Home > zaakwaarnemingen > Waanzinnig ondernemen in de 2.0 reality

Waanzinnig ondernemen in de 2.0 reality

Kent u de definitie van waanzin? Hetzelfde blijven doen en daarvan andere resultaten verwachten. Weinig kans dat dat dan ook zal gebeuren. We hebben allemaal zo onze manieren van doen. Vaak onthouden en ontwikkeld op basis van eerdere ervaringen. Dat werkte altijd goed zo… Maar wat nu als die veilige en beproefde methode ineens niet meer werkt? Als een probleem niet opgelost wordt, een klant blijft klagen, verkopen achterblijven bij de verwachtingen terwijl het toch altijd prima ging…

Wil je een ander resultaat en krijg je dat niet als je doet wat je tot nu toe steeds hebt gedaan, dan is er iets veranderd. De eerste vraag die daar bij hoort is: wat is er anders dan en waardoor werkt niet meer wat werkte? Darwin heeft hierover iets gezegd dat ook voor ondernemers interessant is: ‘het is niet de sterkste of de slimste die overleeft maar degene die zich het beste kan aanpassen aan de veranderende omstandigheden’. Dat is “the fittest”, hij die het beste past. Die ‘omstandigheden’ hebben hun eigen dynamiek, je kunt die doorgaans niet beïnvloeden. Hoe je daarmee omgaat is wel aan jou.

Weten wat er verandert of veranderd is en daarop het eigen gedrag af te stemmen, is daarom een belangrijke ondernemerskwaliteit. Om in te kunnen spelen op marktkansen. Om conflicten op te kunnen lossen.  Om weer stijgende verkoopcijfers te zien, gemotiveerde en productieve medewerkers…

Verandering is een gegeven. Voortdurend verandert er van alles. Consumentengedrag verandert bijvoorbeeld onder de invloed van het internet. Aansluiting houden of krijgen met deze consumenten van de nieuwe economie vraagt om een 2.0 marktbenadering, marketing en klantgerichtheid. De virtuele realiteit heeft een prominente rol verworven in de alledaagse werkelijkheid. Consumenten googelen zich tegoed aan inhoudelijke informatie en de beschikbare prijstechnische opties voordat ze – vaak eerst aan elkaar en pas daarna – een aanbieder een vraag stellen.

Conflicten worden steeds vaker in de openbaarheid van de traditionele media en het internet gebracht in plaats van daarvoor de besloten ruimte van de rechtszaal te betreden. Kijk maar eens naar het voorbeeld van DSB. Veel media-aandacht en oproepen aan consumenten trekken steeds vaker en sneller ‘een op zichzelf staande’ kwestie in een breder perspectief. Op steeds grotere schaal worden ervaringen gedeeld en meningen uitgewisseld. De massa van de nieuwe consument veroorzaakt gemakkelijk een kettingreactie.

De wijze waarop uw bedrijf op internet aanwezig is, is daarom in snel toenemende mate belangrijk. De vraag of en hoelang nog een fysieke winkel een toegevoegde waarde heeft wordt voor veel ondernemers actueel. In sommige branches is een sneeuwbalverschuiving aan de orde die het voortbestaan van complete marktpartijen serieus ter discussie kan stellen. Denk aan de assurantietussenpersoon, de jarenlang door verzekeraars gekoesterde tussenschakel die een rustig leven in de ivoren toren waarborgde. Bestaat die over vijf jaar nog? En hoe lang duurt het voordat  de nieuwe consument de ‘als u een vraag hebt, toets dan een… al onze medewerkers zijn in gesprek’-barrière slecht?

Meer dan ooit lijkt verandering de enige constante en stil blijven zitten in het opwarmende water levert gekookte kikkers op… Voor elke ondernemer in de nieuwe economie is de centrale vraag die de 2.0 ontwikkeling oproept een klassieke: wat is de kans in deze bedreiging? De definitie van waanzin biedt voor het antwoord daarop mooie inspiratie.

  1. 03/11/2009 om 07:36

    Cees je drukt de vinger op de zere plek, daar hou ik van..🙂

    Prachtig is je insteek van de definitie van waanzin…

    De metafoor roeien versus raften.

    De mentaliteit van ondernemingen is tot de dag van vandaag vaak Roeien, als een team aangestuurd door de stuurman, soepel glijdend door het strakke water. Maar in werkelijkheid is dat water niet glad en strak meer. Het Golft, en zoals de DIJK al eerder wist… “Als het golft dan golft het goed”. Roei-wedstijden worden op de bosbaan snel afgelast. Dan komt de mentaliteit van rafters en kanoërs om de hoek kijken. Maar door jaren te roeien in strak en glad water… kunnen veel ondernemers de mentaliteit van een “vakman” die overleeft in het wilde water niet meer voorstellen.

    De enige zekerheid die je hebt is het “zelf”. Je wordt teruggeworpen op wat je hebt.
    Maar hoe kun je naar jezelf kijken? Dat wordt meestal navelstaren… En dat merken we nu om ons heen.

    Ik spreek al jaren mijn voorkeur uit voor zelfregulering, en JA, dat kan ook collectief.

    Zolang er maar een gedeeld “zelf” bestaat. Goos Geursen schreef er al over in “WIE ZIJN IK” en “ALS DE LEUNING BEWEEGT”. Vandaag de dag is wat de organisaties verbind, dat wat hun laat overleven. We komen uit ene paradigma (colectieve focus) van WINST, GROTE GROEI, MARKT, SEGMENTEREN etc. etc.. Maar hoe verhoud een organisatie-identiteit zich nu tov DUURZAAM, COMMUNITY, GELUK MEERWAARDE (opkomende collectieve focus)

    Vanaf het moment dat ik als facilitator creatieve sessies ben gaan geven over het zichtbaar maken van “identiteit” bij organisaties. Zijn de campagnes en concepten niet meer van mij alleen, maar sluiten communicatie, verander en innovatie trajecten beter aan bij de werkelijke identiteit van mijn opdrachtgevers. Het voelt veel meer als werken met elkaar dan voor elkaar. Deze “identitystorm” (gebaseerd op een persoonlijke analogie) Geeft organisatie een reëel zelfbeeld. Hierdoor kunnen zowel interne als externe vraagstukken door de leiders van de organisatie krachtiger/passend opgelost worden. Mijn ervaring is dat de kloof tussen werkelijke identiteit en de gewenste identiteit minder groot wordt. Veel ondernemers vertrekken vanuit een extern georiënteerde en gewenste situatie. Dat schept nogal eens grote afstand naar wat ze kunnen realiseren. Gebruik maken van de collectieve intelligentie aanwezig (vaak onderschat) schept nieuwe inzichten. Het is niet zelden dat tijdens het visualiseren van de identiteit met de groep, inzichten opduiken uit het niets. Daarom geloof ik in dit statement: Identiteit als bron voor nieuw ondernemerschap.”

    Zo kan een ondernemer zijn wildwater-mentaliteit weer terug vinden en meer gaan durven handelen van “Nu naar Ergens” in plaats van A naar B.

    zie: http://ronvangils.wordpress.com/2009/08/12/van-nu-naar-ergens/

    Cees bedankt voor je TOPIC… Het heeft wat in me losgemaakt zoals je ziet.

    • cees de bil
      03/11/2009 om 10:04

      Dag Ron,

      Prachtige aanvulling, jouw beeld van de roeiers die in het wilde water terecht gekomen zijn. En dat je dan moet raften in plaats van roeien. Je geeft ook mooi aan dat veranderingen in de omgeving ook vragen om (her)bezinning op de “binnenwereld”. De wijze waarop je samenwerkt en iedereen zijn bijdrage levert aan de beoogde doelstellingen volgt op wat gevraagd wordt en niet omgekeerd. Daarop richt zich ook mijn aanbod aan ondernemers: om samen stil te staan bij de vraag hoe die omgeving eruit ziet in het licht van de doelstellingen die je wil realiseren. En hoe je effectief antwoorden geeft op de vragen die daardoor aan jou en jouw onderneming worden gesteld. En daarmee weg te blijven van de definitie van waanzin.

      Dank je voor jouw bijdrage.

      Cees

  1. 22/10/2009 om 20:23

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: