Home > zaakwaarnemingen > Bij de beesten af, of: wat ondernemers van dieren kunnen leren

Bij de beesten af, of: wat ondernemers van dieren kunnen leren

Ja, dat u in de jungle leeft hoeft u me niet te vertellen. Evenmin dat de belastingtarieven van de ratten besnuffeld zijn. Da’s allemaal maar gewoon. De gemiddelde ondernemer, varend op eigen koers, voelt zich ook niet echt verwant met de lemming  die groepsgewijs de afgrond induikt. Nee, ik bedoel van die dierendingen waar we wat aan hèbben.

Dat is wel zoals zebra’s doen als er een bedreiging zoals een leeuw op ze afkomt. Dan gaan ze naast elkaar staan en vormen ze een front dat door de wirwar van strepen de gemiddelde aanvaller voldoende ialles OK, ik zie niksn verwarring brengt en dat daardoor de angel uit de bedreiging haalt.

Wat je niet moet doen leert de dierenwereld ons ook. Als je je afkeert en je niet aanpast aan veranderingen in je omgeving sterf je uit. Zoals de dino’s en de dodo’s. Of, als je geluk hebt word je – vanwege je grote maatschappelijke waarde – bijgevoederd, zoals de banken en de autofabrikanten.

Dieren worden veel als metafoor gebruikt. Wie kent niet het beeld van de rattencultuur, de gekookte kikker en de paarse krokodil.

Nee, je hoeft geen dierenarts of poelier te zijn om je voordeel van dieren te kunnen hebben.  Ook spreekwoorden en gezegden met dieren in de hoofdrol geven soms nuttige  aanwijzingen aan ons allemaal.

Zoals dat je een gegeven paard maar beter goed kunt inspecteren voordat je er kinderen een rondje van een kwartje op laat rijden en dat de aap vroeg of laat altijd wel uit een mouw komt. Ofwel, wees je bewust van je verantwoordelijkheden naar je klanten en behandel ze fair want doe je dat niet, dan gaat dat onherroepelijk tegen je werken.

Een ondernemer is ook geen papieren tijger. Niet dat–ie niet denkt hoor of geen plannen maakt. Maar meer dan wie ook weet de ondernemer dat het om de ACTIE gaat. Niet om wat je bedenkt en wat je zegt, maar om wat je doet. Daarmee laat je zien wat je waard bent, doe je klanten een plezier en geef je ze een reden om ook de volgende keer bij jou binnen te lopen.

Voor wie niet uit de randstad komt is een bekend gezegde dat je achteraf een koe in de kont kan kijkenkoe5 ook een waarheid als een eeh.. koe.

Als ondernemer neem je risico’s en besluiten. Ook als je nog niet zeker weet hoe je keuze uitpakt. Met verdronken kalveren en de dan gedempte put hebben we niets op. Voor een ondernemer geen onderzoekscommissies en enquêtes. Geen wijsheden achteraf als je het geheel kunt overzien. Een ondernemer heeft daar geen tijd voor, neemt de ervaring van mislukkingen mee, reflecteert kort en snel en is al gauw weer bezig de volgende (ezels)brug te bouwen.

Want een ondernemer heeft meer met ezels, hoe raar dat ook klinkt. Weet wat –ie wil, doet niet wat-ie niet wil en al helemaal niet omdat iemand anders dat wil, kan bergen werk verzetten  en niet te vergeten: leert van de missers en fouten die onvermijdelijk aan z’n handelen verbonden zijn. Ook al stoot hij zich gemeen, doorgaans niet twee keer aan dezelfde steen.

Dieren praten niet, zoals wij, maar communiceren wel. Non-verbaal zogezegd. En doorgaans denken wij dat wij met al dat geredeneer nog veel zeggen ook. Mooi niet dus. Van elke communicatie- deskundige hoor ik dat wat we verbpauwentrotsaal spuien maar een marginaal onderdeel is van de boodschap die we overbrengen. Intonatie en lichaamstaal bepalen die voor zo’n 75-85%! Wij verstaan een grommende hond, een ratelende slang, een baltsende vogel, een pronkende pauw, de wijzende klant en de medewerker met de armen gekruist voor de borst feilloos.  En wat nog mooier is, een houding wordt meestal niet bewust aangenomen en zegt daarom nogal eens méér dan woorden. Lezen (van houding) en luisteren (naar hoe iets gezegd wordt) zijn daarom ondernemersvaardigheden die erg waardevol zijn. Ze brengen u veel informatie. Let er maar eens op.

Aardig is dat het ondernemers-ontbijtclubje waarin ik deelneem vernoemd is naar de Giraf. Omdat we een  verzameling mensen zijn die onze nek wel durven uitsteken natuurlijk, die was makkelijk. Maar wist u ook dat de giraf in diverse oosterse culturen (zoals de Chinese en Arabische) als een symbool geldt van vriendelijke bedoelingen? Die betekenis past ook uitstekend bij het karakter van onze club en de deelnemers daarin.

giraf

Geboren worden als giraf is trouwens ook een hele onderneming, ik bedoel: de moeder in spé blijft gewoon staan hè, dus van een zachte landing – zo’n anderhalve meter lager – is geen sprake. Het doet u vast herinneren aan uw eerste bedrijvige bewegingen. Het stijgen tot grote hoogten komt later pas. Het begint met (soms hard) vallen en opstaan.

De giraf heeft (door zijn lange nek) ook overzicht en een groot hart. En dat zijn behalve fysieke voordelen ook aansprekende persoonlijke eigenschappen die de ondernemer kenmerken.

En natuurlijk houdt onze naamgeving ook verband met het feit dat we uit Emmen komen en in de buurt van die prachtige dierentuin ontbijten natuurlijk. Inspirerend, zo’n bezoek aan de dierentuin trouwens, doe maar eens een 1-1 gesprek met een bewoner daar.

Ezel

Wie ik ben?: Cees de Bil, Querner Advisering en MPV Management. Ik adviseer over ondernemen, organiseren en samenwerken.

En ik maak bedrijfshandleidingen waarin de organisatie, taken en verantwoordelijkheden, bedrijfsprocessen en werkafspraken worden vastgelegd. Daarmee stimuleer ik duidelijkheid en continuïteit voor uw bedrijf.

Structuur en overzicht in eigen huis geeft u en uw mensen de gelegenheid om goed te kijken, lezen en luisteren naar wat uw omgeving en uw klanten u zeggen, ook zonder woorden. Meer info: www.querner.nl en vragen naar cees@querner.nl.

Geen woorden maar daden! Need I say more?

  1. 03/10/2009 om 01:05

    Beestachtig interessant! :-))

  2. cees de bil
    03/10/2009 om 01:50

    hey Elna,

    thanx! Niet vanwege de taalverbeterpunten hoop ik? Deel van jouw vak begrijp ik .. haha

  3. Geeske
    05/10/2009 om 09:47

    Zolang je maar geen zeemeeuwmanager wordt!😉
    (Zeemeeuwmanager: komt luid krijsend aanvliegen, schijt de hele boel onder en is weer vertrokken voordat iemand wat kan zeggen.)

  4. 05/10/2009 om 10:23

    Hoi Cees,

    Wat weer een prachtig geschreven stuk! Ik zou zeggen bundelen die columns en uitgeven!

  5. 09/10/2009 om 07:52

    Leuk verhaal. Niet alleen omdat ik met mijn 12 jarige dochter uitgebreid dierendag heb moeten vieren hoor. Ook omdat ik de 28ste in restaurant Mizu in Zwolle een gratis workshop geef over het werken met verhalen op de werkvloer. Ik heb deelnemers gevraagd een eigen dieren metafoor te bedenken. Dus heel herkenbaar. MISSCHIEN kan ik jouw tekst ook wel gebruiken. Ik neem aan dat je daar geen bezwaar tegen zult hebben.
    Misschien leuk om eens wat uit te wisselen? Over mijn werk staat meer op mijn website en in Volkskrant Banen van 8 september stond een artikel over mijn werk als narratief coach. Ik stuur je graag een scan door.
    Groet
    Jan Swagerman
    info@janswagerman.nl

    • cees de bil
      09/10/2009 om 09:13

      Dag Jan,

      Metaforen zijn een prachtige opstap om je eigen verhaal te vertellen. En een kans om te transformeren van een schildpad die de wereld vanuit zijn veilige schild voorzichtig maar een klein stukje van zichzelf laat zien tot een trotse pauw die zijn veren spreidt voor een maximaal bereik van z’n mogelijkheden. Ben benieuwd naar je workshop en als mijn tekst daarin een bijdrage kan zijn vind ik dat een mooi compliment.

      Cees

  6. 09/10/2009 om 13:01

    Beregoed en ik hoop voor jou dat menigeen er als de kippen bij is om je in te huren. Het kan soms met een slakkengang gaan, maar als er een schaap over de dam is volgen er meer. En dan……zwaan kleef aan. Ik wens je het vliegensvlug toe.

  7. 12/10/2009 om 11:14

    Goed geschreven en het leest lekker weg. Ik zou er nog wel het een en ander aan toe willen voegen uit de levende wereld. Je schrijft vooral over spreekwoordelijke eigenschappen terwijl mijn ervaring met levende dieren -in het bijzonder paarden- is dat ze me heel erg helpen om in het hier en nu te zijn. Om, als ik bij ze ben, alle zorgen moeiteloos los te laten en domweg gelukkig te zijn in het moment.
    Wat ik ook van ze leer, maar waar zij veel beter in zijn dan ik, is om de intentie van een ander in te voelen. Of is dat ook weer pure lichaamstaal en heeft het niks met voelen te maken? Ik wed dat zij het weten.
    Namaste,
    Karen Drost

  8. Wessel
    12/10/2009 om 21:37

    Ha die Cees. Leuk weer eens wat van je te horen/lezen.
    Mooi verhaal, veel vrouwelijke reacties zie ik….(!) Doel niet duidelijk, wie,wat wil je bereiken ? Of zomaar. Je hebt in ieder geval de broer van…?… te pakken met z’n inleiding.
    Moeten nodig weer eens babbelen. Maar met mijn publicaties gaat het heel goed. Dwz erruug druk met m’n nieuwe deadline van 2 kranten ineen. Wel mooie uitdaging. Toch weer stap vooruit.
    Hoor van je, W.

  9. 15/10/2009 om 09:02

    Een interessant boek over wat we nog met meer van dieren kunnen leren en dan met name van onze meest verwante ‘broeders’, de apen: Het boek ‘de naakte aap’ van Desmond Morris.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

