Home > aandachttrekkers > Muggen sla je ook dood. Catch my drift?

Muggen sla je ook dood. Catch my drift?

Wordt Twitter na Facebook ook een big business marketingdomein? Ja, volgens een artikel in de San Fransisco Chronicle.

Het is maar wat je leest in dat artikel.

Consumenten keren zich af van wat ze niet willen zien. Wat doe je dan? Nòg harder op de deur kloppen? Is de grootste uitdaging om toch gezien te worden als de consument daar geen behoefte aan heeft en is opdringen tot aan (over?) de irritatiegrens daarbij de ultieme doelstelling?

(…) Social networking sites such as Twitter and Facebook are increasingly targeting marketers’ ad budgets as a main source of revenue as the sites boast hundreds of millions of users. The benefit for marketers is instant access to target groups of customers with specific messages, offers and discounts. (…)

Twitter started a trial this year with 30 advertisers, including major movie studios, Nike Inc. and Best Buy Co. Ads are displayed next to the site’s search results and by the most popular topics on the right side of the Web page.

“Advertising on social media is the way of future, and it’s especially challenging now because consumers are getting so good at turning off ads they don’t want to see,” said Levy.*

Volgens mij is het zinvoller om je af te vragen wat maakt dat de consument (die je zelf tenslotte ook bent) steeds ingenieuzer wordt in het vermijden van ongewenste afleiding. Ach… heb ik het antwoord toch meteen al weggegeven… ONGEWENST. Knikkebollende e-dolls in de zijlijn van je hotmailaccount, een beeldindringer die je halve scherm ongenood inneemt en alleen met een muisklik (waar hebben ze het kruisje verstopt…) te verwijderen valt. Hou es op zeg!

respect

Niks mis met uitnodigen, flirten en verleiden. Ook niks mis met serieus nemen (met het accent op serieus) van klanten, respectvol met ze omgaan en grenzen respecteren. Hou eens op zeg… wat doe je zelf met een mug die maar om je hoofd blijft zoemen? Op een gegeven moment pak je de krant en sla je hem dood. Ja toch? Nou dan… En nou bedoel ik niet te zeggen dat je je advertentie dus maar op de meestgebruikte hitting spot van de krant moet plaatsen – want de focus van de krantenlezer ligt bij het bekijken daarvan dan toch vooral op het verkrijgen van een visuele bevestiging van de geslaagde eliminatie van die pestmug – ik bedoel: verzin wat beters dan te irriteren!

Als je geen aandacht weet te krijgen vanuit de “WHY” blijft het uiteindelijk toch gerommel in de marge, zo begrijp ik Simon Sinek als hij zegt: “people don’t buy what you do, they buy why you do it” ** om te verklaren waarom het ene product een hype en megaseller wordt en de aanbieder van het andere – kwalitatief net zo goede product of de misschien wel betere dienst – het nakijken heeft.

De tijd van spiegeltjes en kraaltjes, de wagensmeer als wonderzalf en doordramreclame is VOORBIJ! Het internet en de social media zijn pull en niet push. De marketingregels van de webbased economy zijn die van de groundswell: listening, talking, energizing, helping and embracing***.

dans

Irriteren en je voet tussen de deur duwen staan daar volgens mij niet bij. Het wereldwijde web is niet bedoeld om er mensen ìn te weven. Dames, heren marketeers en reclamebudgetverstrekkers mag ik u uitnodigen voor de DANS met de consument? Dat is de toekomst, daar zit het plezier. Dansen op het ritmegevoel van binnenuit. Why? WHY!

Sorry voor de hoofdletters en uitroeptekens in dit verhaal hoor, maar ben ik nou de enige die Louis (ben ik nou zo slim of…) van Gaal begrijpt?

Ook IRL (in het leven buiten het web?) zijn er nog bakens te verzetten heb ik gemerkt. Gisteren overkwam me in de supermarkt nog zo’n verkleutermoment. Of ik ook webbies wilde? Toen ik niet begrijpend enigszins verbaasd-geamuseerd reageerde bleek ik het gemoed van de caissière te verstoren alsof ik hààr omgekeerd niet op waarde wist te schatten. Die wil in elk geval met mij niet meer dansen. Toegegeven, ik kan me voorstellen dat als je die dag voor de 73e keer mag (?) vragen of iemand een webbie wil, dat dezelfde funeste uitwerking op je geest kan hebben als de gifstoffen die schilders OPS hebben bezorgd. ‘Welke webbie voel jij je vandaag?’ De Herman Brood-webbiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. Duidelijk of ‘never be clever’?

Luister, vertel, enthousiasmeer, help, omarm….
en verwonder ons, bijzonder soms, niet zonder ons,

VERWONDER ONS

Klinkt haast als een van boven komend lied.

Dansbaar.

Muggenzifterij? Ja graag!

P.S.,

parels voor de zwijnen, roepend in de woestijn? Om te voorkomen dat je straks toch weer voor de kassa staat te wachten op de speciaal voor jou klaarliggende wubbels, tweppies, klunzels of glappies adviseer ik je van harte om deze tekst door te twetteren naar al je marketingvrienden en vriendinnen. Tijd voor een recall campaign. Reverse logistics. The message is the medium. Actie!

_____________________________________________________________________
*) ‘Twitter to open to more advertisers after test’, Kristen Schweizer, Bloomberg News, September 25, 2010, SFGate.com
**) Simon Sinek in zijn TED lezing, zie o.m. in communicatieve fysiologie blog
***) in een Nederlandse vertaling en een toelichting ten behoeve van uw creatieven en marketingmanagement voorzie ik met alle plezier en graag. Voor serieuze verzoeken daartoe kunt u contact opnemen met de hoofdredactie van Molblog. Of u googelt gewoon even.

  1. Joop
    28/09/2010 om 06:30

    Het verhaal is correct. Daarom is die pushende markt nu niet meer op zoek naar álle klanten maar naar de juiste klant. Langzaam aan gaat het steeds beter lukken die klanten aan te roepen. Mogelijk dat nieuwe media klanten vooral trekken door de juiste dingen te roepen.
    Er zijn nog steeds marketeers van de oude school die een te groot budget hebben en alleen maar reclame maken “om de naam te “branden””. Het resultaat kun je toch slecht meten.

  2. cees de bil
    28/09/2010 om 07:05

    In de moderne marketing moet je zorgen dat jouw boodschap bewijsbaar is. Als je dat beheerst dan hoef je minder hard te kloppen.

    Posted 27-09-10 by Teus Slagboom
    LinkedinGroup: DuBaInN; het Nederlands netwerk voor Banken en Verzekeringen !

    • Guido van Broekhoven
      28/09/2010 om 07:55

      hoi Cees,

      ik zie dat je van DubainN- het nederlands netwerk voor banken en verzekeringen – hebt gereageerd, dus ik kon de verleiding niet weerstaan om deze blog ook even over het bank en verzekeringswezen te schrobben – met de ruwe kant wel te verstaan.

      Het is gewoonweg a-sociaal wat banken en verzekerings maatschappijen doen aan marketing. Het ZOU PRECIES DEZE BEDRIJVEN SIEREN om dat budget gewoon helemaal te schrappen aangezien het BELASTINGGELD IS waarmee ze die marketing voeren.

      Maar ik snap heel goed dat in dit tijdperk, waarin informatie-verdrinking doodsoorzaak nr 1 is, dit allang weer vergeten is door heel het land, waarmee ik wel wil zeggen dat het misschien niet vergeten is maar meer de o zo bekende ”kop in het zand steken” activiteit wordt gehanteerd door alle partijen.

      Laten we maar niks zeggen tegen niemand, dan zal het wel overgaan en we blijven gewoon doorgaan met graaien… ”het waait wel over”…

      Mag ik weer eens ten overvloede zeggen dat het juist het bank en verzekeringswezen de schuldige is aan de gehele economische sleur die er op dit moment hangt? en dat de ING dan toch nog schreeuwt op 8 kanalen dat ”ze altijd al leningen hebben verstrekt aan ondernemers met een goed plan”, en zo niet de ergste, maar dan minimaal een hele dikke vinger in de pap hebben als het gaat om het leegzuigen van de bankrekeningen van de consument….

      maar dat is puur mijn mening en mijn gedachte…

      Wouter Bos heeft het slim aangepakt, gauw weg gaan voordat de consument er achter kwam dat ze gruwelijk genomen waren, Jan Peter Balkenend werd vergeleken met Harry Potter, maar Wouter Bos was Lord Voldemort uit dezelfde filmreeks, van wie wij allemaal weten dat hij nog iedere keer de kop opsteekt, maar binnenkort toch echt vergeten zal zijn ….. Alleen Balkenende had tenminste nog een beetje gevoel voor verantwoordelijkheid en bleef tot het bittere eind… een echte VOC kapitein die ten onder ging met zijn schip… Sjapoo Jan Peter! Stoute Wouter!

  3. cees de bil
    28/09/2010 om 07:07

    Marketeers denken nog steeds dat ze de consument aan kunnen zetten tot aankopen terwijl al lang bewezen is dat marketeers samen met de verkopers de hoofdoorzaak van klantontvredenheid zijn.
    Toch schijnen de klachten van consumenten totaal niet door te dringen bij de marketeers en gaan ze maar door met het mateloos irriteren van mensen.
    Wanneer gaan bedrijven eens snappen dat een tevreden klant de beste en goedkoopste reklame is?

    Posted 28-09-2010 by Ad De Beer
    LinkedinGroup: deOndernemer

  4. 28/09/2010 om 23:01

    Die Webbies – en ander geleuter en gekleuter – acties zijn gemaakt voor de nog manipuleerbare kids (helaas), waardoor mama braaf boodschappen blijft doen. Dat werkt in Nederland al zoveel jaar en zal voorlopig ook een van de enige – buiten het www- soort campagnes goed blijven doen. Ik denk dat twitter een keer uitgewtittert raakt
    (buiten de markten van info als nieuws, politiek en beleggers). Facebook zal denk ik ooit zijn boek sluiten (te groot voor nl-ers), Ook dat Linkedin aan het opdrogen is (het wordt tijd voor iets beters). En ook dat Hyves vrolijk doorgaat op de mobieltjes van kids omdat mobiel internet uiteindelijk gewoon gratis wordt.
    Wel (wederom) goed stuk Cees. Altijd iets om over na te denken.
    Hartelijke groet,
    Henri

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: