Home > aandachttrekkers, zaakwaarnemingen > Het einde van winkels?

Het einde van winkels?

Ken je de definitie van waanzin? : Hetzelfde blijven doen en daar andere resultaten van verwachten. Winkels moeten veranderen om aantrekkelijk te blijven voor de consument. Het nieuwe boek van Cor Molenaar biedt de winkelier daarvoor een handreiking. Marketeers kunnen daar prima aan bijdragen, maar wellicht ook wat anders dan tot nu toe gewend.

Klanten zijn in de kern niet veranderd. De verandering zit ‘m in de keuzemogelijkheden. Voor elke behoefte is het aanbod ruim en altijd beschikbaar. Dat maakt dat de klant kiest wat hem het best past. Weten wie de klant is maakt daarom meer dan ooit het verschil. Als je weet waarom een klant contact met jou zou opnemen weet je wat je kunt doen om hem daarmee te helpen.

Eind 2009 publiceerde Molenaar ‘Het nieuwe winkelen’, een beschouwing van het veranderende koopgedrag en de opkomst van de webshop vanuit de positie van de klant. ‘Het einde van winkels?’ is hierop het vervolg. Het zoomt in op de positie van de fysieke retail.

landschap

Het winkellandschap verandert snel, ziet Molenaar ook als wetenschapper. De winkelcentra worden voor de grote winkelketens steeds onaantrekkelijker. Ze zijn moeilijk bereikbaar voor de klanten die hoge parkeerkosten moeten betalen en met hun aankopen veel te ver moeten lopen. Die winkels verdwijnen naar de rand van de stad. Daar vormen zich de nieuwe winkelcentra waar je terecht kunt voor de grotere aankopen. Goed bereikbaar en met voldoende (gratis?) parkeergelegenheid. Dat zijn de plaatsen waar je als klant komt voor social buying. Je gaat ernaartoe omdat je iets moet hebben zoals een pak, een TV of een bankstel. Het gaat om de grotere aankopen waarbij je ook belangstelling hebt voor begeleiding en advies. Behoefte en belang staan hier voorop, recreatie is aanvullend.

In het stadscentrum ontstaat hierdoor weer ruimte voor de kleinere gespecialiseerde winkels. Daar komt het social shopping weer tot bloei. Recreatie en fun staan daarbij op de eerste plaats. Kopen als prioriteit daarna. Met de horeca en cultuurvoorzieningen wordt het stadshart weer veel levendiger.

De winkels in de wijk zijn er voor de dagelijkse behoeften. Het is het terrein van de kapper, de slager, de drogist en de buurtsuper. Alles wat je regelmatig nodig hebt is daar. Kleinschalig en gericht op verzorging en service.

gemiste kansen

Deze ontwikkeling is richtinggevend voor de retailondernemer. Winkeliers zijn harde werkers die in de dagelijkse drukte gemakkelijk vergeten om zich heen te kijken. Weten wat je klant in jouw winkel heeft gebracht, wat hij van je heeft gevraagd, is belangrijk en wordt gemakkelijk vergeten. Verkoopaantallen zijn leidend en marketingcommunicatie wordt gedomineerd door het afzetparadigma. Veel winkeliers zijn nog vooral transactiegericht.

En dan mis je kansen. Het gaat niet alleen om de aankoop, het gaat ook om het waarom daarvan. Een voorbeeld: “als hardloper heb ik behoefte aan meerdere paren goede schoenen per jaar. Ik ga daarvoor natuurlijk naar een speciaalzaak, want goede schoenen zijn belangrijk. Ik kan ze passen en er een stukje op lopen en krijg zinvolle begeleiding en advies. Vervolgens koop ik een paar schoenen en bestel nog drie paren via internet. Omzet die de winkelier ook kan hebben als hij mij naar mijn behoeften vraagt en me op dat punt een aanbod weet te doen. Bied me een prijs voor die vier paren en service die me een reden geeft om regelmatig even langs te komen. Per slot van rekening gaat het me niet alleen maar om de prijs”, aldus de enthousiast vertellende schrijver “en vraag m’n e-mailadres, zodat je contact kunt onderhouden en me kunt informeren waardoor je in beeld blijft en me redenen weet te geven om vaker bij je langs te komen.”

bezoekers

Het boek gaat niet over de concurrentie met de webshop maar Molenaar trekt daarmee wel een interessante parallel: “bij een webshop zijn bezoekersaantallen cruciaal. Die bepalen de verkoopkans. Dat is daarom voor winkeliers ook een focuspunt: geef mensen een reden om naar jouw winkel te komen, meer en anders dan alleen om wat je daar verkoopt.” Je ziet het terug bij de experiencecenters. Verkoop is daarin niet de primaire oriëntatie. Winkeliers kunnen daar veel van leren, ook als ze niet over een marketingbudget beschikken zoals dat van Nike.

Bijvoorbeeld door een breder aanbod te doen binnen eenzelfde thema om klanten zo een completer aanbod te kunnen presenteren. “In de makeovershop, die ik in Nepal leerde kennen, kan je terecht voor gezichtsverzorging, de kapper, een nieuwe jurk, schoenen en een tas. Na succesvolle winkels in Nepal opent nog dit jaar de eerste vestiging van dit concept in de VS.”

Winkeliers kunnen daarin ook gericht samenwerken. Bied met elkaar complete oplossingen en verwijs ook vrij naar elkaar door. Stretchting van het aanbod biedt langs verschillende invalshoeken interessante mogelijkheden.

Service is een belangrijke meerwaarde voor klanten die nog veel meer aandacht verdient. “Regel het voor me” is de wens van de klant, het succes van Zappo’s bewijst dat. De regels voor marketing van producten en diensten groeien daardoor naar elkaar toe. “Ik regel het voor je”, zeggen èn doen natuurlijk, is de basis voor succesvolle marketingconcepten. Selecteren, iets waar winkeliers zich lang mee konden onderscheiden, doen klanten tegenwoordig zelf wel. De kunst is om ze redenen te geven om te kiezen voor jou.

contact

In onze denk- en onderwijsstructuur is marketing een onderdeel van de Economische wetenschappen. Dat verklaart een oriëntatie op rekenmodellen en cijfers. Retailliteratuur gaat niet over contact met klanten. Verkoopaantallen, omzet en winst domineren daarom ook het denken over marketing. De traditionele ‘winstpakkers’ voor de winkelier – verkopen, rente, vastgoed en een slimme samenwerking met toeleveranciers – bieden echter steeds minder houvast voor een gezonde nering. Internet minimaliseert de transactiewinst, vastgoed stijgt niet meer in waarde, rente compenseert de inflatie niet en naast de webshop wordt ook de fabrikant steeds vaker een rechtstreekse concurrent.

Als winkelier heb je t.o.v. die concurrenten een belangrijk voordeel: je directe contact met de klant. Je hoeft niet te verkopen, je kan hem helpen kopen. Door te vragen. Door te adviseren, keuze en service te bieden. Daarin zitten je kansen: vergroot het aantal contacten met klanten en verdiep ze. Ken je klanten, is het devies, ga het met ze aan. Leer zoveel mogelijk van je klanten.

waarom

Eigenlijk is marketing veel meer gedragswetenschap. Waarom mensen kopen wat ze kopen en waar ze dat doen is essentiële informatie. ‘Het einde van winkels?’ gaat over de inhoud van het contact. En biedt handvatten om dat te structureren.

Bijzonder aan het boek is het gebruik van de QR-code. Aan het einde van elk hoofdstuk vind je daarmee verwijzingen naar videofilms met praktijkvoorbeelden. Beelden hebben een grotere impact dan tekst en de verbinding met het web maakt de inhoud ook flexibel. “Lezen is aangeleerd” zegt Cor Molenaar daarover, “kijken kunnen we al veel eerder en ook vanzelf. Beelden personifiëren de boodschap ook en raken daardoor meer.” Een mooie innovatie! De QR staat daarmee voor de ontwikkeling van ratio naar meer emotie. Beleving is waar het uiteindelijk om gaat.

De marketeer van morgen is relatiebemiddelaar. Dat kan je alleen succesvol doen als je je in beide kandidaten goed verdiept.

Meer informatie vind je ook op www.heteindevanwinkels.nl.


  1. cees de bil
    24/08/2011 om 09:19

    Discussion: Het einde van winkels?

    Interessant stuk!

    Posted by Evert Kromjong, 23-08-11

    Inderdaad een interessant stuk.
    Wat ik eruit haal (niet letterlijk uit de tekst), is dat ikzelf als ‘winkelier’ duidelijk moet zijn over waar ik voor sta.

    De Zitwinkel is een plek waar mensen mijn stoelen kunnen ervaren. Mijn deskundigheid helpt ze daarbij een goede keuze te maken. Ook lever ik de stoelen zelf af, zodat ik mijn klanten ook thuis of op het werk kan adviseren hoe ze hun stoel optimaal kunnen gebruiken.

    Of dit werkt, zal de toekomst uitwijzen. Ik ga gewoon hard aan het werk!

    Met vriendelijke groeten,
    Bastiaan Schellekens
    Zitwinkel

    Posted by Bastiaan Schellekens, 23-08-11

    LinkedinGroup: StartMeUp – Community voor startende ondernemers!

    • cees de bil
      24/08/2011 om 09:23

      @Bastiaan: Het aflevermoment is een prachtige gelegenheid om de terechte keuze voor jou nog eens te bevestigen met aandacht en service. En vergeet niet te vragen naar een e-mailadres, zodat je ook op langere termijn een goed aftersalescontact kunt onderhouden en ze (met instemming) kunt informeren over meer interessante aanbiedingen van je.

      23-08-11, LinkedinGroup: StartMeUp – Community voor startende ondernemers!

  2. cees de bil
    24/08/2011 om 09:24

    Even wat hergebruik van commentaar dat ik in een eerdere discussie had gebruikt, hier ook van toepassing, denk ik…

    Ik denk dat winkels in de (nabije) toekomst een andere rol gaan vervullen. In tegenstelling tot online winkels, zullen “brick and mortal” winkels zich meer en meer gaan toeleggen op “belevingen”: de klant slechts in minimale mate sec een fysiek product tegen een concurrerende prijs bieden, maar een ervaring doen beleven (testgebruik), en een meer adviserende rol bieden. Wellicht kan aan dat laatste zelfs geld worden verdiend. In deze winkels nieuwe stijl (“belevingen”) kan reclame voor aanverwante producten een doeltreffende manier zijn voor “cross selling”. De klant gaat dan met een “beleving”, een goed advies en een lijstje met producten (en korting?) naar huis om zo achter zijn pc (ik bedoel natuurlijk: laptop, tablet, mobieltje) alles te bestellen wat hij nodig heeft.

    En stuur me nu dat gesigneerde exemplaar maar, ik ben nieuwsgierig geworden! 🙂

    Posted by Hans van Rijs, 23-08-11
    LinkedinGroup: Vrienden van BNR

    • cees de bil
      24/08/2011 om 09:28

      @ Hans: goed punt. (Echte!) aandacht voor de klant en beleving (experience) als toegevoegde waarde zijn kernbegrippen voor de komende tijd. Al in ’99 publiceerden Gilmore en Pine daarover ‘the experience economy’. Toen nog wat voor de muziek uit. Intussen wordt het breed onderschreven en toegepast. Beleving en emotie worden als toevoegende waarde-elementen steeds belangrijker. Het Nike experience center is er een sterk voorbeeld van. Denk ook aan de Apple store of ‘the house of Bols’ of het kopje koffie dat je bij Starbucks kunt drinken. Bijzondere koffie… voor een bijzondere prijs. Maar dan heb je ook wat. Jim Stolze geeft in zijn boek Uitverkocht! (welkom in de aandachtseconomie) ook veel voorbeelden van bedrijven die hun aanbod bijzonder weten te maken (zie daarover blog: http://bit.ly/jCb414).

      Zaak is natuurlijk wel om ervoor te zorgen dat je wie bij jou kijkt ook reden geeft om bij jou te kopen. Ik heb al verhalen gehoord over retailers die een fee vragen voor hun advies dat je terug krijgt als je ook bij hen koopt. Ik weet niet of dat wel een zinvolle actie is. Uiteindelijk gaat het niet alleen om de prijs (zeker van zaken waarbij advies een toegevoegde waarde heeft). Defensief optreden lokt defensieve reacties uit denk ik. Wie positieve reacties zoekt kan naar mijn idee ook het beste positieve prikkelingen toevoegen.

      23-08-11, LinkedinGroup: Vrienden van BNR

  3. cees de bil
    24/08/2011 om 09:30

    Een boek wat uit eind 2009 komt loopt natuurlijk nu alweer achter. De combinatie tussen webshop (voor vergelijking in productinformatie en prijs) en een fysieke winkel (voor de ervaring en zintuigen) is de meest ideale vorm. Daar waar de consument in ‘reallife’ kan ervaren en online kan vergelijken en kopen.

    Wie als retailer kiest voor een slimme combi (in de winkel ervaren), op internet aankopen en thuis laten bezorgen of in de winkel laten afleveren, heeft de toekomst in de retail.

    Bart Hermsen
    Marketingdocent Ondernemerschap en retail

    Posted by Bart Hermsen, 23-08-11
    LinkedinGroup: De Wereld van de Ondernemer

  4. cees de bil
    24/08/2011 om 09:32

    Mmm, ik vind het achterhaalde discussies. Beetje als toen de eerste trein begon te rijden. De koeien zouden geen melk meer geven.

    Er zijn ook nog steeds kroegen terwijl je prima in de buurtsuper een krat bier kunt kopen. Blijkbaar geeft de kroeg iets waar de bank thuis niet tegenop kan ondanks het prijsverschil.

    Dat kunnen winkels ook. Niet kijken naar wat er wellicht verandert of verdwijnt, maar naar de mogelijkheden die dat biedt om onderscheidend/onmisbaar te zijn!

    Posted by Jenneke Weber, 23-08-11
    LinkedinGroup: JBN Drenthe

  5. cees de bil
    24/08/2011 om 09:38

    Leuk dat het boek gegoten wordt in een ‘online vs. offline’ jasje, maar komt het niet eigenlijk gewoon neer op de eeuwig bekende discussie: ‘luisteren naar je klanten’

    Wel grappig dat de grote kansen en voorspelde groei in cross-channel aanpak (http://bit.ly/lgiPLw) voor winkelorganisaties hier niet benoemd wordt (wellicht in het boek wel), waar veel winkeliers kans hebben om zowel online als offline dat belangrijke contact met die klant te kunnen houden.

    @elskamp
    Tue 23 Aug 2011, 9:49, Molblog

    Het boek gaat veel meer in detail dan een blog dat kan doen. Internet wordt heel belangrijk voor de retail, iedere winkel moet wel een website hebben met minimaal openingstijden, contactbutton en lokatiegegevens. Maar ook ga ik in op de kansen van mobiel internet en social media voor de bestaande retail! En natuurlijk veel meer! Tenslotte ook visies van ondernemers zoals Wehkamp, Miele en Scheer&Foppen;a.o. In het boek wil ik ook de mogelijkheden tonen van een QR code. Deze video’s staan ook op de site http://www.eindevandewinkels.nl

    Cor Molenaar
    Tue 23 Aug 2011, 10:38, Molblog

  6. cees de bil
    24/08/2011 om 09:42

    Ben erg benieuwd naar je boek! Sta op het punt om tegen alle stromen in een winkel te starten. Maar wel die gespecialiseerde zaak, die zich concentreert op haar klanten. Ben van plan om ook met social media, etc. veel contact met mijn klanten op te bouwen. Ben dus heel benieuwd wat je mij daar over kunt leren!!

    Annemiek

    annemiek
    Tue 23 Aug 2011, 13:38, Molblog

    Annemiek dan zit je helemaal op de goede weg. Zoek een plekje in de stad waar het gezellig is, dan komen klanten “social shoppen”. Vooral vrouwen hechten aan netwerken, contacten en gezelligheid. Lees het boek, het komt helemaal goed met je
    cor

    cor molenaar
    Tue 23 Aug 2011, 20:52, Molblog

  7. cees de bil
    24/08/2011 om 09:45

    Na het verdiepen in de theorie van Cialdini over beïnvloeding ga ik dit boek zeker lezen.

    Ik ben het volledig mee eens met de opvatting om marketing te zien als gedragswetenschap. Beleving is mijn inziens ook de cruciale factor, het gaat om ervaren van emotie. Bij koopgedrag is herinnering belangrijk, hoe was mijn vorige contact met dit merk/winkel/product.

    Ook reclame kan een herinnering zijn overigens. Op die manier kan een positieve attitude ontstaan en zodoende een voorkeur voor jou product, winkel etc. Ik ben daarom ook zeer benieuwd hoe er in dit boek op dit aspect zal worden ingegaan en wat de opvatting van Molenaar is omtrent dit onderwerp.

    Daarnaast een innovatieve manier van koppeling tussen boek en internet d.m.v. QR!

    Thijs van den Heuvel

    Thijs van den Heuvel
    Tue 23 Aug 2011, 22:32, Moblog

    Dank je Thijs, ik ben het met je eens. Ik probeer ook grenzen te verleggen op basis van verwachtingen en acceptatie (technologie). Hoor graag je reactie als je het boek gelezen hebt!

    Cor Molenaar
    Wed 24 Aug 2011, 14:36, Molblog

  8. 24/08/2011 om 21:31

    Hallo Cees,

    Terwijl ik je blog las moest ik denken aan een leuk filmpje (en tevens een voorbeeld van het gebruik van QR-codes).

    Groet Edwin

  9. 24/08/2011 om 21:31
  10. cees de bil
    25/08/2011 om 06:58

    Uit eigen onderzoek naar de meest bepalende oorzaak van faillissementen onder zelfstandige detaillisten komt in de eerste plaats de niet in verhouding staande hoge huurkosten van het winkelpand. Was het voor de crisis al geen vetpot voor veel ondernemers, door soms maar een geringe terugval in de omzet van een paar honderd euro zijn vele al in de problemen gekomen.

    Zonder meewerking van de BOG sector of evt. ingrijpen door de overheid d.m.v. het tijdelijk bevriezen van de huren blijft er weinig ruimte over voor de zelfstandige detaillist die noodzakelijk zijn om het winkelen weer gezellig te maken.

    René van Zandwijk
    Wed 24 Aug 2011, 23:33, Molblog

    Hier ligt inderdaad een van de oorzaken. Ik pleit voor een andere relatie tussen winkels, overheid en BOG. Het kruien van m3 is geen oplossing. Waarom wordt op internet per click of bezoeker afgerekend en waarom kan dit niet in winkelcentra? Andere modellen zijn ook denkbaar, maar samenwerken en risicodelen (verantwoording nemen) is essentieel.

    Cor Molenaar
    Thu 25 Aug 2011, 9:02, Molblog

  11. 25/08/2011 om 11:26

    Een van de grootste problemen met winkels is de klantgerichtheid in combinatie met productkennis. Beide ontbreekt bij heel veel winkels. Veelal te jong personeel die niet weten hoe ze met klanten moeten omgaan en die over het algemeen veel te weinig advies kunnen geven. Ligt dat aan het personeel? Nee dat ligt aan de eigenaar die te weinig begeleiding geeft aan zijn medewerkers. Dus dan is het internet vaak een prima alternatief als je toch de gewenste service niet van de winkel krijgt.

  12. cees de bil
    25/08/2011 om 14:45

    Discussion: Het einde van winkels?

    Nee, dat denk ik niet want welk voordeel de winkel voor KAN hebben is de persoonlijke aandacht, de service en de snelheid waarmee de service verleend kan worden. En ik denk dat kleinschaligheid en op maat gesneden aanbod ook belangrijk is. Specialisatie en kennis van het personeel om adequaat vragen te beantwoorden over het aan te schaffen produkt.

    Ook denk ik dat het belangrijk is dat mensen zich welkom voelen, zelfs als ze eerst aan window-shopping doen. Hier ligt dan de kans voor een ondernemer om in de eerste plaats een mens voor zich te winnen. Ook als hij /zij niet tot aankoop overgaan zullen ze er wel over praten en mond-tot-mond reclame verrichten.

    Marketing als gedragswetenschap? Iets om over na te denken.

    Posted by Gabriele van Doorn, 25-08-11
    LinkedinGroup: Ondernemers en Freelancers ( B2Bcontact.nl )

  13. cees de bil
    26/08/2011 om 11:18

    Hallo Cor Molenaar ,

    Wat mij van het hart moet is de eenvoud en zogenaamde gouden ei dat u denkt te bieden. Ik proef niet veel affectie met de echte retailmarketing want die gaat verder dan een globale bepaling van locatie en prijs en assortiment en “fun shopping met een sociaal jasje”. Dat u moet constateren dat dat marketing meer is dan gedragswetenschap is ook niet nieuw en biedt weinig relaas.
    De problematiek rondom de BOG, de leegstand dus, en de gemeentelijk heffingen die door bezuiningen hun winkeliers uitknijpen maar ook vrije marketing rondom de winkels kostbaar maken.

    De vele P’s van Parkeren de retailpaden en combinaties met webshops die de klant “subtiel” de winkel moet inbrengen zijn ook al van 10 jaar geleden. Brandstores zijn ook vaak oogappels voor aandacht en renderen weinig. Ook dat is niet nieuw en voor een normale winkelier onbetaalbaar. Wat René van Zandwijk terecht aanbrengt: de vaste lasten hangen als heetijzer om het nek van de winkelier. Daarnaast nogeens de beperkte marges.

    Dus: investeren en veranderen op een moment dat je als winkeliersketen het hoofd boven water moeten houden is niet realistisch. Beter nog: de klant houdt haar hand op de knip dat is nu wel algemeen bekend en kan heel ander koopgedrag gaan vertonen de eerste jaren na de recessie. Winkelgedrag is sterk recessiegevoelig. Een keten als Mediamarkt voldoet aan veel “nieuwe” marketingpunten zoals experience, shopinshop, ruime openingstijden en centrale liggingen. Toch hebben zij vanuit ketenmarketing miljoenen euro’s aan tvzendtijd nodig en massale internationae grote inkoop om de consument alsnog de winkel in te schreeuwen.

    U gaat dan ook erg kort door de bocht en wil in mijn ogen te gemakkelijk scoren met oplossingen die nauwelijks te realiseren zijn.
    U schrijft: “Zoek een plekje in de stad waar het gezellig is, dan komen klanten “social shoppen.” Weet u dat die plekken bij ons allen zeer bekend zijn, onbetaalbaar zijn waarbij je de kosten moet doorberekenen en dus ook al weer snel weg bent als aanbieder. Nooit opgevallen? U schrijf: ” Internet wordt heel belangrijk voor de retail”. Wordt belangrijk? Of is al 15 jaar belangrijk? Net als uw QR-code biedt het boek weinig openbaringen en innovatie.

    Ik zie dan ook weinig nieuwe inzichten met uw boek.

    Ronald van Wanten
    Fri 26 Aug 2011, 11:52, Molblog

    Beste Ronald,
    Ik vind het heel apart dat je een boek beoordeelt zonder het gelezen te hebben en niet kennisgenomen kan hebben van de onderbouwing van de conclusies!
    Ook ik geef aan dat er fundamenteel iets moet veranderen in de retail, de kostenstructuur en de manier van samenwerken. Hierbij ligt een rol voor BOG, gemeenten en leveranciers. Het is nu vaak niet mogelijk om kostendekkend te zijn. Er is behoefte aan nieuwe business modellen en een andere benadering van de fysieke retail, die vraagt om het nemen van verantwoording van meer partijen dan de ondernemer alleen.
    Ik zou zeggen lees eerst het boek, kijk ook naar de onderbouwing en de voorbeelden uit het buitenland. Ik geef tips en kansen aan voor de fysieke retail, want ook ik wil dat deze bestaansrecht hebben in het nieuwe retaillandschap.

    cor molenaar
    Fri 26 Aug 2011, 12:30, Molblog

    Ronald van Wanten is zou het op prijs stellen als je jezelf kenbaar maakt en vanuit welke achtergrond jij jouw visie geeft. Via Google en linkedin ben je namelijk niet traceerbaar (!). Waarschijnlijk gebruik je een synoniem bij je reactie!

    cor molenaar
    Fri 26 Aug 2011, 12:40, Molblog

  14. cees de bil
    26/08/2011 om 11:19

    Lijkt me leuk en interessant boek om te lezen!

    In lijn met de stelling dat marketing eigenlijk gedragswetenschap zou moeten zijn, zie ik regelmatig winkeliers die uitstralen dat ze geen interesse in mensen hebben. Dan kan je het dus vergeten met je winkel. Dan zoek ik wel een webshop om het product te kopen. Andersom, zie ik gelukkig ook steeds meer kleine winkels terugkomen met gedreven, gepassioneerde ondernemers, die interesse in de klant tonen. Puur persoonlijke interesse. Heel basaal. Dan vind ik het niet erg om (iets) meer te betalen dan via internet.

    Magiel Tak
    Fri 26 Aug 2011, 11:59, Molblog

    Magiel,
    Je slaat de spijker op zijn kop! Dat is het geheim en een stuk bestaansrecht van de echte retailer. Prijs is niet het enige verkoopargument anders zouden we allemaal het goedkoopste artikel kopen. Ik ben het dus helemaal met je eens! Lees het boek maar!

    Cor Molenaar
    Fri 26 Aug 2011, 12:32, Molblog

  15. cees de bil
    27/08/2011 om 12:17

    Wat ik wel eens zou willen weten vanuit welke achtergrond cees de bil dit boek highlight : dit blog is een soort voorrecensie / pr/ voordeeltekenaanbieding van cees de bil maar iedereen richt zich tot de auteur, die ook alle reacties beantwoord…. is cor molenaar een product van cees de bil of is cees de bil een alias van cor molenaar? Of zijn het allebei producten van de ontraceerbare Ronald van Wanten?

    Scato van Opstall
    Fri 26 Aug 2011, 20:42, Molblog

    @ Scato, LOL, googlebaar om te beginnen, dus wat dat betreft geen enkel probleem. Geen banden of belangen ook, als je daarnaar bedoelt te vragen.

    Interesse is mijn drijfveer. Als ondernemer, als jurist met een bovengemiddelde belangstelling voor marketing en communicatie, als businesscoach die ervaringen en ideeën graag deelt. Omdat ik gesprekken met mensen als Cor Molenaar erg inspirerend vind en ook omdat ik de veranderingen die gaande zijn in de verhouding tussen aanbieders en consumenten fascinerend vind. Ik denk dat we in een tijdsgewricht zitten waarin de spelregels voor zakendoen en het gebruik van beïnvloedende communicatie niet vrijblijvend herschreven worden. Cor Molenaar heeft daar naar mijn idee interessante inzichten en ideeën over.

    Dank voor je interesse in mijn drijfveren en motieven. Als ik ook wat vragen mag: wat vind je van de blog en de daarin geschetste ontwikkelingen en kansen?

    Dat de auteur van het boek zelf reageert vind ik mooi en een prima voorbeeld van interactiviteit die de vragenstellers recht doet. Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee en stap in de discussie.

    groet,
    Cees

    Cees de Bil
    Fri 26 Aug 2011, 22:27, Molblog

    @scato Bedankt voor je reactie. Ik kende Cees tot afgelopen maandag niet. Toen hebben wij een erg leuk gesprek/interview gehad in van de Valk in Houten. Ik zoek juist de discussie op, omdat het probleem interessant is (leegloop winkelstraten) en de oplossing niet makkelijk. Wijzen naar internet alleen is er gemakkelijk. De problemen alleen bij de retailers leggen is ook niet juist. Een stad zonder winkels is ook een stad zonder hart. Nederland is niet uniek en ik zie soortgelijke ontwikkelingen in het buitenland met diverse oplossingen. De discussie wil ik juist voeren met retailers, BOG, Gemeenten en fabrikanten. Als iedereen beseft dat er een oplossing MOET komen en samen gaan werken aan de oplossing komt er een mooie toekomst. Dus eigenlijk: all brains unite!

    cor molenaar
    Sat 27 Aug 2011, 9:47, Molblog

    @cor en cees, gelukkig dat jullie echt bestaan, haha. Ronald van Wanten lijkt me ook geen computer generated reply maar is misschien wel een nom de plume.

    Vind het interessante materie, woon vlakbij een potentieel interessante maar nu nog verpauperde winkelstraat in een snel hip wordende buurt. De Jan Evertsenstraat is een prachtige steeds meer opgeknapte Amsterdamse Schoolstraat. Veel grotestadsmensen hebben helemaal geen zin om ver (buiten de ring) te reizen voor dagelijkse boodschappen, lokale supers en ook speciaalzaken zijn hier wel van belang (veel tweeverdieners met niet veel mee te nemen, en bij ons gezin gaan de bakken boodschappen gewoon in de bakfiets.) Winkelstraten (lees langgerekte winkelcentra) spelen een grote rol. Vorige jaar was de dood van een overvallen Juwelier de reden voor (de nieuwe) buurtbewoners om actie te ondernemen (Geef Om de Jan Eef, te bezien op facebook): maak er weer een normale, veilige straat van met leuke winkels, als iedereen daar gaat kopen komt het goed met bestaand en nieuw aanbod! Ongelofelijk veel enthousiasme van bewoners en ook de oudere winkeliers. Er waren terugkerende events met popupstores in de vele leegstand en een terrassendag enzovoort. Maar desalniettemin, op een paar leuke nieuwe Horecazaken na, ondanks alle buurtanimo, blijft de leegstand. De huren zijn krankzinnig hoog voor zo’n straat en dat verdienen juist de beginnende, creatieve ondernemers of de leuke allochtone groenteboer met z’n kleine marges gewoon niet terug. Terwijl de buurt krioelt van mensen met initiatieven en ideeën, die echt wel wat willen betalen maar dit is te veel. Volgens mij is er bij de BOG mensen een steekje los: als je een aantal voortrekkers en smaakmakers een fair startaanbod doet voor een aantal jaren, trek je zo’n hele straat in beleving omhoog. Met leegstand verdien je niks en de economie zal voorlopig wel blijven kwakkelen. Hoedanook. het blijft een uniek gegeven dat een paar duizend bewoners zich achter ‘hun’ winkelstraat scharen…

    Scato van Opstall
    Sat 27 Aug 2011, 12:26, Molblog

    @scato, Precies, precies! Samenwerken met alle partijen en de buurt wordt weer echt leefbaar. BOG aanbieders zijn vaak m3-kruiers die het niet interesseert wie er in komt als de huur maar betaald wordt. Een beetje meer verantwoordelijkheid over het juiste aanbod en samenwerking met retailer is nodig. Hier hoort ook een ander verdienmodel bij!

    cor molenaar
    Sat 27 Aug 2011, 12:55, Molblog

  16. cees de bil
    29/08/2011 om 10:37

    Discussion: Het einde van winkels?

    @Gabriele (#14), ik verwacht ook niet dat de stenen winkel erg snel verdwijnt, maar het warme welkom, de persoonlijke aandacht en de service is iets waar wij ons voor online omgevingen speciaal op richten middels onze digitale medewerkers.
    Wij hebben daar veel succes mee.

    Posted by Michael de Louwere, 29-08-11
    LInkedinGroup: Ondernemers en Freelancers ( B2Bcontact.nl )

  17. cees de bil
    29/08/2011 om 13:23

    Virtual reality is ook realiteit. In beide werelden zal je je zoveel mogelijk positief moeten onderscheiden om klanten voor jouw aanbod te kunnen interesseren. Aandacht, service en beleving zijn daarin belangrijke thema’s. Elementen van gaming doordringen de virtuele omgeving om de ‘experience’ te vergroten. Real en virtual zijn ook combineerbaar in slimme onderlinge samenwerking. De ervaring van ruiken, voelen en proeven, een kop koffie, persoonlijk contact, overleg, creatief ‘out of the box’ meedenken en iemand – geen FAQ-lijst of (virtuele) helpdesk – voor after sales overleg lijken me vooralsnog voorbehouden aan de real life experience die winkels kunnen bieden.

    Hoe dan ook: de klant beslist of, wanneer, waar en hoe en stimuleert daarmee de competitie om te boeien en verbinden. Als een winkel(virtueel of fysiek) geen meerwaarde voor klanten heeft verliest ze haar bestaansrecht.

    In een interview met het AD (27-08-11) gaat Cor Molenaar ook in op de randvoorwaarden voor de fysieke winkel. Die zijn door exorbitante huurprijzen en hoge parkeertarieven steeds ongunstiger geworden. Hij doet een beroep op de eigenaren / verhuurders van bedrijfs onroerend goed om verder te kijken dan naar de te behalen hoogste prijs per m2 of m3 op de korte termijn en vraagt ze creatief mee te denken om winkeliers een reële kans op een positief resultaat te bieden. Ook doet hij een beroep op gemeenten om daaraan een bijdrage te leveren. Een aantrekkelijk stadshart heeft uitstraling en mogelijkheden voor iedereen. Ook als het gaat om de leefbaarheid van de stad.

  18. cees de bil
    30/08/2011 om 14:29

    Daar is geen steek tussen te krijgen, maar toch ervaar ik het ‘winkelen’ op internet heel anders dan fysiek.Internetshopping heeft z’n voordelen, maar vanuit mijn smaak en optiek bekeken heeft het nog altijd een achterstand op het fysieke winkelen.

    Dat laatste deel betreffende het AD interview spreekt me dan ook aan. Want ik onderschat die problematiek niet en de huren zijn vaak de nekslag voor een ondernemer in het centrum. Want uit eigen ervaring weet ik dat die prijzen vaak exhorbitant zijn.

    Posted by Gabriele van Doorn, 30-08-11
    LinkedinGroup: Ondernemers en Freelancers ( B2Bcontact.nl )

  19. cees de bil
    30/08/2011 om 14:32

    Sommige winkels zullen inderdaad verdwijnen. Voorbeeld: vandaag nog hoorde ik dat Fame binnenkort verdwijnt. Het betreft dan vooral producten die je net zo goed, of eigenlijk gemakkelijker, via internet koopt. Commodities. Hoewel ook bij Fame nog steeds sprake is van een zeer aparte beleving, blijkt dat toch niet op te wegen tegen het gemak van internet.

    Ik ben het overigens volstrekt eens met Gabriele en Cees voor wat betreft het bestaansrecht van winkels. Je laat je in een prettige zaak graag helpen door mensen die hun vak verstaan, je kunnen ondersteunen bij het kiezen. Als je eenmaal weet wat je wilt, zie je ook niet meer op tegen een aankoop van het artikel op internet. Voor de winkelier is het te hopen dat het bij zijn webshop gebeurt. Daar ligt voor de winkelier (en dus ook voor marketeers) een uitdaging. Als je de klant geholpen hebt, biedt hem dan de helpende hand om bij latere aanschaf jouw webshop te kiezen.

    Posted by Henk Aarts (shortname: henkaarts), 30-08-11
    LinkedinGroup: Ondernemers en Freelancers ( B2Bcontact.nl )

  20. cees de bil
    30/08/2011 om 14:36

    De beleving, het shoppen, naar de stad gaan, alleen of met vriend(in)(nen), dochter / zoon blijft bestaan. Zo lang er variatie is (niet uitsluitend hoofdstraten met dezelfde winkelketens) en er verrassende winkels zijn, blijft winkelen ook een vrijetijdsbesteding. Kijk bijv. maar naar de drukte in de winkels in kuststeden ’s zomers, als het geen strandweer is.

    Het gaat niet alleen om het aanschaffen van producten die nodig zijn, maar ook om het plezier van het kopen van iets leuks / nuttigs waar je blij van wordt, om het ‘proeven’ van een stad / dorp en het tegenkomen van andere mensen.

    Als winkeliers dit beseffen, dan wordt het aanbod van leuke, interessante winkels waar het winkelen een beleving is en waar veel te ontdekken valt, alleen maar groter.

    Wellicht is het weer tijd voor volggroepen i.p.v. doelgroepen.

    Posted by Janneke van Bemmel, detailhandelscoach.nl, 30-08-11
    LinkedinGroup: Ondernemers en Freelancers ( B2Bcontact.nl )

  21. cees de bil
    30/08/2011 om 20:23

    Leuk:)) Volggroepen i.p.v. doelgroepen. Maar ik ben het met Janneke eens, dat shoppen een leuke tijdsbesteding is, die je niet mag onderschatten.

    Posted by Gabriele van Doorn, 30-08-11
    LinkedinGroup: Ondernemers en Freelancers ( B2Bcontact.nl )

  22. cees de bil
    30/08/2011 om 20:26

    Het HBD (Hoofdbedrijfschap Detailhandel) heeft een mooi initiatief opgestart http://www.hetnieuwewinkelen.org/

    Posted by André Willemsen, 30-08-11
    LinkedinGroup: Ondernemers en Freelancers ( B2Bcontact.nl )

  23. cees de bil
    31/08/2011 om 08:45

    Discussion: Het einde van winkels?

    Zelf merk ik dat de”specialistische” winkel verdwijnen en volledig op internet overgaan.
    Hierbij moet je denken aan artikelen voor de watersport, winkels die kluizen en computers verkopen.
    Zelf hebben we ervaring met de sleutelmakers die ook camera en alarmsystemen verkochten in een te grote winkel.
    Nu zitten deze ondernemers in een kleiner pand en e beveiliging loopt volledig via internet.

    Zelf zijn we ook e-commerce ondernemer met o.a. http://www.dhzbeveiliging.nl waarmee we via internet verkopen aan de zelfde doelgroep maar nu ook over de grenzen van Nederland.

    Het winkelen is ook minder leuk geworden als je bij een winkelcentrum vooraf moet betalen voor je parkeerplaats.
    Op deze manier kijk je alleen maar op je horloge i.p.v. naar de etalages van de winkels, een minuut te laat is een flinke naheffing!

    Posted by Bart Verlaan, 31-08-11
    LinkedinGroup: Ondernemers en Freelancers ( B2Bcontact.nl )

  24. cees de bil
    31/08/2011 om 09:46

    @André, het initiatief in Veenendaal is een mooi voorbeeld van de inzet van nieuwe (communiatie technolgische) mogelijkheden om de service voor klanten te vergroten.

    @Janneke en Gabriele, de mogelijkheid van funshoppen verleent meerwaarde en karakter aan het stadshart. Samen met horeca, kunst en muziek. De leuke en interessante winkels die je noemt, waarin wat te beleven valt, horen daar natuurlijk bij. Randvoorwaarden zijn acceptabele huisvestingskosten en goede bereikbaarheid (gemakkelijke en goedkoop).

    @Bart, ik begrijp dat speciaalzaken zich richten op specifieke doelgroepen en daardoor wat minder locatiegebonden zijn. Internet is voor hen ook om die reden interessant. Maar hoe zit het dan met service en advies? Daarin zit ‘m toch ook juist die meerwaarde?

    De discussie blijkt erg actueel. Hoge huur en veranderend koopgedrag (internet) worden expliciet genoemd als redenen voor de aangekondigde sluiting van Fame in Amsterdam, het paradepaardje van de Free Record Shop:

    RTL nieuws, 30-08-11

  25. cees de bil
    31/08/2011 om 11:14

    @Cees, voor informatie en opname voor een offerte moeten we toch naar de klant toe.
    Als de klant zelf wil gaan beveiligen dan koopt hij zonder advies direct in de webshop.
    Via de DHZbeveiliging webshop krijgen we ook veel nieuwe klanten voor ons installatiebedrijf binnen, dit gebeurd regelmatig als mensen vragen hebben, iets willen aanpassen of niet tevreden zijn over hun huidige installateur.

    Posted by Bart Verlaan, 31-08-11
    LinkedinGroup: Ondernemers en Freelancers ( B2Bcontact.nl )

  26. cees de bil
    31/08/2011 om 11:15

    @Bart, dank voor je aanvulling. Voor verschillende winkeltypen heeft de combinatie van winkel en webshop kennelijke meerwaarde, dat blijkt goed uit jouw voorbeeld. Advies en service zijn verzekerd door het persoonlijke vervolgcontact. Zo werkt dat ook m.b.t. mijn aanbod om mensen te begeleiden met het verhalen van (letsel)schade na een ongeval. De website informeert en geeft de mogelijkheid om informeel contact te leggen zodat je als klant beter in staat bent om wel of niet te kiezen voor vervolgcontact. Daarmee heeft de website voor beiden toegevoegde waarde.

    Je geeft ook aan dat de watersportwinkel zijn deuren heeft gesloten en volledig verhuisd is naar de webshop. Daar kan ik me vanuit het oogpunt van advies en service veel minder bij voorstellen.

    Realiteit is ook dat er webshops zijn die op prijs concurreren met de fysieke winkels waarin je als klant terecht kunt voor een goed advies en service. De meeliftende webshop, zeg maar, die soms lastige vragen kan oproepen voor winkeliers. In dat kader heb ik gehoord dat er al winkeliers zijn die de klant (willen) laten betalen voor het advies en die kosten weer teniet doen als de klant ook in de winkel koopt. Een krampreactie volgens mij, die de waarde van advies wel zichtbaar maakt maar niet op een gelukkige manier.

  27. cees de bil
    31/08/2011 om 11:26

    FD kopt: Kaalslag in de detailhandel woekert voort. Molenaar: ‘Gemeenten, retailers, fabrikanten, vastgoedaanbieders en ook de banken moeten de koppen bij elkaar steken om gezamenlijk actie te ondernemen.’

  28. cees de bil
    31/08/2011 om 16:29

    Het is ook in deze branche (detailhandel, CB) tijd voor vernieuwing, zo blijkt. Met een goede samenwerking en een duidelijke profilering en eigen identiteit, kunnen kleinere ondernemers grootse effecten bereiken. Kijk eens naar de leuke samenwerkende ondernemers in Haarlem! De combinatie van cafe, speelgoedwinkel en fietsenhandelaar of de bloemenwinkel, gezonde fruitdrinks en reisbureau… Bijzonder, creatief en erg sfeervol en gastvrij.

    Posted by Monique van Rooyen Staal, 31-08-11
    LinkedinGroup: Netwerk Oost

  29. cees de bil
    31/08/2011 om 18:02

    In de praktijk zie ik ook veel winkeliers / bedrijven die naast een stenen winkel starten met een webwinkel. De nieuwe generatie gaat steeds vaker online shoppen.
    Alhoewel ik bij het kopen van een bank toch echt een dagje gezellig een echte winkel binnen stap.
    Nog even en we kunnen online in een 3D wereld met vrienden (social media) gaan shoppen en producten aan elkaar aanbevelen.

    Posted by Nico Bouwman 1-2-appletree, 31-08-11
    LinkedinGroup: StartMeUp – Community voor startende ondernemers!

  30. cees de bil
    01/09/2011 om 07:14

    Al lezende en af en toe uitwijkend naar diverse blogs wordt het probleem toch al redelijk in kaart gebracht, huur, gebrek aan parkeerplaatsen, gemeentelijke belastingen enz…. Leegstand is echter een probleem dat de Gemeente maar ook een buurt raakt.
    Dus het is niet langer meer een probleem van de winkelier alleen. Maar laten we eerlijk zijn een buurt zonder winkels zou ons ook niet bevallen. Alleen dat al rechtvaardigt het voortbestaan van fysieke winkels.
    Maar uit de aanbevolen commentaren kwam naar voren om van winkelen een ‘experience’ te maken en dat zou misschien met de sector entertainment of modellenbureaus voor modeshows te combineren zijn. Ondernemers die elkaar op die manier uithelpen en de gemeente die de leegstand kan terugdringen. Samenwerken is misschien de sleutel…. Preuvementen, modeshows, exntertainers die zichzelf presenteren, boekhandels met ‘voorleesmoeders’. Als het maar een experience wordt.

    Posted by Gabriele van Doorn, 01-09-11
    LinkedinGroup: Ondernemers en Freelancers ( B2Bcontact.nl )

  31. cees de bil
    01/09/2011 om 14:50

    Ik ben serieus van plan binnenkort een fysieke winkel te beginnen omdat ik geloof in het basisprincipe dat de klant naar mij toe zal komen voor meerwaarde: (h)erkenning, respect, advies, service, luisterend oor, dat ene bakje koffie wat die nergens anders zal krijgen enz.

    Al jaren ben ik kritisch over het gedrag van ondernemers en medewerkers in detailhandel: vaak interesseert het ze niets en zijn ze vooral met zichzelf bezig. Ik durf te stellen dat medewerkers in detailhandel in 90% van mijn bezoeken geen enkel woord met mij gewisseld hebben, zelfs geen begroeting o.i.d. Persoonlijk noem ik dat arrogantie die men zich niet kan permitteren.

    Posted by Bert van Daele, 01-09-11
    LinkedinGroup: Netwerk Noord

  32. cees de bil
    01/09/2011 om 15:15

    @Bert, je geeft als ondernemer in spé en als klant duidelijk aan waar het wat jou betreft om gaat: aandacht en onderscheidend vermogen. Jim Stolze heeft zijn nieuwe boek niet voor niets ook de ondertitel ‘welkom in de aandachtseconomie’ meegegeven (zie voor de blog daarover http://bit.ly/pO7s1E).

    Voor zowel virtuele en fysieke winkels is het de uitdaging om onderscheidende wijze aandacht aan klanten te geven. Een goed product (of dienst) blijft een basisvoorwaarde maar is in toenemende mate niet meer genoeg.

    De fysieke winkel biedt hierbij mogelijkheden waarover de virtuele winkel niet zomaar beschikt: het directe persoonlijke contact. Daar kan je indruk mee maken. Sterker nog – en in het verlengde van jouw opmerking daarover – daarmee maak je indruk, goed, beter, best… of slecht.

  33. cees de bil
    02/09/2011 om 07:11

    Meegaan met de mogelijkheden die de digitale wereld biedt is een must. Klantenbinding blijft het kernwoord, volgens mij. Vergeet niet dat service, vriendelijkheid, de gewone normale persoonlijke omgang met de klant, belangrijk blijft. Dat willen we als mens toch voelen? Een beetje zwart wit maar toch denk ik dat elke (winkel)kern krijgt wat het verdient. Misschien moeten we daar als ondernemers, overheid en politiek ons bewust van worden.

    Posted by Jolanda Luimes – Arentsen, 01-09-11
    LinkedinGroup: Netwerk Oost

  34. cees de bil
    02/09/2011 om 16:27

    @ Nico (#31),

    Mijn producten lenen zich beter om in een winkel uitgeprobeerd te worden. Uiteraard kan veel gedaan worden met filmpjes of presentaties. Mijn meerwaarde is het persoonlijk advies. Dat is lastig op internet te krijgen. Vandaar dat ik een ‘winkel’ heb, waar mensen langs kunnen komen. Klein beginnen met lage kosten zijn voor mij de toverwoorden!

    Met vriendelijke groeten,
    Bastiaan Schellekens

    Posted by Bastiaan Schellekens, 02-09-11
    LinkedinGroup: StartMeUp – Community voor startende ondernemers!

  35. cees de bil
    02/09/2011 om 18:16

    Buiten marketing, speelt communicatie een nog grotere rol. Klanten weten vaak niet dat er nieuwe winkeliers gevestigd zijn of wat het (nieuwe) aanbod is van de huidige winkeliers. De winkelier promoot niet of onvoldoende zijn producten (online of offline) of het bereikt niet de juiste doelgroep. Denk aan communiceren over nieuwe producten, wijziging assortiment of lopende acties.

    Zoals Jolanda (#35) al aangeeft, is de persoonlijke benadering en service van belang om klanten juist aan je te binden. Tevens is aantrekkelijkheid van het pand/winkel ook van belang: hoe ziet de winkel eruit (gevelbekleding en interieur).

    Een marktonderzoek verschaft de nodige informatie wat de wensen en eisen zijn en wie de juiste doelgroep is en welke reclamemiddelen en communicatiemiddelen het beste effect hebben om optimaal de doelgroep te informeren.

    Denk aan: mix moderne middelen: websites/kranten/magazines/smartphones/video/tv, gebruik QR-code op flyers/posters etc

    Het zou ook een goed idee zijn als: ondernemers en gemeenten regelmatig overleg zouden hebben aangaande leefbaarheid en kwaliteit: veiligheid, bereikbaarheid, parkeren en div. vergunningen etc.

    Posted by Petra Kozijn , 02-09-11
    LinkedinGroup: Netwerk Oost

  36. 18/09/2011 om 11:02

    Ja goed stuk. Ik vraag me wel af hoe we hier over 5 jaar over denken.

  1. 23/08/2011 om 16:17

Plaats een reactie