Home > aandachttrekkers, teitsgewricht > Het effect van online reclame op jongeren? Boeieeeeeh….

Het effect van online reclame op jongeren? Boeieeeeeh….

De meeste jongeren zijn ongevoelig voor reclame op social netwerksites. Het belangrijkste effect van reclame op het web lijkt de bijdrage aan het vermogen van de jongeren om te selecteren en te negeren. En als jong geleerd nog altijd de voorbode is van wat oud wordt gedaan, hoe ziet de toekomst van de online reclame er dan uit?

 

Als ik vandaag even wil scrollen over molblog op zoek naar interessante bijdragen probeert een bewegende en van kleur verschietende header mijn aandacht te vangen. Bij het bekijken van meerdere websites moet ik een reclameblok afsluiten voordat ik kan lezen waarvoor ik aan kwam surfen. Reclame kan mooi zijn. Goed bedachte virals worden met plezier – ook door mij – verspreid. En wat ik niet wil zien… dat zie ik ook niet. Het jeukt hooguit een beetje voordat ik het terzijde schuif. OK, ik ben geen 15 meer, niet heel erg vaak meer argeloos en nog maar nauwelijks naïef. OK, heel af en toe raak ik toch iets waardoor ik ineens op een reclamepagina beland, maar die is dan geen aandacht waard en direct klik ik die weg. Irritant gedoe. Zou die reclame zich dan vooral op jongeren richten?

Cijfers kunnen me overtuigen van onderscheidende effectiviteit van opdringerige uitingen, maar ik ken ze niet. Wel over wat jongeren vinden van de reclame die zij tegenkomen op het web.

enquête

De Consumentenautoriteit en de Nationale Jeugdraad (NJR) hebben d.m.v. een enquête onderzoek onder bijna 900 jongeren van gemiddeld 15 jaar en hen gevraagd naar hun houding ten opzichte van reclame in social media.

Social media zijn een niet meer weg te denken fenomeen in de dagelijkse werkelijkheid van jongeren. Veel van hen besteden elke dag geruime tijd aan het onderhouden van contacten, surfen en gamen op en via de social networksites. 54% van de jongeren is op deze wijze dagelijks meer dan anderhalf uur actief. Bijna allemaal zitten ze op Hyves en MSN. Bijna de helft heeft een facebook-account en één op de vier twittert.

Wat vinden zij van de reclame die zij op deze wijze tegenkomen? Hieronder zijn een aantal conclusies uit het rapport ‘JONGEREN OVER RECLAME OP SOCIALE NETWERKSITES’ overgenomen (het complete rapport is te downloaden via njr.nl onder het submenu panelverslagen 2011):

Meeste jongeren ongevoelig voor reclame

In dit onderzoek is gekeken naar drie manieren waarop jongeren in aanraking kunnen komen met commercie op sociale netwerksites, namelijk: groepen, spelletjes en privéberichten. Hieruit blijkt dat bijna alle jongeren weten dat bedrijven door middel van deze drie strategieën reclame maken.

Veel jongeren krijgen aanbiedingen via sociale netwerksites maar laten zich niet snel overhalen iets te kopen. Hieruit kunnen we opmaken dat jongeren zich bewust zijn van reclame en aanbiedingen op netwerksites maar hier niet gevoelig voor zijn.

Het lijkt er op dat jongeren de strategieën van bedrijven op sociale netwerksites doorzien en deze gebruiken of negeren. Daarbij is een onderscheid te maken tussen de verschillende strategieën.

Wanneer jongeren lid worden van een groep met een commercieel oogmerk is dit een bewuste keuze. Jongeren willen dan op de hoogte worden gehouden van een product of merk. Jongeren die lid zijn van een dergelijke groep gaan het meest vaak in op een aanbieding in vergelijking met jongeren die via de andere twee strategieën worden benaderd.

Bij spelletjes gaan jongeren minder snel over tot het kopen van een product na het krijgen van een aanbieding. Vaak krijgen jongeren na het spelen van een dergelijk spel ongevraagd een aanbieding naar hun mailadres gestuurd.

Bij privéberichten, die jongeren in de meeste gevallen ook ongevraagd ontvangen, is maar een zeer klein percentage van de jongeren geneigd in te gaan op een aanbieding.

Jongeren maken ten aanzien van commercie op sociale netwerksites dus bewuste keuzes en laten zich nauwelijks beïnvloeden door ongevraagde aanbiedingen. Dat bedrijven reclame maken op netwerksites vinden de meeste jongeren geen probleem.

Aanzienlijke groep is wel kwetsbaar

Er zijn ook jongeren die zich minder bewust zijn van het feit dat bedrijven reclame maken via sociale netwerksites. Vooral lageropgeleide jongeren en jongeren van niet-westerse ouders hebben minder vaak door dat bedrijven via groepen en spelletjes allerlei commerciële aanbiedingen doen. Bovendien gaan lageropgeleide jongeren sneller op een aanbieding in dan andere leeftijdsgenoten. Een deel van degenen die op een aanbieding ingaat, voelt zich misleid.

Jongeren zijn gewaarschuwd

De meeste jongeren die lid zijn van één of meerdere sociale netwerksites zijn weleens gewaarschuwd over misleidende reclames op deze sites. Het zijn vooral meisjes en jongeren onder de 15 jaar die vaak worden gezegd oplettend te zijn voor misleiding. Deze waarschuwingen zijn niet nutteloos, want vooral jongeren onder de 15 jaar zeggen vaker privéberichten te ontvangen van commerciële aanbieders. Jongeren worden vooral door hun ouders gewaarschuwd maar ook door docenten op school en door vrienden.

goed nieuws

Interessante conclusies. De jongeren zijn vergaand ongevoelig en goed geïnformeerd is het algemene beeld. Ze zijn wel (meer) gevoelig voor merken waar zij bewust aansluiting bij kiezen. Kwetsbare jongeren die zich laten verleiden zijn daarna niet blij en dat levert de aanbieder geen credits op. Jongeren luisteren vooral naar elkaar en dat is van alle tijden. Veel sneller en behendiger leren zij ook aan om ongenode aandachttrekkers eenvoudig te vermijden.

De valschermen, kleurenbombardementen, schuddende beelden en andere ongevraagd opdringende uitingen hebben maar weinig effect. Ze lijken er vooral aan bij te dragen dat de webbladeraar zijn aandacht goed focust. En dat houdt een mooie uitnodiging in voor wie attentie waard wil zijn: interesseer, boei en verbind met wat aandacht waard is. ROI-kansen zijn er vooral als je in het blikveld welkom bent.

  1. 20/01/2011 om 09:33

    Een van de opmerkingen uit het artikel past precies in mijn straatje: Jongeren luisteren vooral naar elkaar en dat is van alle tijden. Mond-tot-Mondreclame Rocks.

  2. cees de bil
    22/01/2011 om 09:42

    Mooie aanvullingen via twitter:

    @sjefpeeters (Sjef Peeters):

    “aangeboren spam-filter…. http://tinyurl.com/4le7pk5

    (20 Jan 2011)

    @EdKlijsen (Ed):

    “Effect online reclame op jongeren. Jammer van al die dure strategieën om die gedroomde doelgroep te bereiken! http://tinyurl.com/4le7pk5

    (21 Jan 2011)

    @Robservaties (Rob Bosveld):

    Digital natives zijn (bijna) ongevoelig voor reclame. http://bit.ly/fESIVd We gaan naar een toekomst waar reclame geen reclame is.

    (24 Jan 2011)

    @addictions_nl (Addictions MarCom):

    Kids laten zich niet snel verleiden door online advertising: http://ow.ly/3Joa2

    (24 Jan 2011)

    @suzannebank (Suzanne Bank):

    Online #reclame & #jongeren; lastige combi; http://www.molblog.nl/bericht/het-effect-van-online-reclame-op-jongeren-boeieeeeeh/

    (25 Jan 2011)

    @JeroenPhilippi (Jeroen Philippi):

    De meeste jongeren zijn ongevoelig voor reclame op social netwerksites. http://bit.ly/gVATA9. Het moet dus boeieeeh. Geldt ook voor ouderen

    (25 Jan 2011)

  3. 23/01/2011 om 21:31

    cees,

    Interessant artikel. Mijn doelgroep is over het algemeen wat ouder dan de tieners, die in dit artikel bedoeld worden. Het is echter erg interessant om meer te weten over d e goede strategieën om optimaal gebruik te malen van sociale media. Wat werkt wel, en wat vooral niet. Aansluiten bij interesse groepen lijkt in ieder geval een goede voor alle leeftijden.

    Groeten

    Hillebrand Breuker

  4. cees de bil
    24/01/2011 om 11:52

    Reactie van Gerben Busch in de Linkedingroep Adformatie

    Wat maar weer eens bevestigt dat het traditionele zenden toch echt passé is (al blijven traditionele media hun waarde houden in het bouwen van merken) en mensen jou als merk pas serieus nemen als je dat vice versa ook doet.

    Posted 24-01-2011

  5. cees de bil
    24/01/2011 om 19:05

    Reactie van Paulien Kreutzer in de Linkedingroep Adformatie

    Ik vind het een goede ontwikkeling. Het is toch al heel lang niet meer zo dat klanten, consumenten, kijkers en luisteraars alles voor waar aannemen wat de ‘zender’ vertelt?!

    De huidige generatie jongeren dwingt bedrijven om zich te verdiepen in hun klanten. Inzicht in de belevingswereld krijg je door goed te luisteren en te kijken wat er gebeurt en wat jouw klanten belangrijk vinden. Door bijv onderzoek te doen met gespecialiseerde mensen. En dat is ook nog eens leuk! Veel leuker dan achter je bureau iets bedenken wat je klanten niet begrijpen of niet nodig (denken te) hebben.

    Online biedt nieuwe en spannende mogelijkheden om aansluiting te vinden met jouw (niche) doelgroep!

    Posted 24-01-2011

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: