Home > aandachttrekkers, netwerknotities, zaakwaarnemingen > Nichefactor bepaalt netwerksucces. Vertel(t) het verder…

Nichefactor bepaalt netwerksucces. Vertel(t) het verder…

Netwerken is één van de meest effectieve vormen van marketing, zeker ook voor kleine bedrijven en zzp’ers. Natuurlijk gaat er niets boven een echte ontmoeting waarbij je de gelegenheid krijgt om met elkaar in gesprek te raken en elkaar de hand te schudden. Dat kan een virtueel contact via Facebook of Linkedin niet vervangen. Maar toch,”echt” netwerken is een tijdrovende bezigheid. En ook al kan je kiezen uit de vele mogelijkheden tussen 07.00 en 23.00 uur, als je op pad bent valt de dagelijkse gang van zaken gewoon stil.

Wordt er over jou gesproken?

Een prachtige indicator voor het succes van jouw netwerkactiviteiten is de mate waarin er aan jou gedacht en over je gepraat wordt tijdens gesprekken en meetings waar je zelf niet bij aanwezig bent. Als dat een bepalende succesfactor is, hoe kan je datzelfde dan bereiken zonder (steeds) al die bijeenkomsten te bezoeken?

Het geheim zit ’m in het bijzondere van wat jij te bieden hebt. Een open deur?  Dacht het niet…

Met op je visitekaartje een titel als directeur, adviseur, entrepreneur en – ook nooit weg – een goed humeur bereik je niet dat anderen zich jou zo maar herinneren op het moment dat het ertoe doet. Daarvoor is nodig dat zij een duidelijk beeld hebben van wat jij voor wie in welke situatie kan betekenen. Hoe duidelijker en specifieker je kan beschrijven op welke vragen jij het antwoord hebt, hoe gemakkelijker je het een ander maakt om aan jou te denken en je naam te noemen als zo’n vraag voorbijkomt.

Ben jij niche genoeg?

Niche! is het toverwoord.

Een voorbeeld. Coaching. Je kan geen netwerkruimte binnenstappen zonder te struikelen over minimaal twee of drie coaches toch? En wat zeggen ze allemaal over wat ze voor je kunnen doen? Juist ja. Coachen. Maar wat is dan het verschil tussen de één en de ander? Dat is er eigenlijk vaak helemaal niet of nauwelijks. En begrijp me niet verkeerd hoor, er zijn zonder twijfel veel goede coaches. Een aantal is ook wel wat specifieker en noemt zich loopbaancoach, business coach of geeft aan zich te richten op jouw balans tussen werk en privé.  Dat geeft al meer houvast. Maar zeg eens eerlijk, welke van al die coaches die jij de afgelopen weken ontmoet hebt is je zodanig bijgebleven dat jij over haar of hem met iemand anders hebt gesproken?

Een andere vraag dan. Over wie van degenen die je in de afgelopen weken hebt ontmoet heb je daarna met iemand anders gesproken? En kwam het dan wel voor dat je er achter kwam dat meerdere mensen degene waar je het over had ook al kenden?

Netwerksucces

Dat is netwerksucces! De bevestiging dat die persoon interessant is en de moeite waard om contact mee te zoeken. Als al meer dan drie mensen hem kennen met wat hij doet…

Iemand blijft in je herinnering hangen omdat hij een duidelijk en herkenbaar profiel van zich heeft laten zien dat je nieuwsgierig maakt en mogelijk interessant is voor jou of degene waarmee jij in gesprek bent: de nichefactor.

Als je die trigger ervaart is de kans ook groot dat je eens op Linkedin of Google kijkt of een blog of nieuwsbrief van hem leest en je er misschien zelfs wel op abonneert en hem gaat volgen op Twitter.

Met simpelweg vertellen wat je doet bereik je niet dat mensen jou gaan onthouden. En niche-waardig zijn is meer dan alleen een specifieke doelgroep uitkiezen en daar al je wervingskracht op los te laten.

De nichefactor gaat voor je werken als je duidelijk bent. Vertel op welke specifieke vragen jij het antwoord weet, welke problemen jij kan oplossen en wat dat voor jouw klanten oplevert. Vooral dat laatste telt. Hoe beter je duidelijk weet te maken waarvoor mensen bij jou kunnen aankloppen en wat ze daar aan hebben des te beter kunnen ze jou plaatsen en je aanbod snappen…. Dat is de reden waarom jij te binnen schiet als het over zo’n vraag gaat. En dat mensen over jou met anderen praten! dus… maak het ze zo makkelijk als je maar kan.

Niet alleen gericht op mogelijk rechtstreekse klanten, maar duidelijk voor iedereen die een mogelijke klant ontmoeten kan….. iedereen dus.

Want er wordt natuurlijk niet alleen tijdens netwerkbijeenkomsten gesproken over vragen en de mogelijke antwoorden daarop. Dat gebeurt ook op verjaardagsfeestjes, aan de vergadertafel en langs de lijn. Ook als anderen jouw naam noemen op het internet draagt dat bij aan jouw netwerksucces. Daarom is het vertellen in virtuele netwerken, zoals met bloggen en twitteren, ook interessant.

Als iemand eenmaal jouw niche op z’n harde schijf heeft staan en tegen een vraag of probleem aanloopt waarvoor jij de oplossing weet, komt jouw naam naar boven en is de kans groot dat hij die zal noemen aan degene die de vraag heeft gesteld. Dan leidt netwerksucces ook tot tastbare resultaten.

Nichen zonder hand voor je mond

Stop daarom te vertellen wat je doet en leg uit wat jouw niche is zodat anderen je onthouden door de vragen die jij beantwoorden kan en de resultaten die jij brengt. Je neemt geen blad voor je mond als je duidelijk zegt waar het op staat. Voor netwerksucces geldt dan ook: hou geen hand voor je mond als je NICHEt.

___________________________________________

Deze blog begon als een vertaling maar liep al gauw uit op een  bewerking van het artikel “How to Get Talked About When You’re Not in the Room” van Karen Skidmore.

  1. 07/03/2010 om 11:56

    Een uitstekende bewerking, Cees. Meestal vertel ik onze cursisten dat ze mij met één woord moeten raken, wil ik in staat zijn te onthouden wat ze doen. En dat moet dan op een dusdanige manier dat als ik dat éne woord hoor, ook meteen de gehele stadionverlichting aangaat. Maar wat nog veel belangrijker is, is dat er een diepgaande relatie is opgebouwd. Een relatie waarin beide partijen weten wat er van elkaar verwacht wordt. Wij noemen dat een Referral-Partnership. Een relatie op basis van Z.V.W.©, de “Zeer Veel Winst” formule, Zichtbaarheid, Vertrouwen, en vervolgens de Winstgevendheid.

    • cees de bil
      07/03/2010 om 15:59

      Dag Jos,

      dank voor je reactie en prima aanvulling. Less = more. Helemaal mooi is het als één woord een YES! van herkenning veroorzaakt. Dan is het daardoor Yes! = more en een goede basis voor het ontwikkelen van een win-win-relatie.

      Prachtig dat mijn tekst jou aanleiding gaf om ook een blog te schrijven en er daarin naar te verwijzen, zoals ik daarvoor aanhaakte op Karen Skidmore. Een soort van “social media Droste-effect”. Voor de liefhebbers: Jos’ tekst ‘Met LinkedIn in de lift’ is te vinden op http://mondtotmondreclame.com/

  2. 08/03/2010 om 09:03

    Bespeur ik daar een andere schrijfstijl sinds onze ontmoeting?

    Groet & succes,

    Chantal

  3. cees de bil
    08/03/2010 om 18:11

    Twitter airplay for example:

    1
    Michaelatweets Lees dit nuttige blog van Cees RT @ceesdebil: Netwerksucces? De #nichefactor maakt het verschil! http://bit.ly/dAXLrc about 24 hours ago from TweetDeck

    2
    Michaelatweets @ceesdebil Kwam via linkedin op je blog terecht. Goed geschreven, dankjewel! Heb het ge-RT. about 24 hours ago from TweetDeck

    3
    ceesdebil @Michaelatweets dank je voor jouw compliment en RT. Grappig is dat RT prachtig vb. is van ‘Being Talked About When You’re Not in the Room’ about 3 hours ago from web

    4
    Michaelatweets @ceesdebil Klopt wat je zegt –>Grappig is dat RT prachtig vb. is van ‘Being Talked About When You’re Not in the Room’ about 3 hours ago from

  4. 09/03/2010 om 13:15

    Cees, helemaal mooi. Helaas zit ik met een club die dit soort berichten niet willen lezen, zelfs niet naar willen luisteren. Met een aantal BNI leden nog steeds bezig om de weerstanden weg te halen, maar ik heb meer het gevoel dat ik aan een dood paard trek …

  5. 09/03/2010 om 20:52

    Volgens mij is dit de essentie of op zijn minst een gevolg van (online of niet online) personal branding wat hier beschreven wordt. Ik ben het er erg mee eens, het is echter vaak wel een heel proces om tot je eigen – échte (of authentieke)- kern te komen en die ook in een treffende zin te communiceren. Het vergt moed (om in het zonnetje te gaan staan, én om alternatieven te laten vallen), energie, volharding, en tijd, wil die éne zin je ware binnenkant weergeven.

  6. cees de bil
    09/03/2010 om 21:16

    Commentaar van Simone van Vuure in de Linkedin groep ‘Iedereen elke dag plezier’:

    Dat is inderdaad zo. Hoe duidelijker je niche, hoe meer je jezelf durft te onderscheiden, hoe zichtbaarder je wordt voor anderen. Hiermee zien mensen gelijk wat ze bij jou kunnen halen, wat je doet, wat je biedt en wat het ze oplevert.
    Zelf help ik hoogopgeleide vrouwen het werk te doen dat ze het liefste doen. Ik ondersteun vrouwen die voor zichzelf beginnen en dit spannend vinden, vrouwen die van baan willen veranderen en vrouwen in de WW die met een IRO re-integreren naar werk.

    Simone

    By Simone van Vuure Owner of careermanagementvanvuure.nl loopbaanadvies & training

    posted 08-03-2010o

  1. No trackbacks yet.

Plaats een reactie