big data min(e)d

Voor George Orwell was het nog ‘big brother’ die als schrikbeeld van het allesoverheersende en totalitaire regime de wereldorde zou gaan bepalen. Tijden veranderen. De ‘big brothers’ van onze wereld bijten één voor een in het stof. Het stof van het vallende ijzeren gordijn, het stof van de vallende muur en actueel: het stof van de Noord-Afrikaanse steppen en woestijnen. Big data voorspellen dat nu ook realtime.

ontsluiten

De ‘big brother’ die kennis en informatie kan controleren en daardoor kan (be)heersen verdwijnt. Beschikbaarheid van kennis en informatie mobiliseert en democratiseert. Google en Facebook zijn de nieuwe pijlers met ongekende impact. Marc Zuckerberg en Julian Assange zijn een paar van de namen die  in de geschiedenisboeken van straks een prominente plaats krijgen. Niet omdat zij over ongekende leiderschapskwaliteiten beschikken of zich kunnen meten met grote inspirators zoals Mahatma Gandhi en Nelson Mandela. Wel omdat zij een sleutelpositie hadden (hebben) in de ontsluiting van informatie.

Google, Facebook en Twitter zijn de nieuwe informatiedragers. Trends, meningsvorming en idee-ontwikkeling beginnen steeds vaker daar. Met Google kan je letterlijk alles vinden en Facebook is het belangrijkste virtuele sociale kader van onze tijd. Een community van wereldformaat: als je de deelnemers als bevolking beschouwt, zou het na China en India het grootste land ter wereld zijn. Twitter laat zien wat mensen bezig houdt en waarover gesproken wordt. Google laat zien waarnaar gezocht wordt, waarover wij meer willen weten. Google Insight for Search vertaalt dat naar trends. Twitter en Facebook zijn de fora waarop meningen worden uitgewisseld en sentimenten zichtbaar worden. Communicatiemiddelen die de plaatsen en onderwerpen aanwijzen waar het (om) te doen is.

kennis is kracht

De virtuele ruimte is van iedereen. Informatie en kennis zijn vrij en grenzeloos verkrijgbaar. Oncontroleerbaar uitwisselbaar en daardoor gedemocratiseerd. Consumenten, werknemers en burgers kunnen in steeds meer gevallen beschikken over dezelfde informatie – of zelfs betere – als de traditioneel sterkere, grotere producent, werkgever of overheid. Productiemiddelen, kapitaal en handhavingsmacht legitimeren niet meer alleen.

Transparantie, authenticiteit, open communicatie en interactie op basis van gelijkwaardigheid zijn de scheerlijnen die de tentstokken van de verbindingskoepels overeind houden. Scherpe lijnen voor wie zich er onvoldoende rekenschap van geeft. Die snijdt zich in de vingers. Breekbare lijnen ook die wel een stootje maar geen storm kunnen weerstaan.  Kennis en sentiment kunnen zich uit het schijnbare niets ontwikkelen tot een categorie 5 – orkaan. Butterfly-effect en informatiemacht zijn het potentieel van iedereen.

ongebonden verbonden

Hoe oriënteer je je te midden van alleen maar zand, en het nu hier dan daar opwaaiend stof, dat je zicht soms sterk belemmert. In die overvloed-omgeving waarin er van één ding allesoverheersend veel meer aanwezig is dan van al het andere: van kennis en informatie. Wat duidt en geeft de richting aan, wijst de oases aan en behoedt je voor de gang naar fata morgana´s? Dat is het sociale netwerk. Het oude vertrouwde natuurlijk van familie en vrienden, de contacten die je hebt via je werk, verenigingen en de kerk, hoewel dat allemaal steeds minder wordt. En het zelfverkozen virtuele, het groeiende netwerk van je ‘peers’.

Meer dan ooit is het online sociale netwerk nu bron, filter en houvast. Voice-over, gids en routeplanner, je loods in de woestijn. Het netwerk waarin je je ongebonden verbonden weet met anderen die net als jij geïnteresseerd zijn in het uitwisselen van meningen en ideeën over datgene wat jou op dat moment bezig houdt.

golvende staat

‘Het volk wil…’ zindert het vanaf het begin van 2011 door de Arabische landen en veroorzaakt een kettingreactie onder hen die zich in hun sentiment verbonden weten. Onstuitbaar voor gesloten machthebbers als Hosni  en Muammar, van wie we de voornamen weten vanaf het moment dat hun dagen als leider geteld zijn.

De mobilisatiekracht van sociale netwerken is snel en efficiënt. Na de aardbeving in Christchurch (Nieuw Zeeland) staan binnen twee dagen 10.000 studenten klaar om te helpen waarmee ze kunnen.

Gedeeld sentiment leidt sneller en directer tot actie dan ooit. Sentiment dat gedeeld, herkend en versterkt wordt via social media. Het geluid versterkt zichzelf in zijn verplaatsing en daar is niets virtueels aan. Voelbaar en met effect als het basgeluid uit een concertspeakertoren. Vibratie opbouwend met de impact nu eens van een vuist die knock-out slaat en  dan weer in een andere setting die van een verbroederende en helpende hand.

powershift

Als informatie, communicatie en sentiment politieke aardverschuivingen kunnen veroorzaken die de verhoudingen tussen overheid en burger radicaal veranderen, dan is dat niet anders als het de relatie tussen aanbieders en consumenten betreft. De communicatiekracht van de klant is de driver onder de revolutionaire verandering die plaats gevonden heeft.

De powershift is voldongen feit. Politiek, ideëel en commercieel. Ook beïnvloedende massacommunicatie is gedemocratiseerd. Propaganda, voorlichting en reclame zijn van ons allemaal. Als initiatief en als correctief. Met flauwekul, spiegeltjes & kraaltjes, gemarchandeer en vals spelen komt niemand meer weg. En dat is goed nieuws voor wie staat voor kwaliteit, aandacht, ecologisch bewustzijn, fair trade en service.

big data is mining us

Meer dan ooit is ook het totaal van alle daar gedeelde opinies en ideeën beschikbaar voor analyse en duiding. En daarmee op zichzelf weer van onschatbare waarde als basis voor overzicht en inzicht in sentiment en trend.

Inzichten vanuit de optelsom van virtuele bewegingen leggen de basis voor nieuwe interactie tussen aanbieders en consumenten. Consumenten vertellen niet alleen veel met elkaar maar ook veel over zichzelf en elkaar.

Online communicatie heeft voorspellende waarde. Analyse van de frequentie en sentimenten in twitterberichten over films heeft uitgewezen dat aan de hand van die berichten kan worden voorspeld welke film succesvol zal worden.

“In this article, we have shown how social media can be utilized to forecast future outcomes. Specifically, using the rate of chatter from almost 3 million tweets from the popular site Twitter, we constructed a linear regression model for predicting box-office revenues of movies in advance of their release. We then showed that the results outperformed in accuracy those of the Hollywood Stock Exchange and that there is a strong correlation between the amount of attention a given topic has (in this case a forthcoming movie) and its ranking in the future. We also analyzed the sentiments present in tweets and demonstrated their efficacy at improving predictions after a movie has released. (…)

At a deeper level, this work shows how social media expresses a collective wisdom which, when properly tapped, can yield an extremely powerful and accurate indicator of future outcomes.”[1]

Met de toename van online communicatie en deelname in netwerken strooien we als klein duimpje kwistig met broodkruimels en kiezelsteentjes die vertellen wie we zijn, wat we doen, waar we zijn en wanneer, wie we kennen, wat we leuk vinden, wat we zoeken en wat we willen. De sporen die we zo trekken zijn steeds beter analyseerbaar en daarmee basis voor inzicht in patronen en verbanden. Nieuwe informatie en kennis daardoor weer.

“With new matching technology that’s now available, the process is faster and more comprehensive. For example, matching technology uses artificial intelligence to figure out whether a given “John Smith” in a company’s customer database is the same individual as a particular John Smith on Facebook. The algorithms that accomplish this are extremely sophisticated, and they work. In fact, matching technology has been successfully used by law enforcement agencies to locate criminals.

If a company has one or two key pieces of information about its customers — e-mail address is often the most important — that company can accurately identify them on a social site and extract a substantial amount of data, including both profile data and transactional data that can reveal relationships important for marketing purposes.”[2]

hoe overleef je de informatie-overvloed als marketeer en ondernemer?

Online activiteit, de verbindingen en relaties en het heersende sentiment vertellen je samen wat het klimaat en de omstandigheden zijn.

  • Identificeer je klanten (groep) aan de hand van hun online-performance.
  • Leer je klant kennen aan de hand van zijn bewegingen en relaties
  • Focus op de netwerkkracht van jouw doelgroep(en)
  • Ontsluit  de data die je inzicht geven in die netwerken, de trends en sentimenten
  • Weet wat belangen in jouw doelgroep zijn en waarin zich dat uit
  • Geef en help om het netwerk in waarde en kracht te laten groeien
  • Respecteer en ‘cherish’, voed en ondersteun, authentiek en open
  • ‘Ride the wave’ van het sentiment dat aansluit bij wat jij te bieden hebt

Een goede surfplank, dat is wat je nodig hebt. Je ogen, je oren en je evenwicht. Contact en balans. Nou ja, en een wetsuit want je stapt natuurlijk wel eens mis.


[1] Predicting the future with social media, Sitaram Asur en Bernardo A. Huberman )

[2] Why Data Mining Is the Next Frontier for Social Media Marketing (Chris Boorman, mashable.com, 25 februari 2011)

(nog) meer over dit onderwerp: We the Web – de ontwikkeling van het web, een toekomstverkenning (Sander Duivestein, Jaap Bloem, Sogeti / Frankwatching, februari 2011, pdf)

Zie ook: Big Data: How New Technology Is Helping Marketers Create Better Consumer Experiences (Ray Velez, Mashable.com, 2 mei 2011)

  1. cees de bil
    15/03/2011 om 11:04

    Reactie van Edwin Rollema in de Linkedingroep: Ik wil starten of doorstarten als ondernemer op de discussievraag “Webbewegingen kunnen een enorme impact hebben en vertellen tegelijkertijd veel van ons. Big data is mining us. Wat vind jij van die ontwikkeling?”

    Kennis is macht. Niets nieuws onder de zon?!
    Gewoon gebruiken die mogelijkheden.
    Het gaat om je eigen ethische overwegingen en zolang je daar op een goede manier mee omgaat, lijkt het mij prima.

    Posted 13 maart 2011

  2. cees de bil
    15/03/2011 om 11:07

    Reactie van Geert van der Woude in de Linkedingroep: B2Bcontact.nl Ondernemersplatform 2800+ op de discussievraag “Webbewegingen kunnen een enorme impact hebben en vertellen tegelijkertijd veel van ons. Big data is mining us. Wat vind jij van die ontwikkeling?”

    Die ontwikkeling juich ik toe, maar het moet wel binnen de perken van privacy blijven.

    Posted 13 maart 2011

    • cees de bil
      15/03/2011 om 11:11

      Cees de Bil • @Geert, ik denk dat privacy eigenlijk niet meer bestaat door de hoeveelheid gegevens en sporen die wij op het net achterlaten. Op Linkedin zet je je CV en contactgegevens. Hier is ook te zien wie je zoal kent. Met je e-mailadres als zoekterm kunnen veel van je virtuele bewegingen worden achterhaald. Met twitter laten we zien wat ons bezighoudt.

      We zijn zichtbaar en vergaand transparant. Privacy is daarom naar mijn idee meer een ´we´ dan een ´ze´ – verhaal, we schrijven het vooral zelf. We leven in de schijnwerpers en daarvan uitgaande als een gegeven kunnen we er maar beter rekening mee houden – de mogelijke nadelen ervan zoveel als dat kan beperken en de voordelen benutten en daar van genieten.

      posted 14 maart 2011

  3. cees de bil
    15/03/2011 om 11:14

    Reactie van Jan Bruinsma in de Linkedingroep: ‘Lifehacking voor Ondernemers (LifehackingBlog.nl) – MEER doen in minder tijd’ op de discussievraag “Webbewegingen kunnen een enorme impact hebben en vertellen tegelijkertijd veel van ons. Big data is mining us. Wat vind jij van die ontwikkeling?”

    Een risico van een persoonlijk twitter account.
    Wanneer slaapt men? hiermee kan je nagaan of je vriendin of vriend er een dubbelleven op na houdt. Of voor iemand met kwade bedoelingen een perfect instrument! Vul je twitter account van jezelf of een bekende in http://www.sleepingtime.org en er wordt een berekening gemaakt aan de hand van het aantal tweets. Technologisch prachtig voor o,a statistische gegevens. Maar voor mij gaat dit over het randje.

    Posted 14 maart 2011

  4. cees de bil
    15/03/2011 om 11:16

    Reactie van Jan Bruinsma in de Linkedingroep: ‘Managersonline.nl’ op de discussievraag “Webbewegingen kunnen een enorme impact hebben en vertellen tegelijkertijd veel van ons. Big data is mining us. Wat vind jij van die ontwikkeling?”

    Mooiste voorbeeld (volgens mij dan): Wikipedia. Hadden we dat maar veel eerder gehad.
    Kortom, ik hoop dat de ontwikkelingen nog veel verder gaan en een prominente plaats zullen gaan innemen in ons onderwijssysteem want dat loopt hopeloos achter op de ontwikkelingen in de nieuwe media.

    Posted 14 maart 2011 John Compter

  5. cees de bil
    18/03/2011 om 17:58

    Reactie van Gertjan Geurts in de Linkedingroep: ‘de Baak Community: Leiderschap, Ondernemerschap & Persoonlijke ontwikkeling.’ op de discussievraag “Webbewegingen kunnen een enorme impact hebben en vertellen tegelijkertijd veel van ons. Big data is mining us. Wat vind jij van die ontwikkeling?”

    Ik heb er een dubbel gevoel bij. Ik gebruik vanuit mijn eigen social media bedrijf Blue Max geavanceerde software om het sociale web te scannen. Dit heeft tal van nuttige toepassingen, die veel inzicht oplevert voor bijvoorbeeld het bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Of inzicht voor bedrijven/organisaties over waarom sociale media interessant zijn voor hen. Het vormt daarmee het fundament voor relevante strategieontwikkeling & concepten m.b.v. sociale media.

    Maar het schuurt soms ook tegen privacygevoelige aspecten. Het dataminen gebeurd aan de hand van openbaar gedeelde informatie, maar lang niet iedereen is bewust van wat hij/zij openbaar deelt. En al helemaal weinig mensen zijn zich bewust dat verbanden hiertussen leggen ook informatie oplevert. Ik doe i.i.g. mijn uiterste best daar op een goede manier mee om te gaan, gevoed door mijn eigen intrinsieke waarden.

    Posted 17 maart 2011

  6. cees de bil
    18/03/2011 om 18:23

    Reactie van Léonne Willems in de Linkedingroep: ‘de Baak Community: Leiderschap, Ondernemerschap & Persoonlijke ontwikkeling.’ op de discussievraag “Webbewegingen kunnen een enorme impact hebben en vertellen tegelijkertijd veel van ons. Big data is mining us. Wat vind jij van die ontwikkeling?”

    Als we het erover eens kunnen zijn dat social media en het gebruik ervan door particulieren vooral nog in de kinderschoenen staat, valt het te vergeven (oei, ik groei) en acht ik het een gedeelde verantwoordelijkheid van producent, distributeur en gebruiker. Ik vind echt wel, dat de verantwoordelijkheid bij de exploitant ligt om snel en adequaat met investeringen in geld en tijd te reageren en ethisch gebruik te waarborgen. Dat zou m.i. kunnen beginnen met het afkijken van andere marktsectoren die verder zijn in hun levenscyclus, zoals bijv. de voedingsmiddelenindustrie. Informatievoorziening op etiketten kent z’n eigen verhaal naar verbetering. Laat social media producenten en exploitanten zelf het voortouw nemen en afstraffing van de afnemers niet afwachten: reglementeer informatievoorziening en afstraffing van misbruik langs ’n belangenorganisatie waar afnemers zitting nemen. Zoiets … to be continued …

    Posted 17 maart 2011

  7. cees de bil
    18/03/2011 om 18:26

    Reactie van Anne Marijke Geuzebroek in de Linkedingroep: ‘de Baak Community: Leiderschap, Ondernemerschap & Persoonlijke ontwikkeling.’ op de discussievraag “Webbewegingen kunnen een enorme impact hebben en vertellen tegelijkertijd veel van ons. Big data is mining us. Wat vind jij van die ontwikkeling?”

    De film “Das Leben der Anderen” is een mooie metafoor voor de tijd waarin wij leven, hele volksstammen verdienen een inkomen door hun medemens te bespieden en te analyseren.
    Het lijkt een hype, consument en klant profiel op maat, we willen elkaar verleiden tot iets wat geld oplevert. Dat vraagt ook weer om goede software en zo ontstaat de bespied industrie. Ik heb me ervoor afgesloten en vind het jammer dat er zo weinig nieuwe ontwikkelingen ingezet worden, alle aandacht zit in het analyseren van data. Het betekent dat er veel creatieve energie verloren gaat in deze intermenselijke prooi benadering.
    Het is te plaatsen in de ideologie van het industriële tijdperk van markteconomie schaarste en overvloed en van de maakbare wereld / mens. Op onverhoedse momenten is er de schrik, leef ik of word ik geleefd?

    Posted 17 maart 2011

  8. cees de bil
    18/03/2011 om 18:30

    Reactie van Denis Rosendahl Huber in de Linkedingroep: ‘Ik wil starten of doorstarten als ondernemer’ op de discussievraag “Webbewegingen kunnen een enorme impact hebben en vertellen tegelijkertijd veel van ons. Big data is mining us. Wat vind jij van die ontwikkeling?”

    Het interessante is, dat we niet weten of en hoe onze data worden gemanipuleerd. En hoe en of wij worden gemanipuleerd bij wat we te zien krijgen. We weten al dat advertenties ons “nareizen” van site naar site. Vaak zijn we onbewust dat Google zoekresultaten afstemt op onze geografische locatie, maar wie verzekert ons dat ze ons profiel niet gebruiken? Ze bepalen al wat er “relevant” is. Niks tegen Google hoor. It’s just a game.

    Posted 18 maart 2011

  9. cees de bil
    18/03/2011 om 18:33

    Reactie van Carla Aarts in de Linkedingroep: ‘de Baak Community: Leiderschap, Ondernemerschap & Persoonlijke ontwikkeling.’ op de discussievraag “Webbewegingen kunnen een enorme impact hebben en vertellen tegelijkertijd veel van ons. Big data is mining us. Wat vind jij van die ontwikkeling?”

    De bewegingen op het web geven allerlei volkeren de kans om verder te kijken dan in hun land gebruikelijk is; dit geeft weer grotere bewegingen die misschien voor ons direct niet controleerbaar zijn maar wel een geluid dragen waar wij de ogen niet meer voor kunnen sluiten.
    Jongeren maken zich volgens mij veel minder druk om de informatie die zij geven en ontvangen via het web. Het zal zich naar mijn mening vanzelf weer harmoniseren omdat uiteindelijk de werkelijke ontmoeting ons innerlijk voedt.

    Posted 18 maart 2011

  10. cees de bil
    08/04/2011 om 11:09

    Een mooie column in het verlengde van big data min(e)d is die van Maurice Beerthuysen op bijgespijkerd.nl. Hij zoomt met name in op de toepassing Hootsuite:

    Social media analytics: drie manieren van meten

    Datum: 07-04-2011 – Categorie: Social media – Auteur: Maurice Beerthuyzen
    vindplaats: http://www.bijgespijkerd.nl/social-media/social-media-analytics-drie-manieren-van-meten

    Op diverse fora en blogs wordt steeds vaker de vraag gesteld hoe je social media kunt meten en of social media-inspanningen überhaupt wel te meten zijn. In deze blog drie manieren hoe je je social media-inspanningen kunt meten.

    De tijd dat we blij waren met 1000 volgers is inmiddels wel voorbij. Bij de zakelijke inzet van social media draait het om het halen van je bedrijfsdoelstellingen. Je doelstelling is dan ook niet die 1000 volgers. Je stelt jezelf veel eerder de vraag: wat dragen die 1000 volgers bij aan mijn doelstellingen?

    #1: Monitoring: Ook dialogen zijn te meten
    Bij social media draait het om dialogen. Maar dat wil niet zeggen dat die dialogen niet te meten zijn. Juist via monitoring kun je uitstekende inzichten krijgen in het gedrag van je klant of doelgroep.

    Via een monitoringtool kun je volume meten, je concurrenten volgen –waardoor je meteen een ‘social benchmark’ maakt- en dialogen over specifieke onderwerpen volgen. Nog leuker wordt het als je je hashtags gaat analyseren.

    Ben jij een bedrijf dat hamert op een foutloze productie of dienstverlening? Ga dan de strijd aan met je #fails op Twitter. Sta jij voor transparantie en glasheldere voorlichting? Dan zou een overdaad aan #durftevragen niet logisch zijn rondom je merk.

    Net zoals je de afdeling klachtenmanagement verantwoordelijk maakt voor de klachtenmails, zou je deze afdeling ook de verantwoordelijkheid kunnen geven over het aantal fails en de reductie daarvan. Via een monitoringtool kun je ook de fails van concurrenten volgen. Hierdoor kun je zien hoe je scoort in je branche.

    #2: Meet je gedrag op sociale netwerken
    Naast het volgen van de inhoud ben je ook benieuwd naar de impact van je communicatie op bijvoorbeeld je Facebook- en Twitteraccount. Tot voor kort was het niet erg gemakkelijk om een duidelijk overzicht te krijgen van Facebook- en Twitterstatistieken. Voor Twitter bestaan er honderden tools. Maar die zijn niet of nauwelijks met elkaar verbonden. Ook Facebook was tot voor kort erg summier met zijn statistieken. Maar ook Facebook geeft steeds meer inzicht, vooral voor de zakelijke profielen.

    Een aanrader op dit gebied is Hootsuite. Hootsuite is een ‘social media manager’ voor Twitter, Facebook en Linkedin. In Hootsuite kun je deze accounts beheren. Sinds kort kun je er ook terecht voor je statistieken over Twitter en Facebook. Met een gratis account kun je niet zo heel veel. Voor 5,99 dollar per maand, kun je al veel meer.

    Voor Twitter heb je inzicht in de bekende zaken als volgers en mentions. Leuk is de sentimentanalyse die een stuk verder gaat dan positief- neutraal- negatief. Hootsuite deelt dat onder andere in in ‘Affection friendliness’, ‘Sadnes grief’ en nog vijf andere categorieën.

    Ook je Facebook-account heeft geen geheimen meer. Met verdeling man-vrouw, leeftijd, aantal bezoeken en activiteiten op je pagina krijg je een goed overzicht van het gedrag en het profiel van je bezoekers.

    #3 Meet het gedrag van je ‘sociale bezoekers’ op je website
    Hootsuite heeft nog een derde mogelijkheid. Je kunt ook je Google analytics-account aan Hootsuite koppelen. In Hootsuite kun je dan zien hoeveel bezoekers via je Twitter-account op je eigen website kwamen. De Analytics mogelijkheden in Hootsuite zijn nog niet zo uitgebreid. Ook in Google Analytics zelf –of ieder ander statistiekenpakket- kun je zien wie er jou website via welke site bezochten. Het is natuurlijk interessant om te zien of bezoekers die via social media binnenkomen, ander gedrag vertonen dan je ‘traditionele’ bezoekers.

    Via bovenstaande manieren krijg je meer inzicht in je social media-activiteiten. Hoe reageert men? Wat doet men op je social media-account en wat is vervolgens het gedrag op je website?

    Ik ben benieuwd hoe jullie tegen het meten van social media aankijken. Gebruiken jullie bovenstaande methodes ook? Of gebruiken jullie andere manieren om gedrag, conversie en profielen te meten?

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: