Home > aandachttrekkers, netwerknotities, zaakwaarnemingen > Personal branding, eerste indrukken in het zand?

Personal branding, eerste indrukken in het zand?

Je maakt altijd indruk

Je ontkomt er niet aan om indruk te maken als je in contact treedt met de wereld om je heen. Er zijn zelfs boeken over geschreven. Jij als merk, aanbieder, product. Dat het maar duidelijk is. En als aanmoediging: als je er toch niet aan ontkomen kan, doe het dan maar gewoon goed. Een elevator pitch, een presentatie, een oriënterend gesprek, of hoe en met wie je koffie drinkt…. Overal en altijd wordt door de mensen om je heen betekenis gegeven aan de wijze waarop jij communiceert. Ook als je niets zegt. Of niet tegen hen.

Vanuit hun eigen context natuurlijk, om het niet al te makkelijk te maken. Dus…. Invloed op het beeld dat een ander zich van je vormt heb je eigenlijk maar een beetje.

Het goede nieuws is toch: je hebt invloed

Je kan kiezen en daarmee heb je invloed. Met wat je zegt, met hoe je doet, met je kleding, de wijze waarop je anderen benadert. Met van alles. En we zijn ons dat ook nog eens bewust  (al was het maar vanaf nu…) en daarin onderscheiden we ons van (bijna) al het andere om ons heen dat leeft en groeit en communiceert. Valkuil van het bewustzijn is dat je gaat doen, praten, kleden, communiceren zoals je denkt dat het moet. Valkuil.  Niet doen dus, ook niet zelf gaan graven. Gewoon laten zien wie je bent, zeggen wat je denkt en het beoordelen ervan daar laten waar je er toch geen vat op hebt.

Niet nadenken maar doen

Ga je nadenken dan ga je in de branding en is je voorland geheid een stranding. Want òf je weet na verloop van tijd zelf niet meer wie je bent als je in de spiegel kijkt en iemand ziet die vaag lijkt op wie je kent òf er wordt door je heen geprikt omdat je incongruente boodschappen uitzendt. Prikken die pijnlijk zijn voor zowel de gever / ontvanger als de ontvanger / zender.

Probeer niet alles te zeggen

Alles (willen) vertellen bij een kennismaking, oriëntatie, presentatie is zo’n  op nadenken gebaseerde misvatting. Vanuit publieksperspectief gezien komt er dan zo weinig over zoveel op je af dat je je gaat verdedigen met gapen, hele andere gedachten gaat uitwerken of jezelf gaat afleiden met non-verbale pretcontacten met lotgenoten in het gehoor. Alles gezegd, niets verteld en de enige indruk die blijft hangen is: ‘boring’. OK, je hebt indruk gemaakt, dat wel.

Alledaags voor jou is bijzonder voor mij

Dingen niet vertellen omdat ze zo gewoon zijn dat ze voor een ander niet interessant genoeg zijn. Zo vaak een misvatting! Wat voor jou vanzelfsprekend en routine is , is dat niet ook zomaar voor mij. Vroeger (…) wel eens naar het programma met de muis (of Willem Wever) gekeken en de productie van bijvoorbeeld een paperclip gezien? Ik weet het jaren later nog! Geweldig, overweldigend, slim en doordacht. En ik snap dat je dat niet meer zo ziet als er dagelijks miljoenen van die vervormde ijzerdraadjes jouw revue passeren.  Maar laat het zien, jouw alledaagse werkelijkheid is voor een ander bijzonder, vertel er over aan wie dat allemaal niet meemaken en je maakt indruk!

Jij bent de boodschap

The medium is the message, orakelde communicatie-expert Marshall McLuhan ooit. De radio creëerde een podium, de televisie een ander, het internet het interactieve, de mogelijkheid om actief te participeren. En jij bent als vertegenwoordiger van jouw bedrijf  ‘medium and message’ ineen. Aandacht krijgen, eyes catchen doe je vooral met jezelf. Beetje irriteren mag best, denk aan de wasmiddelenreclames die het erg lang hebben volgehouden om vrouwen als alleen op de witste was beluste huismoeders neer te zetten. Met TAED (nooit meer iets over gehoord trouwens…). Kan niet meer, gebeurt ook niet meer. Geen toeval. Tijden zijn veranderd. De vrouwen van nu zijn niet (die) van gisteren. Je zou er vandaag nog de schuimende branding mee ingaan als je nu zo’n beeld schetste. Nu is het Deelder voor zwart en Gordon voor wit. Verschil. Is er, mag en moet er ook zijn. Het gaat er meer om waar jíj voor staat dan waar jij voor stáát.

Je maakt indruk vanaf het allereerste moment dat je contact maakt. Daarmee ontstaat de beeldvorming. Jouw ‘personal brand’ is hoe anderen jou zien, waarnemen waar jij voor staat. Personal branding is verschil maken door jezelf te zijn. Makkelijker kan je het niet maken, leuker daardoor wel. En als je eenmaal door de branding heen bent….  Fijne vaart!

  1. 05/01/2010 om 08:45

    Goed artikel! Dankjewel. Nu begrijp ik waarom ik soms helemaal afhaak bij van die verplichte elevator pitches..

  2. cees de bil
    12/01/2010 om 18:02

    Commentaar van Ronald Oliekan van Os in de Linked In groep Lifehacking voor Ondernemers- MEER doen in minder tijd

    Het hele leven is een Pitch en je bent altijd aan het werk aan je personal branding, sterk geschreven artikel.

    By Ronald Oliekan van Os Procesmanager Applicatiebeheer at SenterNovem Owner Inextensolutions i.o.

    Posted 05-01-2010

  3. cees de bil
    15/01/2010 om 07:25

    Commentaar van Janneke Budding in de Linked In groep Netwerkorganisatie ZZP Noord Nederland:

    Aanrader om te lezen over personal branding, het boek: Personal brand.nl; de kansen van je online identiteit. Auteur: Huub van Zwieten e.a.
    Heel praktisch en helder geschreven.

    By Janneke Budding owner and director at Janneke Budding tekst & communicatie

    posted 10-01-2010

  4. 31/01/2010 om 20:16

    Het nut van de (elevator) pitch…

    (Ook) ik geef workshops authentiek netwerken en personal branding en besteed daar zeker aandacht aan de (elevator) pitch. Maar… niet om te gebruiken. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik sta niet zo vaak in de lift met iemand terwijl ik denk: “En nu ga ik in een pitch mijzelf verkopen, voordat we op de 17e verdieping zijn!!”

    Ik gebruik de pitch vooral als middel voor bewustwording. Voor scherp krijgen waar je passie en je talent, en dus je kracht ligt. En daarmee ook de waarde die je aan een ander kunt bieden. Behoorlijk lastig voor veel mensen. Een pitch dwingt je bij jezelf te rade te gaan, te focussen, te kiezen, goed na te denken, bewust te worden.

    En ach, als het meezit, raak je aan de praat in een lift, hopelijk in een hoog gebouw (ik raad de Burj Dubai aan) en heb je iets meer tijd om een leuk gesprek te voeren en je pitch te gebruiken!

  5. 12/09/2010 om 13:40

    Hallo Cees, waarom heb je eigen naam als domeinnaam (nog) niet vastgelegd?

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: