Home > aandachttrekkers, zaakwaarnemingen > twitterervaringen van ondernemers: poll

twitterervaringen van ondernemers: poll

In de blog over twitterstrategie / kiwimarketing  (http://wp.me/pxhy0-cm)  heb ik de vraag gesteld wat het interessant maakt voor ondernemers om actief te zijn in social media en twitter.

Ondernemers willen graag laten weten dat ze bestaan en wat ze in de aanbieding hebben. Daar hebben ze ook belang bij. Actieve online aanwezigheid verhoogt kansen lijkt een gemakkelijke stelling, maar wat is de praktijk? Levert twitteren interessante contacten op? en klanten? Werkt de conversatie ook als marketinginstrument?

Laaghangend fruit, zoals een kiwi, kan je gemakkelijk plukken.

Vandaar kiwimarketing: Kosteloos, Informeel, Waardevol & Interactief.

De ‘proof of the (kiwi)pudding is in the eating’. Dat geeft de doorslag over wat jij als waarde ervaart.

Ervaringen lopen vast uiteen, van nee dank je ik lust geen kiwi’s en best wel lekker maar een knoeiboel – zoals een Bossche bol of tompouce – tot lekker, leuk en smaakt naar meer (zoals een tompouce of…).

Op zoek naar ervaringen en voorbeelden die de waarde van twitteren voor ondernemers verduidelijken heb ik een poll ontwikkeld. Graag nodig ik je uit jouw mening en ervaringen aan de hand hiervan te delen en die te vergelijken met die van anderen. Hieronder vind je twee polls, één voor de ZZP en één voor de MKB-ondernemer.

Als je een meer uitgebreide reactie wilt geven is ook die natuurlijk welkom. Interessante reacties zijn ook te vinden bij de blog over twitterstrategie.

Alvast bedankt voor het meedoen en/of je reactie.

  1. cees de bil
    07/09/2010 om 09:57

    andere antwoorden van zzp’ers:

    al mijn contacten leveren mij iets op en dat is niet noodzakelijk als klant.😉

    ik blijf op de hoogte van concullega’s

    Zakelijk en prive, op hetzelfde account. Ik ben ik en dat laat ik horen via Twit

    nog zoekende

  2. cees de bil
    12/09/2010 om 15:57

    In eerste instantie was ik wat sceptisch over twitteren. Als ambassadeur van de Week van de Smaak werd me echter geadviseerd een twitteraccount aan te maken en inmiddels gebruik ik het graag. Waar ik wel op let is dat ik alleen mensen volg die echt iets interessants te melden hebben en een positieve instelling hebben. Anders vult je ‘krant’ zich met gebabbel over koffie.
    Tot nu toe heeft het me geen omzet opgeleverd, maar wel naamsbekendheid en vooral inspiratie en compensatie voor het missen van collega´s als ZZP.

    Mijn twitter account:
    http://twitter.com/DeSmaakboutique

    Posted 12-09-2010 by Martine van den Bos
    LinkedinGroup: Iedereen Elke Dag Plezier

  3. cees de bil
    12/09/2010 om 18:54

    Sinds kort heb ik een twitter account, maar er wat mee doen, nee.
    Ik blijk ook eigenlijk helemaal geen zin te hebben om er elke keer een kreet op te gooien, noch ben ik geïnteresseerd in de kretologie van anderen.
    Ik maak liever een leuke column en zet die op de groepen hier dan dat korte zinnetjes
    gedoe.
    Waarom zou iemand geïnteresseerd zijn in het feit dat ik een vergadering had in de dierentuin. Duh…! En waarom zou ik geïnteresseerd zijn in het fileleed van anderen.
    Het is mij te oppervlakkig gewoon. Liever een goed gesprek aan tafel dan dat getwitter!
    Misschien te nuchter? Boven de veertig, o.i.d.?
    Laatst viel me ook op dat er veel meer mannen twitteren dan vrouwen. Maar dat kan mijn perceptie zijn. Overigens heb ik wel succes met Linked in an sich, maar dat is ook omdat ik veel echt contact heb met mijn connecties.

    Posted 12-09-2010 by Hettie Schuring
    LinkedinGroup: Netwerk Oost

    • cees de bil
      12/09/2010 om 19:21

      Cees de Bil • @Hettie, je bent duidelijk. Niet geïnteresseerd in nietszeggende boodschappen. Die zie ik ook best veel voorbijkomen en zijn ook wel eens aanleiding om het volgen te staken. Ben op zoek naar informatie en inspiratie. Het mooie van twitter is dat je dat zelf in de hand hebt, je moet gelukkig niets.

      Je opmerking over ‘het goede gesprek’ onderschrijf ik. Anders dan de Koningin (ben trouwens benieuwd of ze er nog steeds zo over denkt) ben ik niet zo bang voor het verminderen van real life contact. Social media zijn niet meer (maar ook niet minder) dan communicatieplatforms. Niet in plaats van maar naast en aanvullend ander – persoonlijker – contact. Wel ook platforms met interessante mogelijkheden voor wie dat wil.

      Ik twitter over wat mij triggert en verbaast, motiveert of irriteert, versteld doet staan, verwondert – direct of met verwijzing naar mooie bronnen en blogs – over ondernemen, marketing, leiderschap en communicatie. Over wat mooi is, inspireert. Meestal in een zakelijke context. Daarover blog ik ook,

      Het is een manier waarmee ik kan laten zien wat mij bezig houdt, hoe ik daarover denk en dan kan het een begin zijn van nieuwsgierigheid en vervolgcontact. Mogelijk op weg naar samenwerken zelfs. Een mooie kans.

      En wat je zegt over die 140 tekens. Dat is soms best wel lastig, maar ik zie het dan als een puzzeltje en een mooie oefening om met zo weinig mogelijk woorden tòch te zeggen wat ik bedoel. Heb ik ook wat te doen als ik in de file sta😉.

    • cees de bil
      12/09/2010 om 20:29

      Cees de Bil • @Hettie, nog even een aanvulling m.b.t. jouw opmerking over de verhouding mannen / vrouwen die actief zijn op twitter. Bijgaand een bericht waarin wordt gesteld dat juist vrouwen actiever zijn: http://twittermania.nl/2010/05/vrouwen-actiever-op-twitter-dan-mannen/. Omdat je vooral berichten uit de sfeer van je eigen netwerk ziet kan dat beeld per persoon verschillen denk ik.

    • cees de bil
      12/09/2010 om 23:20

      Dag Cees, Ik zei al, het kan mijn eigen perceptie zijn, dat is het dus ook. Grappig, ik dacht echt dat wij vrouwen minder twitterden omdat we liever een goed gesprek hebben. Zal ook aan mijn omgeving liggen.

      Ja, nogmaals ik werd verleid tot het nemen van een twitteraccount, “Een must tegenwoordig…”

      Ik zit liever met je aan tafel te praten over wat je motiveert, irriteert, versteld doet staan, vind ik veel leuker, dan dat in 140 tekens te lezen. Het zegt me dan niets. Ik zie geen uitdrukking op je gezicht, ik hoor geen stem.
      Ik denk dat dat het bij mij is, een soort graffiti op het net, iets waaraan je voorbij loopt.

      Hettie Schuring • 12-09-2010

  4. cees de bil
    12/09/2010 om 22:53

    Ik twitter over mijn werkzaamheden en ik heb nu een afspraak met een (klein) bedrijfje om ze kennis te laten maken met mij en mijn dienstverlening. Geen vetpot natuurlijk maar wel mijn eerste opdracht via twitter. Vind ik toch heel bijzonder.

    Posted 12-09-2010 by Raymond Tieland
    LinkedinGroup: B2Bcontact.nl Ondernemersplatform 2800+

  5. cees de bil
    13/09/2010 om 07:37

    Erna Ekkelkamp zond via Linkedin haar reactie, waaronder een door haar gepubliceerd artikel. In dat artikel is onder meer Johnn Egberts aan het woord die een derde van zijn omzet realiseert door social media als Twitter, Linkedin en Hyves actief te betrekken in zijn communicatie- en marketingstrategie.

    Tot nu toe leverden twitter en linked in mij zakelijk helemaal niets op, maar eerlijk is eerlijk, ik was ook niet erg actief. Nadat ik voor De Ondernemer onderstaand artikel schreef, probeer ik er iets vaker wat mee te doen, kijken of het werkt..

    [kop] Zakelijk succes dankzij netwerken
    [chapeau] Sociale media onmisbaar voor moderne ondernemer

    Twitter, Linked In, Facebook of Hyves. De één zweert erbij, voor de ander is het een gruwel, maar voor de echte kenners staat het vast, de moderne ondernemer kan niet meer zonder. Want zakelijk succes valt of staat met het juiste netwerk.

    Een rondje bellen langs ondernemers in de regio leert dat een groot deel van hen wel een Linked In of Twitteraccount bezit, maar niet goed weet wat ermee te doen. Er zijn zelfs bedrijven die liever niet hebben dat hun werknemers ‘internetwerken’, omdat ze bang zijn dat bedrijfsgegevens of goede naam te grabbel gegooid worden.

    Dat laatste is onzin volgens Carlijn Postma, fervent twitteraar en schrijfster van het boek ‘Zakelijk Twitteren voor beginners’. “Sociale media zijn een perfecte manier om jezelf online te presenteren en op een gemakkelijke manier in contact te komen met potentiële klanten.”, stelt ze. “Ik heb genoeg voorbeelden van bedrijven die hier een groot deel van hun omzet vandaan halen.”

    Interactief

    Zelf ontdekte Postma de sociale media zo’n vijf jaar geleden en voorvoelde meteen dat dit het medium van de toekomst zou worden. Aanvankelijk was ze actief op Hyves. “Hyves was één van de eerste succesvolle sociale netwerken in Nederland en werd in het begin ook gebruikt voor zakelijke doeleinden. Inmiddels is Hyves vooral het domein van de jeugd en een aantal moeders. Er zijn nog wel steeds bedrijven die naar Hyves gaan om doelgroepen te zoeken, maar dat heeft nu alleen nog zin als je doelgroep bestaat uit tieners”, denkt ze.

    “In 2006 ontdekte men Linked In, een Amerikaans netwerk dat vooral gericht is op de zakelijke markt. Zelf heb ik daar niet bewust klanten vandaan gehaald, maar ik vind wel dat je er op moet staan. Een goed profiel is nu eenmaal een onmisbaar onderdeel van je personal branding, want steeds meer mensen gaan eerst iemand googelen voordat ze hem of haar de eerste keer gaan ontmoeten.”

    Netwerken

    Pas toen Postma Twitter ontdekte werd ze pas echt enthousiast. “Twitter is voor mij hèt medium. Het verschil tussen Twitter en de andere netwerken dat het bij Twitter gaat om tijd. Twitter is realtime. Als je een vraag stelt, krijg je direct antwoord, je weet wat er op dít moment gebeurt en kunt op een gemakkelijke manier in contact komen met mensen die interessant voor jou kunnen zijn. Kortom, het is een perfecte manier van netwerken.” Dat twitteren veel extra tijd kost, bestrijdt ze. “Je gaat toch ook naar netwerkbijeenkomsten?Dat doe je ook via Twitter. Je hoeft er alleen de deur niet voor uit en kan het de hele dag doen tussen de bedrijven door.

    Stel je bent tekstschrijver. Als je dan jouw interesses, visies en bezigheden steeds deelt, weet iedereen wat je doet en ben je gemakkelijk te vinden voor een ander. En heeft die ander dan een tekstschrijver nodig, dan zal hij al snel aan jou denken omdat jij top-of-mind bent en daardoor op een snelle gemakkelijke manier contact met je opnemen. Namelijk via Twitter.” Zorg er echter wel voor dat je relevante en af en toe ook persoonlijke informatie deelt. Alleen dan blijf je interessant voor je volgers. Op die manier heeft ze zelf al heel wat zakelijke successen geboekt. “Toen ik startte met twitteren kreeg ik hier van veel klanten vragen over, dus besloot ik een workshop Twitteren te geven. Dat was zo leuk en er was zoveel belangstelling voor, dat ik besloot het vaker te doen. Een uitgever, die hierover via Twitter hoorde, vroeg me de inhoud van de cursus op schrift te zetten, dus zo ontstond het boekje ‘Zakelijk twitteren voor beginners.”

    Beginners

    Uiteraard vindt de schrijfster dat haar boek onmisbaar is voor beginners. Helemaal ongelijk heeft ze daar niet in, want wie wat minder thuis is op het web, heeft wel een handreiking nodig. Het aanmaken van een account is niet zo moeilijk, maar dan? “Als er niemand in jouw buurt twittert, valt er weinig te volgen. Het daarom handig om even te kijken op http://www.twittergids.nl. Hierop staat een top 10 van onderwerpen, samengesteld op basis van de meeste volgers. Ook een goede tip is om te starten met zoeken in je eigen woonplaats. Je gaat dan een paar actieve mensen volgen en kan via hen weer mensen uit hun netwerk volgen. Het is ook verstandig om mensen of bedrijven uit je eigen branche te volgen.”

    Richtlijnen

    Dat steeds meer bedrijven richtlijnen en regels opstellen voor het twitteren vindt ze verstandig, maar niet echt nodig. “We denken veel te moeilijk over Twitter, maar eigenlijk is het niet meer en niet minder dan je eigen stem. Bij alles wat je de wereld in twittert moet je eerst voor jezelf nagaan of je die mededeling ook voor een zaal van duizend man zou roepen. En dan snap je zelf ook wel dat het niet handig is om te twitteren dat je in de kroeg staat en je zesde biertje neemt of dat je baas een sukkel is.”

    Bedrijven geeft ze de tip hun nieuwsbrieven en aanbiedingen te vervangen, of op zijn minst aan te vullen met twitterberichten. “Een nieuwsbrief met verzameld nieuws over de afgelopen week of maand is oud nieuws en bovendien nemen veel ontvangers niet de tijd om hem helemaal door te nemen. Je kunt beter dagelijks iets twitteren. Dan ben je veel actueler en zingt je naam continu rond. Sterker nog, eigenlijk zou ieder bedrijf een eigen ‘webcare-team’ moeten hebben, dat dagelijks in de gaten houdt wat er over het bedrijf wordt getwitterd en daar direct op inspringt. Een soort online klantenservice, die brandjes blust voor ze ontstaan.”

    Omzet

    Ook de Project-adviseur John Egberts van het Hasseltse Thereca, Totaalinrichter en producent van zorg- restaurant en kantoormeubilair, kan zich geen leven meer voorstellen zonder sociale media. In de periode dat hij werkte als hypotheekadviseur, was hij actief op Hyves en haalde daar een groot deel van zijn omzet vandaan. “Je moet kijken, luisteren en lezen. Ik had meer dan tweeduizend vrienden en las alles over iedereen. Als het erop leek dat iemand binnen afzienbare tijd een hypotheek nodig had, ging ik ze bellen of mailen. Ik zit nu in de meubelbranche en doe eigenlijk hetzelfde, alleen niet meer via Hyves, want daarop zit tegenwoordig vooral de particuliere markt. Ik ben verder gegaan met Linked In en Twitter.”

    Iedere ochtend klokslag zes, start Egberts zijn dag met anderhalf uur internetwerken en leest wat er zoal gebeurt op het gebied van bouw, zorg, horeca en dienstverlening. “Als ik zie dat er ergens bouwplannen zijn, stuur ik een berichtje, vertel wie ik ben en vraag of we een afspraak kunnen maken om te kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen. Zeker een derde van al mijn orders haal ik op die manier binnen. Het mooiste is dat je op die manier steeds meer mensen leert kennen en je netwerk steeds groter wordt. Als iemand iets nodig heeft, dan is het al snel; bel Egberts maar. Maar, hoe belangrijk een goed netwerk ook is, de kwaliteit van je product en je service zijn natuurlijk het allerbelangrijkste. Ik voel me geen verkoper, maar iemand die anderen voorthelpt. Kijk, een stoel verkopen kan iedereen, maar de nazorg, daar gaat het uiteindelijk om. Wie goed doet, goed ontmoet.”

    Erna Ekkelkamp (profiel)
    freelance tekstschrijver, journalist, camerajournalist, webredacteur

  6. cees de bil
    13/09/2010 om 08:01

    Twitter levert mij exposure voor mijn werk als kunstenaar op, heel simpel, twitter ik niet zakt mijn website bezoek naar 7 per dag, twitter ik wel varieert het van 35 -145, zoiets!
    Meermaals gecheckt.

    Ik heb er al leuke mensen door leren kennen, en creativiteit op velerlei gebied uitgewisseld.

    Ik kan mijn portfolio uitbreiden, het werkt als een olievlek, ik loop in korte tijd al naar de 1000 followers.
    Voorwaarde is wel dat je niet alléén zakelijk twittert (mijn liefde voor muziek levert bv ook veel contacten op) en dat je op mensen reageert, dat kost tijd en energie, maar levert uiteindelijk ook veel op, dat kan niet anders!

    Posted 13-09-2010 by Thea Gerritsen
    LinkedinGroup: Netwerk Noord

  7. cees de bil
    13/09/2010 om 09:34

    Aantal bezoekers naar mijn webstites stijgt wel door twitter, maar er zijn (nog) geen meetbare verbeteringen van omzet door het hogere websitebezoek.

    Posted 13-09-2010 by Rob Cornelissen
    LinkedinGroup: JBN Drenthe

  8. cees de bil
    13/09/2010 om 19:46

    Ik twitter zakelijk; 95% van de berichten is direct gerelateerd aan onderwerpen uit mijn training (Effectiever Werken). Ik geef Tips, poneer stellingen en zet soms mijn mening neer. Doel is het genereren van traffic langs mijn website en 10% van de tweets verwijst daar dan ook met een verkorte URL naar toe.

    Het effect meet ik met Woopra: daar kan ik verkeer live zien langskomen en relateren aan de (twitter-)bron.

    Of het direct tot zaken doen leidt weet ik niet; wel wordt er aan gerefereerd.
    Volg me op @nooitmeerstress, dan krijg je een leuk boekje met 140 effectiviteits-tweets als bonus!

    Met enthousiaste groet,
    John Vrakking | daVinci – Orde op Zaken

    Posted 13-09-2010 by John Vrakking
    LinkedinGroup: Netwerk Oost

  9. cees de bil
    14/09/2010 om 16:04

    Een interessante discussie…! Het woord Twitter is niet meer uit de online wereld weg te denken. Maar wat levert het nu daadwerkelijk in meetbare begrippen op voor bedrijven/ondernemers?
    Zelf ben ik dit jaar ook begonnen met een social marketingstrategie. Naast het feit dat ik het heel erg leuk vind om mij op deze manier met marketing bezig te houden, geloof ik ook nog altijd heel erg in de positieve resultaten van Twitter. Maar..

    Dit alles valt of staat natuurlijk wel met de vraag of jouw doelgroep OOK actief online is. Kortom: waar zijn je huidige klanten?
    Mijn ervaringen met Twitter zijn absoluut positief, het opent ook nieuwe deuren, voor nieuwe doelgroepen. Alleen vind ik het nog niet heel specifiek meetbaar.
    Overigens voor iedereen die een kijkje wil nemen in mijn twitteractiviteiten:
    http://twitter.com/NETQ_inzichten

    Ben benieuwd naar reacties!🙂

    Groetjes, Ellen Luttikhuis

    Posted 14-09-2010 by Ellen Luttikhuis
    LinkedinGroup: Online Marketing Nederland

    • cees de bil
      15/09/2010 om 07:41

      Cees de Bil • @ Ellen, tastbaar resultaat… de meest gestelde vraag. En terecht. De reden ook om te vragen naar ervaringen. In de reacties onder de blog zijn meerdere concrete voorbeelden benoemd. Ik denk dat de stelling dat twitteren absoluut marketing waarde kan hebben wel tastbaar kan worden onderbouwd. Resultaten zijn er en natuurlijk… het blijft erom gaan dat je op een voor lezers interessante wijze aandacht weet te vestigen op wat jij in de aanbieding hebt en ze triggert om verder te kijken. De AIDA-regel gaat ook op voor 140-karakter boodschappen. Mooie uitdaging toch?

      • cees de bil
        20/09/2010 om 09:44

        @Cees ja zeker weten een mooie uitdaging! En ik ben ook op zoek op het web naar leuke gadgets waarmee in ieder geval een bepaalde ‘betrokkenheid’ van ons als bedrijf kan worden gemeten. Zo gebruik ik Twittergrader ( http://twittergrader.com/ ) om te kijken waar we met ons @NETQ_inzichten staan. Handige applicatie, die ook tips geeft wanneer bepaalde activiteiten beter kunnen.
        Ik ga de uitdaging in ieder geval graag aan! -)

        Ellen Luttikhuis • 20-09-2010

  10. cees de bil
    14/09/2010 om 16:25

    Omzetstijgingen als direct gevolg van het gebruik van Twitter zullen (nog) niet altijd aan de orde zijn. Voor mij persoonlijk zit het grote voordeel van het gebruik vooral in efficiënter de juiste personen / specialisten en netwerken kunnen vinden. Ben wel van mening dat vooral het MKB nog meer gebruik van social media kan en zou moeten maken omdat het (afhankelijk van je doelgroep) de brand en positionering kan versterken. En vergeet natuurlijk ook het fun-element niet! Fun verkoopt!!

    Posted 14-09-2010 by Jan Martin Timmer
    LinkedinGroup: JBN Drenthe

  11. cees de bil
    14/09/2010 om 16:33

    Mijn ervaring is dat de combinatie van zakelijk (jezelf en je diensten onder de aandacht brengen) en “mens zijn” goed werkt. Reageren op anderen (vanuit je professionele interesse of vanuit jezelf), meeleven, en ja, ook af en toe eens roepen wat je gaat eten. Dat maakt je mens in plaats van puur een product. En als je als mens “in de smaak” valt (al is het maar via internet) zijn mensen toch sneller geneigd je die ene opdracht te gunnen.

    Twitter heeft me een berg leuke contacten, heel veel inspiratie en een aantal opdrachtgevers opgeleverd. Voor mij een reden om vooral door te gaan.

    Posted 14-09-2010 by Anouk Timmerman
    LinkedGroup: Netwerk Oost

  12. cees de bil
    15/09/2010 om 07:47

    Hallo Cees,

    ik heb onlangs een uitgebreide poll en enquêteronde gedaan. Van het gedeelte Tweetpoll kan je hier de resultaten al zien http://ttiny.nl/tr/?c=137bc2

    Het volledige rapport is bijna klaar en bij publicatie zal ik jou op de hoogte brengen.

    Gr. Hans

    Posted 14-09-2010 by Hans van Schip
    LinkedinGroup: Online Marketing Nederland

    • cees de bil
      15/09/2010 om 07:48

      @ Hans, remarketing / retargeting is het onderwerp van jouw poll. Ik neem aan dat je dat doet op basis van views / bezoeken van een (jouw) website. Twitter kan daaraan voorafgaan en uitnodigen tot site-bezoek. Jouw bevindingen en conclusies kunnen voor ondernemende twitteraars interessant zijn. Onbekend en irritant lijken op het eerste gezicht hoog te scoren. Ik ben benieuwd wat je kunt vertellen over de waarde (en resultaten) van retargeting.

  13. cees de bil
    15/09/2010 om 07:52

    Ik heb de poll ingevuld maar de vraag nodigt ook uit om te reageren. Sinds enkele maanden actief op twitter. Wat heeft het me concreet opgeleverd?

    – behoud van een klant die aan het kijken was naar de concurrent
    – twee bezoek afspraken bij potentiële klanten
    – diverse nieuwe (gratis) gebruikers van onze software
    – ontevreden klant omgebogen naar tevreden klant die vervolgens positief over ons is gaan twitteren🙂

    En dat alles na een paar maanden. Daarnaast voel ik me nog steeds beginner dus wat zal het nog meer gaan brengen en wat voor een tips hebben jullie? Ben benieuwd.

    Posted 14-09-2010 by Erik Sloof
    LinkedinGroup: Global Networking Group

  14. cees de bil
    15/09/2010 om 08:44

    Ik ben niet zo heel actief op Twitter. Ik heb ook maar enkele volgers. Ik zie meer in LinkedIn. Vooralsnog is het resultaat echter een beetje vergelijkbaar. Ik ben hier wel zeer actief maar heb er vooralsnog geen resultaten in de vorm van opdrachten uit gehaald. Wel is het bezoek aan de site fors toegenomen.

    Posted 15-09-2010 by Jo Tummers
    LinkedinGroup: Global Networking Group

  15. cees de bil
    16/09/2010 om 05:27

    Via de zakelijke twitteraccount van ons hotel deel ik vooral toeristische informatie en laat ik zo af en toe ons webadres een keertje vallen. Concreet heeft het nog niets opgeleverd, wel merk ik dat er heel langzaam wat volgers bijkomen. Het is nu nog vooral bouwen (lees zaaien).

    In de toekomst, als het aantal volgers is gegroeid door ook actief mensen uit te nodigen tijdens hun verblijf in ons hotel kan het zowel een meerwaarde zijn voor communicatie (bv klachtenafhandeling) met bestaande gasten, als nieuwe gasten trekken. Het sleutelwoord is denk ik (en hoop ik) geduld!

    Posted 16-09-2010 by John Epping
    LinkedinGroup: Global Networking Group

    • cees de bil
      19/09/2010 om 15:38

      John, ik vind dat jij dit prima doet, concrete informatie en dan relateren aan je hotel. Zie nog niet veel nuttige informatie bij anderen, althans in Nederland. Ben niet echt geïnteresseerd te lezen wat mensen privé doen, “ik sta bij de AH” bv.

      Posted 19-09-2010 by Ben Baars CHA
      LinkedinGroup: Global Networking Group

  16. cees de bil
    16/09/2010 om 18:49

    Ik stuur af en toe een tweet de wereld in. Zakelijk heeft dit in het afgelopen 1/2 jaar nog niets opgeleverd

    Posted 16-09-2010 by Berend Storm
    LinkedinGroup: Ondernemers uit Noord Nederland krijgen nu gratis leads

  17. cees de bil
    16/09/2010 om 18:52

    Ik ben zo van het standpunt dat ik het enkel wil doen als ik het leuk vind. Ik heb twitter nog nooit geprobeerd. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet goed weet hoe er aan te beginnen maar dat zal wel gewoon er even in verdiepen zijn en dan ben je er mee weg zoals LindedIn.
    Is Twitteren niet bedoeld om je passie met anderen te delen?

    Posted 16-09-2010 by Sofie Stiers
    LinkedinGroup: Global Networking Group

    • cees de bil
      16/09/2010 om 19:12

      Cees de Bil • @ Sofie, prima uitgangspunt lijkt mij, twitteren is geen must en als je er geen plezier aan beleeft zal het niet meevallen om interessante content te plaatsen/vinden of continuïteit te realiseren. Wil je zakelijk toegevoegde waarde dan is het zoals John laat zien ook een kwestie van opbouwen en realistische verwachtingen over het effect ervan. Dat het effect kan hebben wordt uit de reacties van John, Jo en Erik ook duidelijk. Meer traffic naar je website, een extra kans om met je klanten in gesprek te gaan over dingen die goed gaan of beter kunnen, kansen op nieuwe contacten en zelfs promotie door tevreden klanten/ambassadeurs.

      Wil je nog meer meningen, ervaringen en ideeën zien om een beeld te krijgen van wat twitter ook voor jou kan betekenen, kijk dan eens naar de meer dan 40 reacties onder de twitterpoll http://bit.ly/95r9Bc en de blog over dit onderwerp: kiwimarketing http://bit.ly/byYyau.

      En passie? ja, graag!

  18. cees de bil
    19/09/2010 om 16:32

    Ik maak nu actief gebruik van Twitter en denk erover een aparte zakelijk account aan te maken. Ik ben ook bezig mij te verdiepen in het zakelijk gebruik voor ondernemers en ben tevens actief met de implementatie van Yammer -een gesloten Twitter met meer mogelijkheden- binnen bedrijven/organisaties.
    Bij Twitter is het erg belangrijk dat je geen commerciële boodschappen erop zet; brengen is het devies; wanneer je toch wilt halen zullen veel volgers gaan afhaken.

    Posted 19-09-2010 by Klaas de Winter
    LinkedinGroup: Ondernemers uit Noord Nederland krijgen nu gratis leads

  19. cees de bil
    20/09/2010 om 17:44

    Een interessante waarneming van Jean-Paul Toonen (Communicatie Strateeg, Toonen Media BV, Maastricht Area) breng ik geïnteresseerden ook hier graag onder de aandacht:

    (…) Campagnes via Social Media kunnen soms uitblinken in kwalitatieve output. Dat zijn zelden “verpletterende” resultaten die de waarde van internationale aandelen beïnvloeden, maar juist wel heel erg gericht op een niche publiek, waar men dan 100% scoort. En dat zonder al te veel kosten. Daar vooral… ligt de kracht van Social Media. We gaan dus in dat segment steeds meer van “schieten met hagel” naar “doel treffen met pijl en boog”😉

    Jean-Paul Toonen (LinkedinGroup Adformatie, 09-09-2010 in antwoord op een discussie-item van Ilse-Marie Sobering op haar vraag naar (succesvolle) digitale marketing cases

  20. cees de bil
    22/09/2010 om 19:45

    Ik heb geen ervaring met twitter. Ik heb wel een paar keer de website bezocht, wat berichten gelezen en vastgesteld dat ik geen idee heb wat ik daar zou moeten melden

    Posted 22-09-2010 by Jaap Van Velzen
    LinkedinGroup: Global Networking Group

    • cees de bil
      22/09/2010 om 19:50

      Tom Zoethout •

      Als je van huis uit een sociaal type bent, zal het je niet veel moeite kosten om Twitter te gaan gebruiken en te onderhouden. Ermee beginnen is geen kunst, maar volhouden…
      Heb je niet zo veel interesse in anderen, dan vindt je waarschijnlijk social media netwerken als Twitter al snel niet leuk.
      Verder is het belangrijk dat je nadenkt over het doel dat je met Twitter wil bereiken. Ik heb bijvoorbeeld mijn Twitter account gekoppeld aan mijn LinkedIn profiel. Dus ik twitter alleen zakelijk, daarmee daalt de frequentie. Ik probeer altijd toegevoegde waarde de tweeten of te retweeten (doorsturen van andermans relevante tweet).

      Jaap Van Velzen •

      Volgens mij gaat het er niet om wat voor type je bent, maar of je allerlei ‘wetenswaardigheden’ met anderen wilt delen die je normaal ook niet wilt delen. Ik zie net bij de top tien tweets dat iemand zijn nagels zit te knippen. Een ander meldt dat zijn hoofdpijn niet met jouw pillen overgaat. Als je dat leuk vindt, of real time overal bij betrokken wilt zijn en erover met de buitenwereld praten, prima. Alleen: ik heb die neiging niet. En natuurlijk heb je gelijk dat je ook zakelijk kan twitteren. Maar daaraan ben ik nog niet toegekomen..

      Cees de Bil • @Jaap, natuurlijk heb je gelijk dat er veel onzinberichten worden gewitterd en er privégesprekjes worden gevoerd die geen enkele meerwaarde hebben voor de toevallige meelezer. De poll en de vele reacties geven (met alle beperking en voorbehoud ten aanzien van representativiteit) aan dat ondernemers via twitter vooral informatie delen en vragen stellen en/of beantwoorden. Het draagt bij aan de zichtbaarheid van ondernemer en onderneming. Ik tref regelmatig interessante informatie en links aan (die ik soms ook weer verder verspreid) en sluit me af van de onzin. Af en toe schoon ik ook mijn ‘bestand’ op en stop het volgen van oninteressante stromen. Je kunt ook een lijst aanleggen van de bronnen die voor jou doorgaans wel wat interessants te melden hebben en je beperken tot het lezen van die stroom.

      Plezier blijft wel de belangrijkste driver onder twitteractiviteit. Je moet het vooral wel leuk vinden om dingen te melden of vragen te beantwoorden en .. je bent vrij, niks moet. Niet actief en niet passief.

      Een aantal keren ben ik toch al via twitter in contact gekomen met anderen, soms ook met zakelijk perspectief, en dat motiveert ook om ermee door te gaan. Kost het (veel) tijd? Altijd teveel als je het niet leuk vindt en nee, eigenlijk niet als je er plezier voor terug krijgt

      Jaap Van Velzen •

      He Cees, bedankt. Je geeft me wel aanleiding om eens wat verder in twitter te gaan doordringen dan de waan van de dag…

  21. cees de bil
    24/09/2010 om 08:21

    Sinds een week of drie beweeg ik me ook in de ‘twitter’-wereld. Vooralsnog een experiment. Wat het me oplevert, behalve plezier en inspiratie, weet ik nog niet precies. In elk geval een paar oude contacten en een tweetal oud-collegae.
    weer in beeld gekregen en dat is nuttig.

    Posted 23-09-2010 by Hennie Beelen
    LinkedinGroup: Global Networking Group

  22. cees de bil
    24/09/2010 om 15:31

    Twitter kan je op verschillende manieren gebruiken. bvb. Ik volg enkele opinion leaders in mijn vakgebied. Dit heeft als enorm voordeel dat alle nieuwe technische ontwikkelingen automatisch bij mij terecht komen. Als er iets belangrijk te melden is, dan zijn zij de eersten om dit nieuws te twitteren. Het bespaart me het dagelijks ritueel van surfen naar verschillende sites om te zien of er iets nieuws is. 1 uur per dag tijdswinst, reken maar uit.

    Posted 24-09-2010 by Marc Verschueren
    LinkedinGroup: Global Networking Group

  23. cees de bil
    25/09/2010 om 08:03

    @Sofie, alleen doen wat je leuk vindt is een hele goede….ik vind social networking en het verbinden van mensen om samen te werken aan een betere toekomst heel leuk!

    Twitter is de grootste SPAM MACHINE die de wereld ooit heeft gezien. Ik heb heel veel Twitter Accounts maar gebruik er nog maar twee; heb voor Nederlands verhoudingen veel volgers maar vraag me echt af wat Twitter eigenlijk moet….
    Ik ben op Facebook veel en veel sterker.

    Mijn whaledefenders stop the killing en One person can make a difference hebben tien keer zo veel kunnen bereiken op Facebook als op Twitter! Ik heb alle social media vergeleken vooral met het oog op networking for good…..en zie dat de grootste club met de meeste aandacht van de gebruikers ook de beste club is.

    FACEBOOK heeft nu 550 Miloen gebruikers….dat zullen er binnen twee jaar 1.000.000.0000 zijn één miljard mensen op deze aarde zullen in 2012 Facebook gebruiken .. Als ik zie hoe Smartphones en I Pads de manier van communiceren zullen veranderen vraag ik me helemaal af wat Twitter gaat doen..vanuit de eigen beperkingen.

    Posted 25-09-2010 by Hans Lak
    LinkedinGroup: Global Networking Group

  24. cees de bil
    26/09/2010 om 15:54

    @ Hans,

    Dat Twitter SPAMmachine no. 1 is, verbaast mij niets. als ik bij de updates op Linkedin alle onnodige en zinloze tweets zie, dan vraag ik me echt af of ik me er in moet mengen. Ik ben niet zo geïnteresseerd dat XX de hond uitlaat en dat Verhagen toch twittert in de kamer, ik vind dat eigenlijk ballast die ik het liefst niet binnenhaal. vanuit interesse in het nieuwe werken, lifehacking en dergelijke vraag ik me wel af of ik geen kans laat liggen. Vooralsnog ben ik niet overtuigd en hou ik het bij LinkedIn als zakelijk netwerk. Uren achter Facebook trekt me ook (nog) niet.

    groet Katja

    Posted 26-09-2010 by Katja Bloem
    LinkedinGroup: Global Networking Group

  25. cees de bil
    26/09/2010 om 16:00

    @Katja,

    Ik ben het voor 100 % met je eens. Je kunt overigens de verzender van zinloze-niet zakelijke tweets op hide zetten, Dat doe ik ook. Ontvrienden is ook een oplossing.
    De verzender loopt in beide gevallen het risico dat belangrijke zakelijke boodschappen (ook) niet terecht komen bij potentiële opdrachtgevers of relevante mensen met een LinkedIn account.

    Posted 26-09-2010 by Koos Groenewoud INSPIRING MOTIVATOR
    LinkedinGroup: Global Networking Group

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: