Home > zaakwaarnemingen > Proefschrift: Achterklap buitengewoon effectief

Proefschrift: Achterklap buitengewoon effectief

Datum bericht: 8 februari 2010

Mensen praten heel veel over elkaar. Roddels beïnvloeden daarbij ons oordeel over mensen. Persoonsinformatie die op deze manier verspreid wordt, heeft een grote invloed op het beeld dat ontvangers hebben van de personen over wie gepraat wordt. Als de informatie positief is, wordt deze zelfs serieuzer genomen dan wanneer de persoon over wie het gaat die informatie zelf afgeeft. Dat blijkt uit onderzoek waarop psychologe Aafje Brandt op 11 februari hoopt te promoveren aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Roddelen, moddergooien, kwaadspreken: het kan zeer schadelijk zijn voor je reputatie. En andersom geldt ook: positieve informatie kan het beeld dat mensen van je hebben positief beïnvloeden. Kortom: wat andere mensen over je vertellen, heeft een grote invloed op hoe men over je denkt.
Aafje Brandt onderzocht bijvoorbeeld hoe mensen reageren op de boodschap ‘ik ben grappig en gezellig.’ Daarnaast werd deze boodschap ook door iemand anders verteld: ‘Aafje is grappig en gezellig’. Wat bleek: als een ander zegt dat je grappig en gezellig bent, wordt deze informatie serieuzer genomen dan wanneer je dit over jezelf zegt. Iemands brein corrigeert als het ware voor ‘strategisch overdrijven’ en schat andermans mening als betrouwbaarder in dan die van de betrokkene zelf. Overigens is dat anders bij negatieve informatie: daar is de beoordeling gelijk.

Deze kennis kan bijvoorbeeld in de politiek worden benut, vertelt Brandt. ‘Politici en partijen kunnen er baat bij hebben als andere bronnen iets positiefs over ze vertellen, zoals journalisten of wetenschappers. Ook laat dit onderzoek zien dat het effectief kan zijn om negatieve informatie over je politieke tegenstanders negatiever te verspreiden. Pas wel op dat je niet zelf als de bron wordt herkend, want dat kan ertoe leiden dat het publiek je onbetrouwbaar vindt.’

Bron:  http://www.ru.nl/actueel/nieuws/item_757983/achterklap/

Het bericht en het onderliggende onderzoek onderstrepen eens te meer hoe belangrijk beeldvorming  is bij de waardering en aantrekkelijkheid van jou als speler in de publieke ruimte.

Beeldvorming

Zakelijk is dat natuurlijk ook het geval. Web 2.0 geeft daar bovendien een belangrijke invulling aan. Wat er over je gezegd en geschreven wordt heeft een grote impact en is meer bepalend voor de beeldvorming over jou en je onderneming dan je eigen (reclame)boodschappen. Steeds meer bedrijven denken daarom bewust na over social media en wat die voor hen betekenen en kunnen toevoegen.

Strategie en monitoren van de aanwezigheid op het web is bij multinationals al een normaal onderdeel van  het marketing en PR-beleid. Recent zag ik ook een vacaturemelding van een universiteit waarin een medewerker werd aangezocht juist met het doel om te volgen wat er op het web in de social media gebeurt en met als bijzonder doel om (aanstaand) studenten te motiveren juist voor deze universiteit te gaan kiezen. Wat er over je op het net wordt gezegd is ook belangrijke feedback. Het stelt je in staat om te leren, te participeren en te sturen.

Waarde

Internationaal en nationaal wordt de impact breed onderkend. Social media en netwerken hebben hun impact naar mijn idee steeds meer en vooral ook op regionaal en lokaal niveau. In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen is de twitterende politieke partij ook al actief. De ervaringen en mening van mensen uit de buurt, en die je wellicht zelfs kent, zullen nog gemakkelijker blijven hangen dan die van onbekende anderen. En aan de mening van onbekende beoordelaars van een product of dienst wordt al veel waarde toegekend. Kijk maar eens op de vele prijs- en productvergelijkingssites. Als je een nieuwe strijkijzer wilt aanschaffen kijk je toch niet alleen naar de prijs voordat je naar de winkel gaat of ‘m direct bestelt? Als er reviews zijn ben je daar ook nieuwsgierig naar als je je oriënteert op wat voor jou de beste deal is toch?

Strategie

Nog geen social media strategie? Echt iets om over na te (gaan) denken, ook als je lokaal of regionaal onderneemt! (en nu de deur toch openstaat: sparren op weg naar zo’n strategie? Ik houd me er graag voor aanbevolen).

  1. 09/02/2010 om 20:00

    Mooi stukje, ik verdiep mij ook dagelijkse in deze ontwikkelingen. Alleen blijft het voor mij nog moeilijk om aan een klant aan te tonen dat de nieuwe media meer opbrengt. Daarnaast is het nog moeilijker om een dergelijk advies ‘te verkopen’.

    Wat mis ik, wat doe ik dan nog niet goed?

    • 10/02/2010 om 02:19

      Beste Jenny,

      Niet PUSHEN, maar de klant centraal mbt elk gewenst effect. Geen taalfouten maken.

  2. cees de bil
    09/02/2010 om 22:47

    Dag Jenny,

    dank voor je compliment. Ik denk niet dat je zo snel iets mist of verkeerd doet. Voor veel bedrijven is actief gebruik van social media nog iets om nog eens over na te gaan denken. Ook denk ik dat de ontwikkelingen zo snel gaan dat het item in rap tempo op de agenda’s komt te staan. Wie mee in de voorhoede wil lopen vormt nu al zijn gedachten. Alleen een actieve participatie sorteert effect en – en dat is misschien ook wel belangrijk – het effect van social media performance laat even op zich wachten. Het heeft een inwerktijd. Bloggen en twitteren zijn sneeuwbalactiviteiten. Het begint klein en wordt steeds sneller steeds groter. En het gaat om participatie, je bent zelf ook deelnemer. Je bent afhankelijk van of en hoe jouw bewegingen worden opgepikt en dat geeft veel minder macht over de communicatie dan een eenzijdig te sturen reclamecampagne. Dus ook voortdurend kijken, luisteren en bijstellen horen er bij. Plan,doen en volhouden. Wie zich actief opstelt kan verschil maken en heeft plezier. Wie wacht op de bedreiging en het moeten zal er weinig lol van hebben.

    Op http://www.managersonline.nl trof ik het volgende bericht aan:
    Sociale netwerken vormen (nog) geen bedreiging

    Bedrijven maken nog te weinig gebruik van sociale netwerken

    8 februari 2010 – Slechts één op vijf bedrijven in de wereld heeft een formeel beleid op het gebied van sociale netwerken. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Manpower, zo schrijft Express.be. Door geen formeel beleid in te stellen brengen bedrijven zichzelf volgens Manpower in gevaar en missen ze een aantal voordelen.

    Toch heeft het ontberen van een dergelijk beleid tot nu toe voor de meeste werkgevers geen negatief effect gehad.

    Voor- en nadelen
    Sociale netwerken kunnen de productiviteit schaden omdat medewerkers tijdens hun werktijd voor persoonlijke doeleinden online gaan. Ook het gevaar voor informatielekken is niet denkbeeldig. Anderzijds kunnen sociale netwerken een positieve invloed hebben op de prestaties van de onderneming. Sociale media kunnen ingeschakeld worden voor het onderhouden van relaties met klanten en de samenwerking tussen verschillende medewerkers of afdelingen stimuleren. Bovendien kunnen sociale netwerken ook bijdragen tot innovatie, de werknemerbetrokkenheid en werving.

    Twitter
    Toch blijken bedrijven volgens Manpower weinig in te spelen op de mogelijkheden van sociale netwerken. Uit een onderzoek van Weber Shandwick bleek dat 73 procent van de bedrijven uit de Fortune 100 een Twitter-account heeft, maar dat driekwart van die bedrijven zelden een bericht plaatst.

    Bron: Express.be

  3. 10/02/2010 om 02:31

    Ooit…zei men hetzelfde van een open internetverbinding op de werkplek…die wordt privé gebruikt en sluiten we dus af…nu is (NIET OVERAL) internet open, vrijwel iedereen mailt, msn’t en skype’t zich, ook met professionele relaties, een slag in de rondte, maar nu “gebruiken mensen social media privé…”. Zo gaat dat. We ontdekken het wel, als we mogen spelen. En als we echt VOELEN wat de missie van “de zaak” is. Vertrouwen is soms erg lastig, zie ik heel vaak. Bureaucratie dreigt. En dan kan er niet meer gespeeld worden. Als je geluk hebt is er een geformatteerd speelkwartier….En informatielekken bestaan en bestonden ook zonder digitale wereld.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: