Home > aandachttrekkers, zaakwaarnemingen > alles is marketing irl 2.0

alles is marketing irl 2.0

Een typefout in de titel?

Nee hoor, alles is marketing.

Voor ZZP en NV. En elke bedrijfsvorm daar tussenin.

relatie en conversatie

Social media business = relaties opbouwen en onderhouden middels conversatie. Contact onderhouden en in gesprek zijn, communiceren. Luisteren en praten. Vragen stellen ook. Dat onderscheidt sociale media marketing van de massamediale marketing uit het pre-interactieve tijdperk. Vragen, luisteren, monitoren wat er op het internet tegen je en over je wordt gezegd is belangrijk geworden. Je kunt de markt en de klant niet meer met eenrichtingsverkeer ‘bewerken’ zoals Henry Ford dat deed:  “wij hebben voor u een auto. Eén model: T en één kleur: zwart. Een kwalitatief goed aanbod tegen een concurrerende prijs is nu niet meer dan de basis, conditio sine qua non. Aanleiding voor het bestaansrecht van je onderneming.

transparant

Bedrijven functioneren in een glazen-huis-setting. Ze zijn altijd zichtbaar, niets blijft onopgemerkt. Dat vraagt om actie. Antwoord op vragen, reageer als je ter verantwoording wordt geroepen.   Mobieltjes, camera’s, voicerecorders, twitteraars en bloggers zijn altijd in de buurt en registreren klinisch en genadeloos. Wat je zegt, wat je doet, ook als het niets is.

George Orwell heeft gelijk gekregen. ‘Big brother is watching you’ is werkelijkheid geworden met één verschil ten opzichte van het origineel van ‘1984’. Het is niet de staat maar de klant die  alles in de gaten houdt. Het is geen totalitaire autocratie maar een absolute democratie geworden. Met de klant aan het stuur, een klantencratie. Non-dicriminerend en auto-corrigerend. Bij vergissingen en misplaatst aanvalsgedrag is het zelfreinigend vermogen van de geïndividualiseerde massa de waarborg tegen onterechte beschuldigingen. Vrijheid schept verplichting, macht vraagt verantwoordelijkheid en die wordt ook genomen.

interactie

In social media marketingstrategie staat interactie centraal. Marketing is interactie. Verbinding, relatie, een gemeenschappelijk verhaal.

Marketing is alles, alles is marketing. Elke activiteit waarbij een onderneming in contact treedt  met z’n omgeving is marketing. Thema’s als leiderschap, organiseren, samenwerken en conflicthantering staan in dit perspectief. Ook het callcenter van de gemeente, de schadeafdeling van een verzekeringsmaatschappij, de helpdesk van het nutsbedrijf, de inschrijfbalie van het ziekenhuis en de notitie in je brievenbus dat de besteller jouw pakketje bij de buren heeft afgeleverd.

Je kan het niet aan een bureau overlaten en je kan het niet outsourcen. Wie denkt dat  marketing iets is van de afdeling met die naam of de ‘klantenservice’ doet z’n organisatie – en erger nog: de klanten daarvan – ernstig tekort.

2.0 proof

Om succesvol marketing te bedrijven in de tijd van 2.0, social media en de klantencratie voldoe je aan een aantal criteria en eigenschappen[1]:

  • Je hebt een marketing strategie waarin ook over social media is nagedacht, in samenhang met andere marketing-aandachtsgebieden
  • Je bent, werkt en denkt klantgericht
  • Je begrijpt dat klanten zelf beslissen waar, wanneer en hoe ze contact opnemen met jou
  • Je snapt dat het accent in het verkoopproces verschuift van verkopen naar kopen
  • Je ziet in dat social media marketingactiviteit aanvullend en ondersteunend is aan andere marketingactiviteiten
  • Je ziet de dimensie van marketing als dialoog
  • Je laat de zendergeoriënteerde denkwijze vallen
  • Je weet dat de verschillende social media elk hun eigen interactiedynamiek hebben
  • Je zorgt voor bruikbare KPI’s, meetinstrumenten en managementinformatie die je inzicht geven in het effect van je inspanningen
  • Je bereidt je personeel voor op interactiekracht
  • Je begrijpt dat social media een rol spelen in elke klantrelatie en elk klantcontact
  • Je spreekt de taal van je klanten
  • je denkt en vertaalt vanuit de kernbegrippen waarde, relatie en conversatie
  • je gaat ervoor (doet het er niet een beetje bij  …of laat het aan de marketingafdeling over)
  • je beweegt naar je klanten toe
  • je beweegt van contact naar relatie

irl 2.0

Alles is marketing in real life. Nu.


[1] Deze opsomming heb ik ontleend aan de notitie ‘Developing a social media marketing strategy’ (www.socialemailmarketing.eu)

  1. cees de bil
    05/04/2010 om 20:44

    reactie van Albert Aukes in de linkedin groep ‘Iedereen elke dag plezier’

    Mooi stukje Cees, (…) vind je opmerking over klantcratie een voltreffer. Betekent dat we op een andere manier met elkaar om moeten gaan omdat feitelijk iedereen met wie je communiceert ook een klant is. Niet per definitie vanuit een commerciële connotatie maar vanuit een van totale verbondenheid. De wereld is mijn familie en klant geworden.

    posted 05-04-2010

    By Albert Aukes Owner, Transpirit

  2. 12/04/2010 om 10:04

    Als ondernemer communiceer ik natuurlijk met een agenda; ik ben er inderdaad op uit om verbindingen tot stand te brengen. Maar wel verbindingen met de intentie om te komen tot een transactie ‘irl’ en het liefst zo snel mogelijk. Met een minimum aan investering proberen om een winstgevende deal te sluiten. Uiteraard ook een deal waar mijn klant ook een goed gevoel aan over houdt. Maar als al die communicatie via het internet en daarbuiten in feite marketing is… aan welke kant van de transactie zit ik dan? Die van leverancier? Graag zelfs! Of die van afnemer? Als dat laatste het geval is… wat heb ik dan tot nu toe afgenomen op basis van de contacten via social networks?
    Ik ben ondanks alle communicatie nog niet tot een directe transactie gekomen. Dat is vast niet het bedoelde effect van ‘nieuwe marketing’. Dat is eigenlijk meer een effect zoals we dat kennen van ‘oude PR’; we initiëren contacten met relevante doelgroepen, we bouwen een relatie op rond een gemeenschappelijke interesse (strategische stakeholder dialogue)en we gaan door een gezamenlijk proces. In feite creëren we randvoorwaarden om tot doelgericht handelen te kunnen komen waarvoor de medewerking van anderen nodig is, of het effect van hun actieve of passieve tegenwerking kan worden gereduceerd.
    We twitteren, we bloggen, we posten persoonlijke reacties op stukjes die door anderen in ‘the cloud’ zijn geprojecteerd. Is het écht allemaal marketing? In ieder geval is het steeds vaker een deel van de marketing. Een deel van de marketingcommunicatie op precies te zijn. Meer dan vroeger het geval was lijkt deze communicatie gericht te zijn op het opbouwen van relaties en niet zozeer op het plat en snel tot stand laten komen van transacties. De propositie wordt vaker verstopt in een wolk van schijnbaar losse gedachten. Waar wil de initiator van het contact naartoe? Waarom zou een (zakelijke) relatie met deze persoon interessant kunnen zijn? Welke latente of manifeste behoefte wordt hier aangewakkerd? What’s in it for me?
    Ik vind het razend fascinerend om te zien en mee te maken. Aan de ene kant (irl) worden er nog wekelijks kilo’s kleurige folders door mijn brievenbus naar binnengeschoven. Allemaal hele concrete aanbiedingen van onzichtbare en onpersoonlijke verkopers. Ik ken ze niet, maar ik koop wel van ze. Ik download een aantal liedjes van een zangeres omdat ik dat ene liedje dat nu zo veel te horen is (ja, waar eigenlijk?) zo leuk vind. Ik weet zeker dat ze een blog heeft, of twittert. Moet ik toch eens naar kijken…
    Op wiens stukje reageer ik nu eigenlijk? En op welke site zit ik? Heb ik nog niet eens naar gekeken…

  1. 06/04/2010 om 03:07

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: