het effect van online reclame op jongeren? Boeieeeeeh….

De meeste jongeren zijn ongevoelig voor reclame op social netwerksites. Het belangrijkste effect van reclame op het web lijkt de bijdrage aan het vermogen van de jongeren om te selecteren en te negeren. En als jong geleerd nog altijd de voorbode is van wat oud wordt gedaan, hoe ziet de toekomst van de online reclame er dan uit?

Het einde van winkels?

Winkels moeten veranderen om aantrekkelijk te blijven voor de consument. Marketeers kunnen daar prima aan bijdragen, maar wellicht ook wat anders dan tot nu toe gewend.

hoe overtuig je nieuwe klanten?

Jos Burgers is een veelgevraagd spreker over marketingonderwerpen. Zijn praktische en humoristische benadering van wat voor veel ondernemers ook wel als een lastige puzzel wordt ervaren helpt het “moeten’ vinden en binden van klanten prettig eenvoudiger. Hierbij de video’s: sit back and relax… en vervolgens gewoon doen!

Infinite possibility (Joe Pine)

Internet sluit de platenzaak, is een geduchte concurrent van de boekwinkel en laat ons een trip naar de zon in één keer boeken. Hoe maak je van een bedreiging een mooie kans? De vraag is niet langer of je ook op het web aanwezig bent? De sleutel is: verbinding. “Combineer het beste van twee werelden”, zegt Joe Pine, “en je legt de basis voor tot nu toe ongekende mogelijkheden”. Introducing the multiverse. Upgrading de beleveniseconomie.

Interactieve reclame met smartphone

Google voorspelt een revolutionaire toename van ‘display advertising’. Interessant voor aanbieders èn consumenten Omdat de consument keuzes krijgt en de adverteerder meer zicht op ROI. In de hoofdrol: je telefoon.

Interactieve stimulans

‘Beteugel gebruik van sociale media’ kopt een artikel op FD.nl, waarin een jurist werkgevers adviseert om werknemers kort te houden. Nee toch, dat kan anders…

intermezzo: bekijk het eens van de andere kant

wat je ook denkt, keer het om. Bekijk het eens vanaf de andere kant. Ieder nadeel heb z’n voordeel en in elk gezeur, verdriet, conflict zit ook een kiem van idee en inspiratie

intermezzo: big data great fun, the interface is the message

TEDx beauty: Artist Aaron Koblin takes vast amounts of data — and at times vast numbers of people — and weaves them into stunning visualizations.

intermezzo: #Faal’n’schijn-tag gedagtendich…

#Faal’n’schijn-tag…  twitter staat hard vol gedachten – en omdat het medium de boodschap is – en 140-taal van een eigen karakter is – zinnen en ook woorden korter – fonetisch sterker dan geschreven – verdwijnt, vermomt, verstomt de taal…

intermezzo: in- of uitzoomen, ‘t is maar net hoe je het bekijkt

wat blijft er over als je het eens van een afstandje bekijkt of er eens flink op inzoomt?

intermezzo: just curious

de basis voor ontdekking en vernieuwing: nieuwsgierigheid en verwondering

intermezzo: Kansen

de meest verheven vechtsporten zijn het minst agressief. Wat is goed leiderschap?

intermezzo: the piano player (korte film)

een mooi impliciet antwoord op de vraag waarom authenticiteit de enige manier is

Internetmarketing, iets voor jou?

Links naar blogs, een lecture, een e-book en een werkboek over social media marketing. Met de uitnodiging om te reageren met vragen, opmerkingen en discussie

Jan Bommerez: met vertrouwen de ideeëneconomie tegemoet

Jan Bommerez is een inspirerend verteller en auteur. Hij stond op het podium van MKB Krachtcentrale op de energiedag 2010. Die presentatie is op film vastgelegd en wil ik je niet onthouden. Leiderschap in de ideeëneconomie was het thema.

Jouw Stijl

 Inhoud is van groot belang, maar de waarde van stijl moet niet worden onderschat. Uniek en onoverdraagbaar. Jouw stijl.

Klantvriendelijkheid en de kleurimpact van woorden

Je hoeft geen gehoorprobleem te hebben om te ervaren hoe het is om in een contactgestoorde wereld te leven. Je hoort ook niet eenvoudig omdat je niet doof wil zijn. Maar dat is wel een mooi begin…. Over klantvriendelijkheid ja.

Letselschade-ethiek, één norm volstaat

Het juiste handelen, ethisch verantwoord, wat is dat bij het behandelen van letselschadevragen? En is er een eenvoudig antwoord mogelijk? Je moeder!

Mediation: samen winnen in een conflict

Mediation: samen zelf je conflict oplossen. In plaats van winnen of verliezen. Voor een goed gevoel, meer invloed en een betere uitkomst

Medische fouten: openheid en communicatie zijn het beste medicijn

Wie een medische behandeling ondergaat verwacht daarvan beter te worden. Ook als uiteindelijke genezing er niet in zit wordt met die behandeling een positieve bijdrage beoogd. Niet altijd is dit ook het daadwerkelijke resultaat. Complicaties en fouten kunnen veroorzaken dat de patiënt erop achteruit gaat in plaats van vooruit. Als er een fout wordt gemaakt blijkt dat nog vaak een pijnpunt op zich. Communicatie en openheid zijn daartegen het beste medicijn.

Merken leven van zonnestralen

Marketing is het vergrootglas dat je gebruikt om met behulp van zonnestralen (de media) een aansprekende tekening te branden op jouw toch al mooie product of dienst. Maar wat nou als het product dat niet zo goed kan hebben of de rollen worden omgedraaid en iemand de kwaliteiten van jou en je product in een andere brandhoek onder het vergrootglas legt? Over ‘branding’ en crisismarketing, feat. de iPhone antenna-song en Youp

Met wie doe je zaken? Over kennen, aardig vinden en vertrouwen.

De drie voorwaarden om met jou zaken te doen en niet met een ander die een vergelijkbaar aanbod heeft. Èn, èn, èn, niet één of twee van de drie. Als dat zo is, wat betekent dat dan?

Muggen sla je ook dood. Catch my drift?

Consumenten keren zich steeds meer af van reclameboodschappen, van wat ze niet willen zien. Wat doe je dan? Nòg harder op de deur kloppen? Hou es op zeg!

netwerk belangrijkste acquisitiebron zzp’er, maar er is meer!

De ZP leunt vooral op zijn netwerk. Voor wie ondernemend is, is er meer.

Netwerken, koffietijd?

“Ga je mee naar de Open Coffee? Dat is leuk en er lopen altijd wel wat interessante mensen”. Regelmatig krijg ik zo’n vraag om mee te gaan naar een netwerkevent en dan antwoord ik meestal dat ik aarzel. Want koffiedrinken zonder meer is niet vanzelf ook zakelijk interessant.

Netwerken op weg naar samenwerken?

Als je een tijdje actief aan het  netwerken bent, dringt ook tot je door dat de spin off van de contacten die je opdoet en onderhoudt een steeds grotere rol gaat spelen. De contacten die je opdoet op grond van doorverwijzingen en mond-tot-mond-reclame worden steeds belangrijker voor je. En er ontstaan samenwerkingskansen.

NETWERKEN, OUD ÉN NIEUW

Netwerken is elkaar opzoeken, zien en spreken toch? Wat moet je je dan voorstellen van virtueel netwerken? Virtueel betekent nou juist dat je elkaar niet direct of regelmatig ontmoet. En plaatjes (contacten) sparen levert wel een vol plakboek op maar… wat doe je daar dan mee?

Nichefactor bepaalt netwerksucces. Vertel(t) het verder…

De nichefactor. Geen blad of hand voor je mond. Less = more. Profiel = duidelijk + specifiek.

Nieuwe marketing? Niet meer onderscheiden en de diepte in

Techniek opent. Deuren, mogelijkheden, your mind. Aandacht, daar gaat het om. Geven en krijgen op een nieuw podium. Verbinding is de schakel.

NS Communicatie loopt als een trein… of, klantonvriendelijk is nooit grappig…

RT @NS Communicatie: “Sprake v/e misverstand. Toen wij de pers meldden dat onze klanttevredenheid was gezakt in 2010 bedoelden wij onze tevredenheid over de klant”

Ondernemen in flow

Alles klopt, dingen vallen op hun plaats en niets kan je tegenhouden. De mooiste en meest effectieve momenten. De momenten waarop sporters onaantastbaar zijn voor tegenstanders en records neerzetten. Bestaat dat ook voor ondernemers en ondernemen? Ja!

Online communicatie verbindt. Echt hecht.

Iedereen is social media-actief. Elke professional heeft een pagina op linkedin en een smartphone die 24/7-aansluiting op de virtuele ruimte garandeert. We zijn hyperlinked. Maar zijn we ook goed verbonden?

Personal branding, eerste indrukken in het zand?

Je ontkomt er niet aan om indruk te maken als je in contact treedt met de wereld om je heen. Er zijn zelfs boeken over geschreven. Jij als merk, aanbieder, product. Dat het maar duidelijk is. En als je er toch niet aan ontkomt, doe het dan maar goed.…

Proefschrift: Achterklap buitengewoon effectief

Wat er over je gezegd wordt bepaalt meer dan wat je zelf zegt wat men van je vindt. Negatief èn positief. De impact van web 2.0 en social media is hierbij niet te onderschatten. Van internationaal tot lokaal. Voor iedereen in de publieke ruimte.

Quotes en one-liners: faciliterend leiderschap

‘if you love something, give it away’…. faciliterend leiderschap raakt aan, reikt aan en laat los

Relatiedag van het Noorden 2011

het was weer prachtig! Kennismaken, ervaren, proeven en (tenminste) vijf prachtige managementinzichten tastbaar aangereikt. De Noordelijke relatiedag is wat mij betreft één van de hoogtepunten van het ongedwongen zakelijke netwerken. Dat verdient een groot compliment en natuurlijk een verslag 😉

ROOD + ROOD = ROOD²!

Rood is de kleur van de ondernemer. En u weet wat er gebeurt als je kleuren met elkaar gaat mengen. Het wordt anders, het wordt minder, behalve… als je rood mengt met rood!

Samen werken of samenwerken?

Ondernemen doe je niet alleen. Je hebt interactie en werkt samen met anderen. Buiten en misschien ook wel binnen je onderneming. En dan blijkt er verschil tussen samen werken en samenwerken.

samenwerken zonder personeel: zzp’er wordt szp’er

Stel, je bent zzp’er of een kleine ondernemer die een beperkt aantal handen ter beschikking heeft om een opdracht mee te kunnen uitvoeren. En er komt een mooie opdracht voorbij die eigenlijk dan iets te groot voor je is. Wat doe je dan?

Social media revolution: meerwaarde is beslissende factor

Social media ROI is dat uw bedrijf over vijf jaar nog bestaat.  Social media is contact en conversatie. Involvement en engagement. Wie het niet aangaat en betrokken is heeft geen reden van bestaan.

society 3.0

Society 3.0 rekent af met de zombie-economie, (re)organisaties, quango’s en krokodillen. De ‘klant’ is als begrip te beperkt geworden. Die gaat uit van gelijkwaardigheid. Samen maken is de kern waar het in de volgende fase van sociale netwerken om gaat. Dat verandert de maatschappij, het ondernemen en de communicatie met elkaar. Boekverslag incl. de roltrapvideo en downloadlink naar het boek.

status anxiety (video, alain de botton)

“… despite being so much richer than a few generations ago we ‘re often more anxious about our own importnance and achievements than our grandparents were. I call this modern state of restlessness and dissatisfaction status anxiety. In want to explain where I think much of it has come from, how it affects our lives and what I believe we could do about it.” (Alain de Botton)

Telefoon!

Half zeven, lange dag gehad, etenstijd of… telefoon! Mag ik u wat vragen?…. nekharen stekelen direct voelbaar. Een telemarketeer. Waarom bestaat dat eigenlijk nog?

True smiles breakthrough (effectieve marketing)

Retargeting? Fotolijstjes als marketinggadget? What’s the story in jouw marketingverhaal?

twitterervaringen van ondernemers: poll

deel jouw ervaringen met twitter. Doe je er wat mee en levert je het als ondernemer ook wat op? Deel je ervaringen en bekijk die van anderen in deze poll.

twitterstrategie

Wat motiveert ondernemers om op Twitter anderen te volgen en gevolgd te worden en wat heb je daar dan aan?

Update inspiratieblog: Hoe kom je aan opdrachten buiten je directe netwerk?

(nog meer) ideeën om klanten en opdrachten te krijgen

van wintertijd en kwantiteit, kwalitijd en zomerteit

Wintertijd bestaat niet. Kwalitijd maakt het verschil!

Verleid de zinnen met geuren en kleuren… en plezier!

Een verkenning van de beleveniseconomie aan de hand van geuren en kleuren, proeven en voelen bleek een mindblowing experience met een boodschap: marketing is nog altijd 80% visueel /auditief. Marketeers zijn blik- en gehoorvangers, niet alleen als ze op een feestje zijn. Volop aandacht voor die zintuigen, dat wel, maar voor het maken van keuzes en beslissingen gebruiken we veel meer. Wat liggen er nog een kansen…

Verwarde man werpt Dom in het gezicht van Berlusconi, waarom?

Je vraagt je dat wel vaker af, als iemand in verwarde toestand de barrières doorbreekt en een incident veroorzaakt. Wat is hier nu eigenlijk aan de hand?

Waanzinnig ondernemen in de 2.0 reality

Het DSB debacle staat niet op zichzelf. De omgeving verandert. Consumenten zijn veranderd. Virtual reality is alledaagse werkelijkheid geworden. Kent u de definitie van waanzin?

wat doe je als je concurrent de prijs verlaagt?

Veel ondernemers hebben het wel eens meegemaakt. Iemand gaat onder je prijzen zitten. En als het je nog niet overkomen is, komt het ooit nog wel eens. Wat doe je dan?

Wie is die klant eigenlijk?

“Opdat wij nooit vergeten voor wie wij werken”, luidt de tekst op de sokkel van het standbeeld van Beppie, geplaatst voor de ingang van het hoofdkantoor van Albert Heijn. Dat is waar het bij personas om draait. Personas geven klanten een gezicht.

X Factor business game

Een YOUPIE voor het bedrijf dat structurele verbeteringen in klantencontact realiseert! Wat bepaalt de zakelijke X-factor? Wie trekt de meeste stemmen en heeft succes?

zonder passie is geen reclame

welk signaal zend je uit met je marketingcommunicatie en hoe verover je de harten van je klanten?

Zonder verhaal heb je niets te vertellen

Iedere onderneming heeft een eigen verhaal waarmee het zich onderscheidt. Reputatiemanagement is de arceerstift die dat verhaal markeert.