Empowerment voor een (startende) ondernemer

Een mooie vraag op Mindz.com: van Bas Oude Reimer over adviseurs en ondernemingsplannen:

Empowerment voor een (startende) ondernemer, luxe of noodzaak?

Bas OR – Maandag 23 augustus 2010 – 14:10 – 127 X gelezen


Wanneer er gesproken wordt over een ondernemingsplan wordt er door een adviseur / accountant bijna uitsluitend aandacht besteed aan harde criteria en gegevens. Veel minder aandacht wordt er besteed aan zachte factoren als competenties & dromen van de ondernemer.

Wat er daardoor vaak gebeurt, is dat een (startende) onderneming wel van de grond komt, maar door een niet voldoende doorgelichte focus op de zachte factoren op voorhand al gedoemd is te mislukken. De drive van de ondernemer verzwakt als blijkt dat dromen bedrog zijn geworden en de energie die een ondernemer krijgt van het ondernemen is veranderd in een bron van ergernis. Van een adviseur / accountant vind ik dat je mag verwachten dat hij/zij deze factoren kan onderkennen en kan “ingrijpen” als dat nodig blijkt.

Ik ben echter heel nieuwsgierig naar wat jullie vinden dat een adviseur / accountant voor jullie zou moeten zijn.

Daarom, met dank aan een succesvolle scène van de Lama’s die ik voor deze gelegenheid even leen:

Ik wil graag zien dat mijn (financieel) adviseur / accountant:

  • (meer) aandacht heeft voor mijn persoonlijke drijfveren
  • in staat is veranderingen te herkennen en teweeg te brengen als mijn persoonlijke omstandigheden veranderen
  • ……………

Wie vult verder in……?

  • ……………
  • en mijn antwoord daarop:

    ceesdebil – Dinsdag 24 augustus 2010 – 08:54

    Prachtige vraagstelling en ja Bas, als mede-auteur en redacteur van businessplannen voel ik me natuurlijk getriggerd. Met cijfers en onderbouwing is niks mis maar ik ben het met je eens. Uiteindelijk gaat het om de visie, wat wil je en waarom, waar wil je heen en welke route en hulpmiddelen heb je voor ogen, wat heb je nodig en…. waarom jij? Wat maakt dat ik (straks) van jóu hebben wil wat jij aanbiedt.

    Daar zit de kern van het ondernemerschap. Dat geldt voor dienstverlening, waarbij de persoon van de ondernemer / aanbieder bepalend is voor wat geleverd wordt net zo goed als voor commodity-handel, waarbij de functionaliteit van het  product meer op de voorgrond treedt. Klanten kopen op basis van toegevoegde waarde en het wie en waarom is daar een onderdeel van.

    Een adviseur, nou ja – ik dan, stelt je daarover daarom veel vragen en spiegelt je op wat je zegt, wat je doet en hoe je omgeving eruit ziet. En dat niet alleen op het moment dat je samen het plan uitwerkt tot een manifest waarmee je ook de bank aan je zijde krijgt. Overigens, ook als je geen bank nodig hebt, kan ik de ondernemer-in-spé aanraden de plannen eerst te vertalen in een ondernemingsplan. Je moet het goede verhaal tenslotte eerst overtuigend aan jezelf kunnen vertellen voordat je dat aan anderen kunt.

    Die adviseur, heb ik gemerkt in mijn praktijk, komt daarvoor ook op latere momenten terug om te spiegelen. Om samen met je te genieten van wat je al hebt bereikt, om te sparren over de volgende stappen en om stil te staan bij wat anders is dan aanvankelijk gedacht. Met daarbij natuurlijk de vraag om welke actie die constatering vraagt.

    Ondernemen is een manier van je voortbewegen, de onderneming het voertuig. De ondernemer de bestuurder, zonder welke er helemaal niets in beweging komt. Die verdient daarom de meeste aandacht.

    groet,
    Cees

    1. Nog geen reacties.
    1. No trackbacks yet.

    Plaats een reactie