Home > aandachttrekkers, netwerknotities, zaakwaarnemingen > twitterstrategie – kiwimarketing

twitterstrategie – kiwimarketing

Over het nut van twitteren voor ondernemers is al veel geschreven. Ondernemers kom je overal in de social media tegen. Van international tot zzp’er en van opinieleider tot mikpunt.  Wat zijn nou redenen om je in het social mediageweld te storten en druppels toe te voegen aan die schijnbaar al zo overvolle oceaan?

follow the tweeter?

Recent publiceerde Remco Janssen op marketingfacts.nl een interessant overzicht met redenen waarom merken aanwezig zijn op Hyves (http://bit.ly/aLrvJl).

PR, voorlichting, service, polls, input voor productontwikkeling en recruiting blijken belangrijke drijfveren. Richtinggevend voor toepassingsmogelijkheden lijkt mij, ook voor zzp’ers en andere ondernemers.

Merken volgen ook nauwgezet de berichtgeving over hen op social media platforms om te vernemen wat de sentimenten zijn over hun producten en activiteiten. Imago en merkbeleving zijn naast – de in bijna alle gevallen kopieerbare – functionele eigenschappen vergaand waardebepalend. Hoe vergaand? Doorslaggevend vaak. Voor kleinere ondernemers speelt dit denk ik wat minder maar de lessen van de social mediahypes die ontstaan als je niet of onhandig reageert op vragen en kritiek vanuit jouw klantenkring en omgeving zijn wel voor iedere ondernemer interessant.

Twitter dan. Een interessante (vraag)stelling van Chris Stapper over volggedrag en twitterstrategie trok mijn aandacht. Aanleiding ook om na te denken over de zin en onzin van twitter voor een kleine zelfstandige zoals ik zelf ben.

“Ik volg je alleen als je mij volgt”

Door Chris Stapper op 02-09-2010   geplaatst op Ikki.nl (http://bit.ly/b4xt2i)

Dit gaat over: followers , social network , twitter , vreemde mentaliteit

Dit gedrag komt vaak voor op twitter: mensen volgen zodat ze jou terugvolgen. Iemand gaan volgen geeft je vaak een goede kans dat die persoon je terugvolgt. Sommige mensen nemen dit een stap verder en unfollowen de mensen die hen niet terugvolgen. Dat vind ik persoonlijk vrij apart: ik follow mensen omdat ik het interessant vind wat ze zeggen, niet om extra followers te krijgen. Als je dit doet heb je blijkbaar niet zoveel interesse in je twitstream. Mensen zo unfollowen lijkt een beetje op followers afdwingen. Maar goed, ik wil het eigenlijk hebben over het effect dat dit follow/unfollowgedrag heeft.

Het resultaat van dit gedrag is een enorme hoeveelheid fictieve followers. Mensen die een flinke schare followers hebben, die hun tweets niet lezen. En andersom: mensen die hun eigen twitstream niet of amper lezen, die stream is enorm groot en de relevantie is onbekend. Dit zijn allemaal mensen die elkaar alleen ‘op papier’ kennen. En of de doelen van voornoemde twitteraars hiermee bereikt worden, betwijfel ik. Wie leest de tweets van mensen die je obligaat volgt? Hoe dan ook: zonde van de geïnvesteerde tijd!

Ik blijf bij mijn aanvankelijke twitter strategie. Ik volg mensen die tweeten over wat ik interessant vind. En ik tweet dingen waarvan ik denk dat ze interessant zijn. Zo krijg ik, hopelijk, followers die diezelfde dingen interessant vinden. En dat biedt mogelijkheden om hen beter te leren kennen. Als iemand mij niet terugvolgt, is dat prima, ik lees evengoed graag zijn of haar tweets.

Wat motiveert om op Twitter anderen te volgen en gevolgd te worden en wat heb je daar dan aan?

twitterstrategie

Het is natuurlijk het leukst als je gevolgd wordt om wat je te vertellen hebt en het is – ook als je ondernemer bent  – een mogelijkheid (naast heel veel andere) om te laten zien wie je bent, wat je doet, wat je bezig houdt en hoe je denkt.

Ik ben erg nieuwsgierig naar de toegevoegde waarde van social media voor ondernemers. De kans op krijgen begint met geven denk ik. Toegevoegde waarde dus. De inhoud die je geeft bepaalt daarom denk ik wel wat de waarde is van jouw aanwezigheid op twitter, facebook, linkedin, blogsites en andere podia. Heb je niks te melden op twitter, dan word je daarom ook niet gevolgd en zal dat ook geen spin off hebben op zakelijk gebied. Wederkerigheid is een van de drivers onder marketing en verkoop.

Aantallen scoren en plaatjes sparen, zoals ik dat vroeger deed met voetbalplaatjes, kan een leuk tijdverdrijf zijn maar leidt tot niets anders dan een hoop plaatjes en een overvolle stream waarop de interessante berichten ondersneeuwen – hoewel daar wel weer streamspltsingstools voor zijn. Met je contactennetwerk op linkedin is het niet veel anders. Het gaat niet om de hoeveelheid maar om de kwaliteit. Van ken je elkaar en/of wil je elkaar kennen tot kan en wil je wat voor elkaar betekenen.

Volgen om gevolgd te worden kan toch wel een doel dienen anders dan dat je trots kan vertellen dat je 1000+ contacten hebt. Je kan er de mogelijkheid mee creëren om mensen nieuwsgieriger naar je te laten worden en om je te blijven volgen om wat je te zeggen hebt.

kiwimarketing

Kennen, aardig vinden en vertrouwen zijn de drie voorwaarden om verder te komen met elkaar dan een nietszeggende glimlach en wat smalltalk. Kennen is stap één op weg naar meer en daarom draagt volgen om gevolgd te kunnen worden daar wel aan bij.

En dan is het een vorm van marketing en netwerken.

K = Kosteloos (ja, OK, het vraagt wel wat van je tijd maar wanneer, hoe lang  en hoe? da’s allemaal vrij).

I = Informeel, laagdrempelig en eenvoudig toepasbaar.

W = Waardevol, waarde toevoegend en een mooie stijloefening (zeg het maar in een halve zin en zo dat het toch voor lezers de moeite waard is).

I = Interactief,  je krijgt directe feedback door de rechtstreekse reacties en door de toe- of afname van je “volggroep”.

KIWI-marketing, niet als bezweringsformule bedoeld hoor, maar als in kiwi, laaghangend fruit. Je hoeft het alleen maar te plukken.

_______________________________

voorbeelden

Mooi artikel, maar ik mis concrete voorbeelden. Wát voor toegevoegde waarde kan een ZZP-er of MKB-er betekenen op Twitter? vroeg Kevin in zijn reactie op deze blog op molblog.nl.

Voorbeelden van de waarde van twitter voor ZZP en MKB kan ik het beste geven aan de hand van de meest gevonden praktische toepassingen.

conversatie

Social media communicatie in het algemeen en Twitter-communicatie in het bijzonder is conversatie. Het is geen advertentiemedium. Twitteraars negeren rechtstreekse commerciële boodschappen. In diverse reacties op het artikel van Chris Stapper op Ikki.nl wordt dat nog eens benadrukt.
De conversatie gaat over het uitwisselen van leuke, interessante wetenswaardigheden, commentaren op ervaringen en de actualiteit, links naar andere bronnen voor wie meer wil weten van de twitteraar of het topic, vragen en antwoorden.

Een enkele korting- en aanbiedingenspotter slaagt er wel in om een volggroep te interesseren, maar dat is naar mijn idee een uitzondering. Wat je niet ziet volg je niet en wat voorbijkomt dat je niet interesseert negeer je. Twitteraars op zoek naar een dienst of product vragen, zoeken en vinden de weg. Vanuit het perspectief van de aanbieder is het daarom: don’t push, pull.

persoonlijk

Twitter is ook persoonlijk. Je communiceert meer met iemand dan met iets. Een naam, een foto en een bio(grafie) zijn belangrijk. En authenticiteit. Politici en celebrities vallen door de mand als blijkt dat ghostwriters hun ‘persoonlijke’ berichten schrijven. Jij bent jouw bedrijf, jouw merk. Of je nu ZZP, MKB of international bent. Door te laten zien hoe jij bent laat je zien wat je bedrijf waard is, waar het voor staat. Voor een ZZP’ er is dat al een natuurlijke situatie. Voor het MKB ligt hier een absolute kans.

OK, wat is de praktische meerwaarde van twitter voor ZZP en MKB. Persoonlijkheid, aandacht, niche en expertise zijn de sleutelwoorden naar mijn idee.

PR en voorlichting: ZZP’ers hebben er een primair belang bij dat ze gevonden (kunnen) worden. Hoe groter hun netwerk van vrienden, kennissen en vage bekenden, hoe meer kans dat iemand aan ze denkt als er in diens omgeving een vraag speelt waar de zzp’er het passende antwoord op kan leveren.

Naamsbekendheid is (voor)waarde nummer één. Twitteractiviteit van zzp’ers en mkb’ers is daarom gericht op profilering, verduidelijking van de eigen niche. Onderdeel hiervan is het werken aan een expertstatus door het geven van antwoorden op vragen die binnen jouw aanbodbereik liggen. In je bio verduidelijk je jouw zakelijke aanbod en staat de verwijzing naar contactgegevens en je blog of website – het podium waar je nog meer van jezelf en je zakelijke aanbod laat zien. De geïnteresseerde klant vindt jou.

Een twittervoorbeeld:

@azuidhof: Blogt over tijdwinst met slimme filters op jouw informatiestromen http://bit.ly/ckvTB0

Service: jouw antwoord op klantvragen en –klachten in het openbaar laat zien waar je voor staat, waartoe je in staat bent en hoe jij met klanten en hun vragen omgaat. Vraag het Steve Jobs naar aanleiding van de aan hem gerichte vraag over de functionaliteit van de iPh4. Daar kan iedere ZZP’er en MKB’er van leren. En het beter doen. Vragen (goed) beantwoorden, luisteren naar klanten, helpen – dat alles bepaalt en versterkt het beeld dat anderen van jou en jouw bedrijf hebben

Productontwikkeling: wensen, vragen en klachten van klanten zijn bij uitstek triggers om producten aan te passen of alternatieven en vernieuwingen te ontwikkelen. Twitter is all about vragen, meningen en wensen dus een prima inspiratiebron voor innovatie.

Recruiting: de waarde van twitter voor recruiting heb ik recent zelf mogen ervaren. Op zoek naar een kandidaat met specifieke kwalificaties voor een handelsonderneming verwachtte ik niet veel reacties op een regionale advertentie. Ik koos er daarom voor om eerst een twittervraag te stellen met een verwijzing naar meer informatie op mijn blogsite. Die leverde binnen een week drie zinvolle contacten op. Niet veel misschien, maar kwalitatief hoogwaardig.

De rol van twitter? Meerdere retweets van mijn oproep. En de geïnteresseerde kandidaten die ik gesproken heb waren alle drie vanuit hun persoonlijke netwerk geattendeerd op mijn vraagstelling. Kortom: attentiewaarde prima en actieve verspreiding naar relevante ontvangers verloopt snel en ‘als vanzelf’ via het twitternetwerk. Dat laatste zie ik een krant of vacaturewebsite niet zo snel doen.

Een twittervoorbeeld :

Gezocht: cartoonist met een gezonde dosis humor en leuke tekenstijl. Wat maak je en wat kost je? flockatures@partyflock.nl #vacature (about 1 hour ago via web)
gevolgd door:
@zippyart: Kijk op http://www.zippyart.nl @Partyflock. Als het de stijl is die je zoekt, stuur me dan een mail via ‘contact’. (17 minutes ago via web)

ZZP’ers zijn al volop actief op twitter, dat merk ik in mijn contacten en berichtenstream, MKB’ers – middenstanders bijvoorbeeld – veel minder naar mijn idee, maar dat kan ook aan mijn blikveld liggen. De mogelijkheden en kansen zijn voor alle ondernemers volgens mij wel gelijk:

converseer: help, vraag, deel en beantwoord. Pull, don’t push. Profileer en verduidelijk jouw niche en expertise. De twitterboodschap is vooral: als je meer wilt weten, kom dan naar mij.

(niet helemaal) Een twittervoorbeeld (maar toch):

@fredkrautwurst: By being active for each other members of a #network get an army of ambassadors for each other (about 1 hour ago via web)

Eén toepassingsvariant heb ik nog niet nader benoemd omdat ik daarbij niet zo’n goed beeld heb, maar dat schept direct de mogelijkheid om daarmee nu wel ervaring op te doen:

De poll: de gerichte vraag aan ZZP’ers en MKB’ers of zij twitter inzetten voor zakelijke doeleinden en of zij daarvan effecten merken. Bij deze: twee polls, één gericht aan de ZZP, één aan het MKB: http://bit.ly/c8SdLL. Ik ben benieuwd naar de antwoorden en reacties.

  1. 03/09/2010 om 10:49

    Ha Cees,

    Dank voor je DM, interessant artikel! Kiwi marketing is een mooi concept – kan het zijn dat ik het eerder heb gelezen, waarschijnlijk van jouw hand en op ikki?

    Ik kan me veel voorstellen bij je twitterstrategie: plaatjes sparen kan ook nuttig zijn. Ieder plaatje is een potentiële (klant)relatie. Ik ga eens diep nadenken wat ik er van moet vinden..

  2. cees de bil
    03/09/2010 om 12:53

    Mooi artikel, maar ik mis concrete voorbeelden. Wát voor toegevoegde waarde kan een ZZP-er of MKB-er betekenen op Twitter? vroeg Kevin in zijn reactie op deze blog op molblog.nl.

    Voorbeelden van de waarde van twitter voor ZZP en MKB kan ik het beste geven aan de hand van de meest gevonden praktische toepassingen.

    Social media communicatie in het algemeen en Twitter-communicatie in het bijzonder is conversatie. Het is geen advertentiemedium. Twitteraars negeren rechtstreekse commerciële boodschappen. In diverse reacties op het artikel van Chris Stapper op Ikki.nl wordt dat nog eens benadrukt.
    De conversatie gaat over het uitwisselen van leuke, interessante wetenswaardigheden, commentaren op ervaringen en de actualiteit, links naar andere bronnen voor wie meer wil weten van de twitteraar of het topic, vragen en antwoorden.

    Een enkele korting- en aanbiedingenspotter slaagt er wel in om een volggroep te interesseren, maar dat is naar mijn idee een uitzondering. Wat je niet ziet volg je niet en wat voorbijkomt wat je niet interesseert negeer je. Twitteraars op zoek naar een dienst of product vragen, zoeken en vinden de weg. Vanuit het perspectief van de aanbieder is het daarom: don’t push, pull.

    Twitter is ook persoonlijk. Je communiceert meer met iemand dan met iets. Een naam, een foto en een bio(grafie) zijn belangrijk. En authenticiteit. Politici en celebrities vallen door de mand als blijkt dat ghostwriters hun ‘persoonlijke’ berichten schrijven. Jij bent jouw bedrijf, jouw merk. Of je nu ZZP, MKB of international bent. Door te laten zien hoe jij bent laat je zien wat je bedrijf waard is. Voor een ZZP’ er is dat al een natuurlijke situatie. Voor het MKB ligt hier een absolute kans.

    OK, wat is de praktische meerwaarde van twitter voor ZZP en MKB. Persoonlijkheid, aandacht, niche en expertise zijn de sleutelwoorden naar mijn idee.

    PR en voorlichting: ZZP’ers hebben er een primair belang bij dat ze gevonden (kunnen) worden. Hoe groter hun netwerk van vrienden, kennissen en vage bekenden, hoe meer kans dat iemand aan ze denkt als er in diens omgeving een vraag speelt waar de zzp’er het passende antwoord op kan leveren.

    Naamsbekendheid is (voor)waarde nummer één. Twitteractiviteit van zzp’ers en mkb’ers is daarom gericht op profilering, verduidelijking van de eigen niche. Onderdeel hiervan is het werken aan een expertstatus door het geven van antwoorden op vragen die binnen jouw aanbodbereik liggen. In je bio verduidelijk je jouw zakelijke aanbod en staat de verwijzing naar contactgegevens en je blog of website – het podium waar je nog meer van jezelf en je zakelijke aanbod laat zien. De geïnteresseerde klant vindt jou.

    Een twittervoorbeeld:

    @azuidhof: Blogt over tijdwinst met slimme filters op jouw informatiestromen http://bit.ly/ckvTB0

    Service: jouw antwoord op klantvragen en –klachten in het openbaar laat zien waar je voor staat, waartoe je in staat bent en hoe jij met klanten en hun vragen omgaat. Vraag het Steve Jobs naar aanleiding van de aan hem gerichte vraag over de functionaliteit van de iPh4. Daar kan iedere ZZP’er en MKB’er van leren. En het beter doen. Vragen (goed) beantwoorden, luisteren naar klanten, helpen – dat alles bepaalt en versterkt het beeld dat anderen van jou en jouw bedrijf hebben

    Productontwikkeling: wensen, vragen en klachten van klanten zijn bij uitstek triggers om producten aan te passen of alternatieven en vernieuwingen te ontwikkelen. Twitter is all about vragen, meningen en wensen dus een prima inspiratiebron voor innovatie.

    Recruiting: de waarde van twitter voor recruiting heb ik recent zelf mogen ervaren. Op zoek naar een kandidaat met specifieke kwalificaties voor een handelsonderneming verwachtte ik niet veel reacties op een regionale advertentie. Ik koos er daarom voor om eerst een twittervraag te stellen met een verwijzing naar meer informatie op mijn blogsite. Die leverde binnen een week drie zinvolle contacten op. Niet veel misschien, maar kwalitatief hoogwaardig.

    De rol van twitter? Meerdere retweets van mijn oproep. En de geïnteresseerde kandidaten die ik gesproken heb waren alle drie vanuit hun persoonlijke netwerk geattendeerd op mijn vraagstelling. Kortom: attentiewaarde prima en actieve verspreiding naar relevante ontvangers verloopt snel en ‘als vanzelf’ via het twitternetwerk. Dat laatste zie ik een krant of vacaturewebsite niet zo snel doen.

    Een twittervoorbeeld :

    Gezocht: cartoonist met een gezonde dosis humor en leuke tekenstijl. Wat maak je en wat kost je? flockatures@partyflock.nl #vacature (about 1 hour ago via web)
    gevolgd door:
    @zippyart: Kijk op http://www.zippyart.nl @Partyflock. Als het de stijl is die je zoekt, stuur me dan een mail via ‘contact’. (17 minutes ago via web)

    ZZP’ers zijn al volop actief op twitter, dat merk ik in mijn contacten en berichtenstream, MKB’ers – middenstanders bijvoorbeeld – veel minder naar mijn idee, maar dat kan ook aan mijn blikveld liggen. De mogelijkheden en kansen zijn voor alle ondernemers volgens mij wel gelijk:

    converseer: help, vraag, deel en beantwoord. Pull, don’t push. Profileer en verduidelijk jouw niche en expertise. De twitterboodschap is vooral: als je meer wil weten, kom dan naar mij.

    (niet helemaal) Een twittervoorbeeld (maar toch):

    @fredkrautwurst: By being active for each other members of a #network get an army of ambassadors for each other (about 1 hour ago via web)

    Eén toepassingsvariant heb ik nog niet nader benoemd omdat ik daarbij niet zo’n goed beeld heb, maar dat schept direct de mogelijkheid om daarmee nu wel ervaring op te doen:

    De poll: de gerichte vraag aan ZZP’ers en MKB’ers of zij twitter inzetten voor zakelijke doeleinden en of zij daarvan effecten merken. Bij deze: twee polls, één gericht aan de ZZP, één aan het MKB: http://bit.ly/c8SdLL. Ik ben benieuwd naar de antwoorden en reacties.

  3. Michel Ranzijn
    05/09/2010 om 23:18

    Ik wilde hier graag op reageren, maar moest het artikel vier keer lezen, omdat de thread het dubbel weergeeft. Foutje?

    Ik zag in je twitterstroom dit staan:
    social media effect: niemand heeft ooit piano leren spelen door er een boek over te lezen.

    Daar gaat het natuurlijk om: uitproberen. Net als reageren op een bericht. Kijken wat er van komt. Wat me altijd opvalt is dat de concrete voorbeelden altijd weggelaten worden. Blijkbaar is het toch een beetje lastig goede voorbeelden te vinden. Ik had altijd als mooi voorbeeld: http://www.zeeliefhebbers.nl over duurzaam lokaal vissen. Maar ik zie dat het initiatief een beetje stil ligt.

    Voor een fotograaf in Utrecht gebruiken we de open web benadering. En combinatie van open techologie, bloggen, twitteren en publiceren. Het resultaat is een steeds grotere respons via Google. Dit is niet helemaal de plaats voor een ruime uitleg. Ik zal dat de komende week op mijn eigen blog doen. (www.hypehoi.nl).

    Oei, ook nog een stukje reclame aan het eind.😉

  4. 06/09/2010 om 08:46

    Korte reactie mijnerzijds:

    Een voorbeeld waarbij Twitter bijvoorbeeld kan bijdragen is het genereren van exposure voor bijvoorbeeld een artikel/blog die je geschreven hebt en die je onder de aandacht wilt brengen. Moet je natuurlijk wel followers hebben. Ook kun je hier handig gebruik maken van Tweets geïntegreerd in bijvoorbeeld LinkedIn.com. Krijgen al je contacten automatisch een update.

  5. cees de bil
    07/09/2010 om 06:21

    Tussen de retweets:

    @Stephan__K says: Kosteloos, informeel, waardevol en interactief twitterstrategie (kiwi marketing) http://bit.ly/9qnoeo #molblog – 2nd Sep, 2010

    @dewereldvanikki kiwimarketing: twitteren voor ondernemers, waarom + poll > http://bit.ly/ciR09E door @ceesdebil met @chrisdjstapper http://fb.me/tTO4upbN Sep 3rd

    @ABCVertalingen RT @ceesdebil: wat heb je als ondernemer aan Twitter? doe mee aan de poll en deel jouw ervaringen: http://bit.ly/c8SdLL Sep 3rd

    @chrisdjstapper Help @Ceesdebil met zijn poll over ZZP’ers, MKB’ers en twittergedrag! http://bit.ly/boWQwn Sep 3rd

    @peter1507 @ceesdebil thx Cees, hij is leuk en leerzaam! prettig weekend Sep 3rd

    @gernijkamp says: Twitter is heel geschikt voor kiwimarketing: http://ht.ly/2zWlk #twitter #kiwi #marketing #branding – 6th Sep, 2010

    @_Bianca_ says: Kiwimarketing: strategie voor online netwerken http://tinyurl.com/38shpdo – 6th Sep, 2010

    @AnoukW1 says: Klusopedia is een mooi voorbeeld van ‘kiwi-marketing’; kostenloos, informeel, waardevol & interactief! http://shrinkalink.com/36617 – 6th Sep, 2010

    @jorgokokkinidis says: Leuk artikel over #kiwimarketing http://bit.ly/c8UWa1 – 6th Sep, 2010

  6. cees de bil
    07/09/2010 om 10:42

    “Ik vind het erg handig mensen te volgen die dicht bij het brandpunt van activiteiten staan die voor jouw bedrijf van nut zijn. Ik volg zelf veel mensen die zich met kennismanagement, sociale media en informatiemanagement bezig houden, want daar geef ik trainingen in. Als er weer eens wat wordt ontdekt – en dat is vaak chaotisch veel – dan blijf ik ‘in touch’ met waar de discussies over gaan. Het is voor mij een soort nieuwsdienst, zeg maar.

    Ik maak wel een onderscheid tussen mensen die vooral voor ‘buzz’ zorgen, en mensen die ook echt weten waar ze het over hebben. Je zult op je eigen selectievermogen moeten vertrouwen om dat onderscheid te maken.

    Je kunt ook klanten volgen om ze te laten zien dat je geïnteresseerd bent in wat ze doen. Mensen volgen in de hoop dat je er ooit eens een dienst aan kunt verkopen is wat eenzijdig, en ik vrees dat dat niet zo effectief is. Maar misschien zijn er ondernemers die daar andere ervaringen mee hebben…

    Posted 06-09-2010 by Eric Puister
    LinkedinGroup: Ik wil starten of doorstarten als ondernemer

  7. cees de bil
    07/09/2010 om 10:46

    “Interessant stuk. Kende zelf de kiwi marketing nog niet. Zelf kijk ik wel altijd even wie mij volgt. Mocht blijken dat we dezelfde interesse hebben, dan volg ik terug.”

    Posted 06-09-2010 by Menno Both, Both Solutions
    Molblog.nl

  8. cees de bil
    07/09/2010 om 10:48

    “ik ben nog aan het onderzoeken wat de meerwaarde voor mij kan zijn. In ieder geval heb ik er een nieuwe mogelijkheid om mijn teksten de wereld in te zenden en door het lezen, inspiratie op te doen.”

    Posted 06-09-2010 by Ties Guitsen de Vries
    LinkedinGroup: Ik wil starten of doorstarten als ondernemer

  9. cees de bil
    07/09/2010 om 10:50

    “Simpele vraag, moeilijk antwoord, wat voor mij werkt, is dat ik iemand alleen volg als die mij iets bij te brengen heeft op een bepaald domein. Dit kan een bestaand domein zijn waar ik iets wil bijleren of een nieuw domein waar ik snel op de hoogte wil gebracht worden zonder er zelf iets voor te doen.

    Christian Gijsels”

    Posted 06-09-2010 by Christian Gijsels
    LinkedinGroup: Frankwatching

  10. cees de bil
    07/09/2010 om 10:53

    “Ja, dat is een goeie vraag Cees! Als beginnende twitteraar (robdurieu), dus ook nog een beetje het twitterlandschap verkennende, heb ik het idee dat het een handig gereedschapje is om op de hoogte te blijven, dan wel op de hoogte te brengen, te kunnen delen. Wel is dan de soort tweet van belang, ofwel hoe zinvol? Moet voor mij de komende weken uitwijzen.

    Met vriendelijke groet,
    Rob du Rieu”

    Posted 06-09-2010 by Rob du Rieu
    LinkedinGroup: BNI – Nederland

  11. cees de bil
    07/09/2010 om 10:54

    “In ieder geval aantoonbaar meer bezoek aan website (Blog) bij combinatie met Twitter.
    Trouwens ook eigen ervaring.”

    Posted 06-09-2010 by Jan Taco te Gussinklo
    LinkedinGroup: Innovatief Organiseren

  12. cees de bil
    07/09/2010 om 10:56

    “Goed artikel Cees.

    Ik moet bekennen mezelf geen tijd te gunnen om te twitteren.
    Heb eerder tweets bij collega’s voorbij zien komen en denk dan : “Twitterop joh!!”
    Het artikel beschrijft de meerwaarde nog eens helder”

    Posted 06-09-2010 by Caren Kunst
    LinkedinGroup: MKB 2.0

  13. cees de bil
    07/09/2010 om 10:57

    “Ik zit sinds kort ook op Twitter, eigenlijk (en misschien is dat wel een slechte reden…) omdat steeds meer mensen op Twitter zitten. Maar wat heb je eraan? Ik weet het nog niet. Ik volgde een aantal mensen, maar zag al snel door de bomen het bos niet meer. Als je 10 mensen volgt die allemaal een aantal tweets per dag versturen, dan is het (voor mij) al snel niet meer bij te houden. Ik vind het erg onoverzichtelijk worden.
    Ik ben benieuwd naar reacties van anderen…”

    Posted 06-09-2010 by Sabine Verstijnen
    LinkedinGroup: Nederland Netwerkt

    • cees de bil
      07/09/2010 om 11:10

      Cees de Bil • Hi Sabine, herkenbare chaos beschrijf je. Twitter heeft een eigen dynamiek. Alles volgen is ondoenlijk. En ook helemaal niet nodig. Je twittert (ook als het alleen maar om kijken en lezen gaat) zoveel en zo weinig als je dat zelf wilt en pikt uit de stroom die dan voorbij komt wat voor jou op dat moment interessant is. Je kan ook selectief volgen of zoeken op trefwoorden. Je moet vooral niets. Er is ook niks mis met het stoppen met volgen van mensen die voor jou oninteressante berichten verspreiden. Dat is ook wel het mooie van twitter. Kernwoorden: informatie, onverplicht, zelfreinigend, toegevoegde waarde. Alleen wat waarde heeft blijft en wordt verder verspreid.

      • cees de bil
        07/09/2010 om 11:10

        Sabine Verstijnen •

        Hi Cees, bedankt voor je reactie. Altijd fijn te horen dat mijn mening over Twitter herkenbaar is, dat ik niet de enige ben. Ik heb namelijk even gedacht dat ik Twitter niet goed begreep. Of dat ik iets niet goed deed. Dus kocht ik een boek met uitleg over zakelijk twitteren en wat bleek: er stond totaal geen nieuwe informatie in het boek.

        Cees de Bil • tsja, er zijn niet alleen nietszeggende twitterberichten… enneh, reclame maken mag hoor – voor dat boek bedoel ik – om te voorkomen dat wij onze vrije tijd met inhoudsloze hypesurfing verdoen. Da’s nou één van de verworvenheden van twitter, recenciesites, fora, bloggen en zo. Dat je elkaar kan helpen met nuttige tips en informatie.

  14. cees de bil
    07/09/2010 om 10:59

    “simpel: gefilterde informatie: betekenisvol en betrouwbaar. Alles wat ik lees deel ik met mijn volgers en daar komt vaak samenwerken uit voor. Maar we moeten het niet teveel opblazen, Twitter is net als een fax het komt en gaat, maar je moet de essentie van tool weten hoe die tool in ons nieuwe werken kan ondersteunen: profile – connect – collaborate. Met Twitter (en andere) kun je pull communiceren ipv push (als het goed gebruikt). Ik als ontvanger bepaal medium en welke verzenders ik wil zien. Dus van push naar pull communicatie is een grotere doorbraak dan het product Twitter.”

    Posted 07-09-2010 by Paul Bessems
    LinkedinGroup: Innovatief Organiseren

    • cees de bil
      07/09/2010 om 11:13

      Cees de Bil • @Paul, mooie observatie. Ik ben het met je eens dat het interactieve van web 2.0 de driver onder de veranderde verhoudingen en (marketing)communicatie zijn. Pushcommunicatie verliest snel aan effectiviteit. Twitter is daar een mooi voorbeeld van. Wie alleen maar verkoopt, zeurt en/of niets interessants te melden heeft wordt niet gevolgd. Misschien zijn de celebreties – die ook vaak zo’n massaal twittergevolg hebben – daarop de uitzondering maar voor alle anderen geldt toch vooral: aandacht krijg je alleen als je het verdient. Met je performance, door wat je te melden hebt. En negatieve aandacht scoort niet.

  15. cees de bil
    07/09/2010 om 11:01

    “Hallo Cees, erg interessant om te lezen. Ben nog aan het zoeken hoe en wat met twitter. Zie verschillende voorbeelden die mezelf niet aanspreken. Teksten van ik haal nu koffie vind ik niks, maar hoe dan wel? Maar gewoon uit proberen lijkt me. Brenda”

    Posted 07-09-2010 by Brenda Vaessen
    LinkedinGroup: Netwerkorganisatie ZZP Noord Nederland

    • cees de bil
      10/09/2010 om 20:14

      Cees de Bil • @Brenda, uitproberen prima! waar jij je lekker bij voelt toch? daar gaat het om. Niet om het aantal volgers maar om de discussie en interactie die je met elkaar krijgt / krijgen kan. Ik blijf ook uit de buurt van de koffieberichten en twitter over wat triggert en verbaast, motiveert of irriteert, versteld doet staan, verwondert – direct of met verwijzing naar mooie bronnen en blogs – over ondernemen, marketing, leiderschap en communicatie. Al wat mooi is, inspireert http://twitter.com/ceesdebil

      zoals in: ‘ niet alleen voor ondernemers: “You’ve got to go up to the edge of the cliff, jump off, and build your wings on the way down.” (Ray Bradbury) 9:44 AM Aug 24th via web’

      over wat ik de moeite waard vind en graag deel. Daarmee laat ik ook een indruk achter op wie het leest en nieuwsgierig is naar wie dat dan heeft gezegd of doorgegeven.

      En zakelijk?
      Twitteren is wat anders dan adverteren. Interactie, nieuwsgierigheid en interesse zijn de uitnodigingen op weg naar meer. Als het je wat lijkt om eens ervaringen uit te wisselen, met de groep van Vice Versa bijvoorbeeld? Lijkt me leuk. Net als ondernemend twitteren.

  16. cees de bil
    07/09/2010 om 11:04

    “Leuke vraag! Ik heb echt geen flauw idee.
    Groet, Vincent”

    Posted 07-09-2010 by Vincent Drees AA CB
    LinkedinGroup: Higherlevel.nl

  17. cees de bil
    07/09/2010 om 11:06

    ” Ik val eigenlijk zomaar binnen, vanuit nieuwsgierigheid met de titel van deze discussie. Ik heb geen verstand van web 2.0 en dergelijke en ook niet van Pushcommunicatie. Ik heb wel een vraag; wanneer is iets interessants? Eigenlijk is het geen vraag want ik heb mijn antwoord ook, namelijk dat voor mij iets interessant is als het aanspreekt vanuit mijn eigen referentie (herkenning) of juist vanuit een geheel ander perspectief (nieuw inzicht). Als dat voor anderen ook zo werkt, is er voor ieder wat wils op twitter.
    Dus Cees, mijn vraag aan jou is dan; wanneer is voor jou iets interessant binnen de context van waaruit je deze discussie bent opgestart?”

    Posted 07-09-2010 by Barbara Veldt
    LinkedinGroup: Innovatief Organiseren

    • cees de bil
      10/09/2010 om 21:31

      Cees de Bil • @ Barbara, wat interessant is… is best subjectief natuurlijk. Ik ben geïnteresseerd in meerdere onderwerpen. Zakelijk vooral in die dingen die de moeite waard zijn voor ondernemers. Mooier en beter in de samenwerking onderling en met klanten.Die geef ik ook graag door. Op die manier ben ik ook geïnteresseerd in twitteraars die daar leuke ideeën over hebben. Onderwerpen en mensen dus.

      Wat is interessant? De blog heeft veel reacties opgeleverd die ik er onder heb verzameld. Veel mooie opmerkingen en ideeën. Ook over wat interessant is of kan zijn, kijk maar eens als je dat wilt: http://bit.ly/9fBtZn .

  18. cees de bil
    07/09/2010 om 13:17

    “De term kiwi marketing is brilliant gekozen. Hopelijk kunnen de Nieuwzeelanders ook waarderen dat hun bijnaam wordt gebruikt.

    Over Twitteren heb ik vorige week ook een stukje geschreven. (http://bit.ly/cAYc0s). Onder de noemer: de vijf twitter geboden.

    Iedereen is het wel over eens dat het gaat over meerwaarde toevoegen. En een ‘klik’ met de ander te hebben. In het algemeen zijn de ondernemers die je ook in het echt goed kent, het leukste om te volgen.”

    Posted 07-09-2010 by Michel Ranzijn
    LinkedinGroup: MKB 2.0

  19. cees de bil
    09/09/2010 om 11:28

    inventief en klantvriendelijk twitterend ziekenhuis gespot door @jannekebudding:

    Chirurgen houden tijdens 20 uur durende operatie familie van de patiënt op de hoogte via #Twitter. http://tinyurl.com/2e3dvhm#in

    informeer je klant over de stand van zaken en voortgang via twitter als dat voor jullie beiden toegevoegde waarde heeft. Daar moeten meer toepassingmogelijkheden voor zijn

  20. cees de bil
    14/09/2010 om 14:59

    Wat heb je als ondernemer aan twitter? Toevallig heb ik daar voor de zomer tweemaal een lezing over gegeven, oa. tijdens het afstudeercongres van de opleiding IDM. Daar ging ik vooral in op reputatiemanagement. Reputatiemanagement bestaat uit luisteren, het opbouwen van relaties, mensen benaderen als mensen en het meten van je reputatie.

    Een goede reputatie is voor elke ondernemer belangrijk. Klanten hebben een ruime keus en kiezen heel vaak op vertrouwen. Je moet erop kunnen vertrouwen dat een opdracht goed wordt uitgevoerd, maar ook dat er een klik is. Je klant wil een probleem op laten lossen en niet nog een probleem erbij krijgen.

    Met twitter kun je je klanten heel goed laten zien wie je bent, wat je doet en hoe je dat doet. Allemaal zaken die ertoe leiden dat een klant je leert kennen en vertrouwen. Je kunt ermee naar je klanten luisteren, relaties opbouwen, mensen benaderen (ook mensen die je nog helemaal niet IRL kent) en via allerlei tools kun je meten wat anderen op twitter over jou of jouw bedrijf zeggen.

    Overigens werkt dat natuurlijk alleen als je (potentiële) klanten aanwezig zijn op twitter. Uit een recent onderzoek is gebleken dat in mei 19% van de Nederlandse bevolking twitterde. Na de aandacht die twitter in de media kreeg door de verkiezingen in juni en daarna het WK zijn dat er inmiddels vast nog veel meer. Twitter is dus geen speeltje meer voor super innovatieve mensen en ook niet meer voor alleen de early adopters. Twitter is doorgebroken!

    Op http://dreammatters.wordpress.com/2010/05/27/ondernemend-twitteren/ lees je nog wat meer over de eerste uitvoering van mijn lezing, op http://www.slideshare.net/EddeBu/ondernemend-twitteren staan de sheets. Maar eigenlijk moet je mijn verhaal erbij horen. Ik laat me graag uitnodigen😉

    Posted 14-09-2010 by Erwin de Beer
    LinkedinGroup: De Wereld van de Ondernemer

  21. cees de bil
    24/10/2010 om 23:02

    nog meer inspiratie:

    73 manieren om Twitter te gebruiken als ondernemer

    Written by Peter Drewes, 18 oktober 2010 geplaatst op B2Bcontact.nl: http://bit.ly/b5ZOry

  22. cees de bil
    04/11/2010 om 16:41

    Twitterervaringen en tips voor beginners – Eén jaar NIMAtweets http://t.co/njMULse

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

