Home > aandachttrekkers, zaakwaarnemingen > Interactieve reclame met smartphone

Interactieve reclame met smartphone

Google voorspelt een revolutionaire toename van ‘display advertising’. Adverteren op beeldschermen is al gemeengoed. (Nog) niet altijd even ongemeen goed als blikvernauwende pop ups je beeld vullen met boodschappen die je helemaal niet interesseren, maar daar gaat verandering in komen. Omdat de consument keuzes krijgt. En door de telefoon.

media gaan samenwerken

Ik vind het een aantrekkelijke gedachte dat de pop-up fall-out op z’n retour gaat. Irriteren is niet interesseren en volgens mij is van die twee alleen het laatste het doel van adverteren. De consument vlucht weg van ongenode boodschappen en barricadeert zijn domein met een bel-me-niet-inschrijving, nee-nee-brievenbussticker en de zaptoets van z’n tv-afstandbediening. Afweer is het gevolg van geïrriteer.
Gevraagd en genood vertellen over jouw prachtige aanbod mag natuurlijk wel en dat wordt technisch steeds beter gefaciliteerd. Daarover ging de presentatie van Google getiteld: Display 2015: Smart and Sexy. Kijk, now we’re talking! Dat zijn de bruggetjes waarover een goede boodschap lopen kan. De nieuwe catwalk blijkt… de telefoon!

houd bij het lezen je telefoon bij de hand

Vind je het plaatje van de auto in het blad leuk? Houd dan je smartphone erboven en je ziet dezelfde auto in 3D. Wil je nog meer weten? dan klik je op het 3D model en bekijk je de technische en commerciële specificaties. Als dat met een auto kan, dan kan dat met een huis ook. Direct een virtuele tour misschien zelfs wel. Met een beetje fantasie zijn de mogelijkheden onbeperkt.

Klik bij de Appie op een bloemkool en je boodschappenlijstje wordt aangevuld met de overige ingrediënten voor het recept van de week. En hoor ik daar Christien leDuc ook al spinnen van de rode-wangen-toepassingsmogelijkheden? OK, fantasie kan ook met je op de loop gaan, maar toch?

Was ik eigenlijk wat bezorgd geraakt over de toekomst van de ambachtelijk naar drukinkt geurende media, dan denk ik dat er reden is om dat idee nu bij te stellen door de vrijkomende mogelijkheden van de telefoon…

Ook het scherm van je TV/PC/laptop gaat je als consument keuzes bieden. Je kiest zelf of je reclame bekijkt en klikt direct door naar de website van de aanbieder voor meer informatie. Dat is interessant voor de consument die daardoor ook ‘nee dank je’ kan zeggen en toegang krijgt tot meer informatie als hij daarin geïnteresseerd is. En het is interessant voor de aanbieder omdat rendement van reclame-uitingen zichtbaarder wordt (bijvoorbeeld door gericht de doorklik aantallen te tellen) en betalingen aan het medium voor het ‘hosten’ van de reclame ook beter kunnen worden gekoppeld aan het gebleken rendement.

Door de samenwerkende media zal ook de blikvangende advertentie zelf ongetwijfeld gaan veranderen. Je hoeft je verhaal niet meer in één keer te vertellen, de grote uitdaging wordt het om mij m’n telefoon te laten pakken voor een diepte(inter)view. Smart en sexy. Ik ben benieuwd.

de presentatie:

Google’s blog: What does the future of display advertising look like?

  1. 29/09/2010 om 13:23

    Gaat dit echt werken? Er zijn verschillende apps al beschikbaar voor o.a. Android en iPhone. Al een geprobeerd? Met een scherm voor je neus naar een product staren.

    Je voelt je er ongemakkelijk bij, de informatie komt te langzaam beschikbaar (ons supersnelle mobiele netwerk is supersnel relatief) en vervolgens ben je met een product bezig op je scherm, ipv je aandacht op de producten in de winkel.

    En waarom sta je dan in de winkel. Het doet een beetje denken aan het digitaal winkelen eind jaren negentig. Marketeers dachten toen dat je virtueel rond moest lopen door winkelstraten, langs de etalages van de winkels. En vandaar uit je keuzes zou maken. De oplossing werd aangeboden via een te installeren DVD.

    Ook vergelijkbaar met het kort geleden verpieterde SecondLife.

    Deze technische oplossingen zijn gewoonweg niet efficiënt genoeg. Natuurlijk hebben mobiel en slimme beeldschermen de toekomst. Maar niet op deze manier.

    Michel Ranzijn
    http://www.hypehoi.nl

  2. cees de bil
    29/09/2010 om 13:47

    @ Michel, het lijkt me dat je daar een goed punt hebt. Ik zie mezelf ook niet zomaar in een winkel staan, “scannend” met m’n telefoon in de hand. Bovendien loopt daar nu (straks ook nog?) iemand rond die me meer kan vertellen en laten zien. Een interessant voorbeeld vind ik wel dat van het magazine en dat je met behulp van je telefoon dan meer invalshoeken kan bekijken en je ook direct meer informatie binnen je bereik hebt. Dat lijkt me een kans op meerwaarde als het gaat om informatie en service.

  3. cees de bil
    30/09/2010 om 16:49

    Geweldige ontwikkeling.
    Het landschap was vanuit adverteerderszijde dramatisch aan het veranderen van offline naar het (meetbare) online maar met deze ontwikkeling zijn er juist weer heel veel kansen voor, het ook meetbaar maken, van offline. Sterker nog je hebt billboard en magazines nodig.
    Cees. Dank voor het doorsturen van de link.

    Posted 30-09-2010 by Peter-Frank Haarmans
    LinkedinGroup: Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO) – netwerk voor zzp’ ers

  4. cees de bil
    30/09/2010 om 17:01

    Volgens mij is dit een trend die zich al langer voordoet en waar nu de mogelijkheden voor komen. Adverteerders zoeken meer en meer naar een gericht publiek. Via de telefoon, hiermee selectiever door b.v. leeftijd en geslacht, is hier slechts 1 voorbeeld van.

    Posted 29-09-2010 by Rene van Dam
    LinkedinGroup: Ondernemen. Juist nu!

  5. cees de bil
    30/09/2010 om 17:04

    Interessante blog Cees. Mobiel is en heeft de toekomst weten wij bij Valuewait (interactie met gewenste doelgroep op mobiel).

    Posted 29-09-2010 by Edith Blok
    LinkedinGroup: Online Marketing Nederland

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: