Home > zaakwaarnemingen > Samenwerken zonder personeel: ZZP’er wordt SZP’er

Samenwerken zonder personeel: ZZP’er wordt SZP’er

Stel, je bent zzp’er of een kleine ondernemer in die zin dat je een beperkt aantal handen ter beschikking hebt om een opdracht mee te kunnen uitvoeren. En er komt  – een kans op – een mooie opdracht voorbij die eigenlijk dan iets te groot voor je is. Wat doe je dan?

  1. Je laat deze prachtige beker aan je voorbij gaan, je bent te klein en je kan deze klus dus niet klaren. Je blijft (Z)uchtend (Z)onder (P)ensioen
  2. Je gaat ervoor en neemt ‘m aan. Te mooi om te laten gaan, dan maar een tandje zwaarder en maar hopen dat je over net genoeg zeilen beschikt om de finish toch te halen. Desnoods lever je wat later op en/of geef je de klant wat extra korting. ‘Komt allemaal goed’. Je wordt wakker als (Z)wetend (Z)orgconsumerend (P)aranoiapatiënt
  3. Je neemt snel personeel aan en hoopt dat je na afronding van de opdracht weer een nieuwe mogelijkheid hebt om jouw medewerkers  aan het werk te houden. Die telt eigenlik niet, je bent dan niet langer ZZP maar bent toegetreden tot de (h)orde van de MKB’ers (misantrope kopzorgenbelaste bazen?)
  4. Je kijkt rond in je netwerk en vormt een strategische alliantie met andere zzp’ers. Samen sterk, je deelt de opdracht voor een goed resultaat en een tevreden opdrachtgever. Je voelt je (S)samenwerkende (Z) zelfstandige (Z)zonder (P)personeel
  5. Je (her)definieert de opdracht tot een project en voert dat uit met een projectteam dat je inhuurt in samenwerking met een uitzend/payrollorganisatie. Je bent (S)situationeel (Z)zelfstandig (P)rojectondernemer

1 t/m 4 zijn abc-tjes voor je, die ken en herken je wel. Daar ga ik hier niet verder op in. 5, daar gaat het me nu even om. Want die ligt niet direct voor de hand. Zelfstandige zonder personeel maar soms ook weer wel met personeel. Dat schept mogelijkheden. En brengt opdrachten binnen handbereik die dat anders niet zijn. Moet je daar dan heel veel anders voor denken en doen dan wanneer je een opdracht zelfstandig en alleen uitvoert? Niet echt, denk ik. Projectplan, projectorganisatie, projectmedewerkers en coördinatie zijn accenten die in een wat ander perspectief komen te staan. Maar daar sta je niet alleen voor. Daarvoor heb je een contactpersoon bij degene waarvan jij de projectmedewerkers inleent. Waarmee je ook die afspraken kunt maken waardoor jij maximaal in jouw kracht blijft staan.

De uitwerking van zo’n aanpak past niet in dit verhaal. Dat is slechts bedoeld om de mogelijkheid te signaleren. Ik ben erg benieuwd of je wat van deze optie vindt. En wat dan. Voor mij is deze gedachte namelijk nieuw. En ik kan me er toch wel wat bij voorstellen, zeker nu ik me realiseer dat er een samenwerkingspartner is die kan helpen dit ook in praktijk te brengen.  Mij lijkt het een interessant concept dat een extra dimensie aan je bestaan als ZZP’er kan toevoegen. “For the sake of argument, learning and laughter” daarom: wat vind je van het idee? Kan je er wat mee?  Heb je hier ervaringen mee?  Dan ben ik daar erg benieuwd naar.

Deze column had ik niet kunnen schrijven als ik niet een half uurtje hardop denkend met Dinand Ebbinge in de auto door Drenthe was gecruised. Dinand is directeur van Topwork (en dat willen we toch allemaal leveren) en graag bereid met je mee te denken over het succesvol samenwerken in projecten. Net als ik trouwens, maar dat begreep je al.

  1. josee camfferman
    23/11/2009 om 13:50

    Mmm, slim idee. Nog niet eerder over nagedacht. Ga ik doen en als ik wat bedenk waar je wat aan hebt, hoor je. Of als ik iets tegenkom wat al zo werkt of wat niet werkte. Is het wat om dit ook eens in de real life group van JBN te gooien? (of word ik nou heel voorspelbaar??)
    groet, Josee

  2. 23/11/2009 om 18:32

    Ik ben (trainings)acteur en als een opdrachtgever me vraagt voor meerdere trainingen tegelijkertijd of met dagen erbij dat ik niet kan dan huur ik andere acteurs in voor die dagen. Ik houd de organisatie en betaling in de hand. En zo komt de opdrachtgever volgende keer weer bij mij. Of zien jullie dit meer als een mix van punt 4 en 5? Misschien ligt het aan het soort werk dat je doet of dit een gangbare constructie is. Groet, Elsbeth

  3. 23/11/2009 om 20:15

    Ik schrijf momenteel een whitepaper over je vierde optie: een alliantie aangaan met andere ZZP-ers, maar dan in een structuur waarin je projectmatig klussen kunt aanpakken (toch weer je vijfde optie) en meteen je aansprakelijkheid goed geregeld hebt. De basis daarvoor is de wellicht ouderwetse maar zeer gemakkelijk op te richten cooperatie, met een aantal aanpassingen en aanvullingen daarop. Het whitepaper komt binnenkort beschikbaar op http://www.allianceexperts.com.

  4. 23/11/2009 om 20:31

    Leuke gedachte, ben benieuwd hoe ik dat zou kunnen toepassen in de makelaardij..

    • 24/11/2009 om 18:56

      Ik ben voor een nieuwbouwproject voor 1 dag per week ingehuurd voor de marketing.

  5. 24/11/2009 om 16:49

    Dit is een snel om zich heen grijpende ontwikkeling. Wij (mijn compagnon en ik) zijn beide eigenaar van een OOR, een adviesbureau waarin verder nog 7 andere zelfstandigen zijn aangehaakt. Allemaal mensen die eerder in een groter adviesbureau hebben gewerkt als partner of als groepsmanager en weer voor het vak hebben gekozen!
    Wij draaien grote projecten waarbij we steeds uit deze pool putten. Alle projecten krijgen zo een projectteam waarbij de aanbrenger projectleider is en tevens een kleine fee krijgt van de deelname van anderen om recht te doen aan de acquisitieinspanning.
    Intern werken we aan maandelijkse professionalisering d.m.v. vakdagen en per project is er projectoverleg. facturering gaat via 1 systeem! de klant merkt dus niet dat we in principe allemaal zelfstandig zijn. Intern hebben de norm dat we projectteams altijd samenstellen op basis van toegevoegde waarde en kwaliteit, nooit omdat er iemand te weinig omzet heeft
    Werkt fantastisch en nu al bijna 5 jaar!
    Ik denk dat dit optie E is maar dan met de payroll organisatie in eigen beheer.

  6. 25/11/2009 om 10:48

    Inderdaad, dit zijn zaken waar ik als Healthcoach/ HR-coach weliswaar nog geen ervaring mee heb, maar waar ik wel al op anticipeer. Momenteel probeer ik zoveel mogelijk alleen of in onderaanneming te werken, maar voor je het weet moet ik zelf onderaannemers laten inhaken. Of… één van de andere beschreven constructies toepassen. Ik ga het eens op me in laten werken. Ik houd me alvast aanbevolen.
    Jeroen van Rooij, http://www.jvanrooij.be

  7. 25/11/2009 om 12:03

    Het is misschien niet helemaal hetzelfde als waar jij op doelt, maar ik werk vanuit dezelfde gedachte. Met mijn bedrijfje (ZZP) mijRbij bied ik andere ZZP-ers ondersteuning. Hoewel ik ook wel voor (grotere) bedrijven opdrachten uitvoer, is mijn initiële gedachte: ZZP-ers ondersteunen die voor een project net wat handen tekort komen. Zie mijn website http://www.mijrbij.nl

  8. cees de bil
    25/11/2009 om 17:26

    De vraagstelling levert veel inspirerende reacties op. In de Linked In-groepen ‘iedereen elke dag plezier’ en ‘platform zelfstandige ondernemers (PZO)’ worden ook veel ideeën en ervaringen beschreven en op IEDP ontstond een vraag over de vijfde optie die ik heb genoemd.

    Uit veel reacties (b)lijkt het dat ZZP’ers vooral gefocused zijn op de samenwerking met andere ZZP’ers als een project voor de uitvoerbaarheid meer handen vraagt dan twee.. Dat is ook een in frequentie en verschijningsvormen toenemend fenomeen. Uit de reacties begrijp ik ook dat steeds meer mensen de mogelijkheden en voordelen van samenwerking op die manier zien en waarderen.

    Een andere optie die ik noem is dat je als ZZP’er ten behoeve van de uitvoering van een project “echt” personeel inhuurt maar dan wel in een constructie dat je geen werkgever wordt. Weinig reacties gaan daar op in.

    Misschien ben ik onduidelijk geweest in mijn formulering maar het kan ook zijn dat deze optie gewoon nog niet als mogelijkheid wordt gezien en toegepast.

    Als het laatste het geval is vind ik dat wel interessant, want…. heeft dat dan te maken met de perceptie van wat werknemers wel en niet kunnen bijdragen? Of dat de rol van projectleider dan een andere is dan in de samenwerking met zelfstandige collega’s? Gaat het over mentaliteit, daadkracht? Of heeft het met het soort opdracht te maken waar een ZZP’er voor gaat…? En als deze “personeelsoptie” wel ideeën oplevert, komen er dan meer of andere opdrachten ook binnen je bereik?

    Ben benieuwd naar meer gedachten,

    Cees

  9. 09/12/2009 om 22:04

    Beste Cees,

    Omdat weinig reacties ingaan op de personeelsoptie ingaan, wil ik daar graag op reageren. Hoewel het geen gewoonte van me is om een eigen product online aan te prijzen, past deze discussie wel heel dichtbij het product van JongeHonden. Mijn reactie is dan ook alleen bedoeld ter aanvulling op de discussie.

    De optie om als zzp’er tijdelijk personeel in te huren wordt al regelmatig toegepast. Echter is er vaak een afstand tussen een uitzendbureau en een zzp’er, omdat uitzendbureau’s niet zijn ingericht op een zzp’er als klant.

    Ons bedrijf, JongeHonden, richt zich specifiek op junior ondersteuning van senioren. De samenwerking is meestal op maat, omdat JongeHonden zelf ook een vorm van ondernemen is. JongeHonden zit zo in elkaar dat iedere medewerker die de ambitie en de mogelijkheden heeft, voor zichzelf kan beginnen binnen het concept. Mocht je meer info willen, zie dan de website http://www.jongehonden.com.

  10. cees de bil
    10/12/2009 om 15:29

    Dag Gijs,

    natuurlijk heb ik even op de website van de Jonge Honden gekeken en ik moet zeggen: dat ziet er prima uit. Hoogopgeleid jong talent dat zich op projectbasis en in netwerkverband beschikbaar stelt om ondersteuning te bieden en vragen te beantwoorden. Mooi en inspirerend concept. Helemaal van deze (netwerk)tijd.

    Jouw opmerking over de uitzendbureaus laat zich vertalen in een vraag / uitnodiging aan hen: denk na en benoem hoe je (ook) zzp’ers kunt faciliteren.

    Graag nodig ik die bureaus uit ook op deze plaats daarover hun ideeën kenbaar te maken. Wil het uitzendbureau ook de ZZP’er als klant? En zo ja, wat heeft zij dan te bieden?

  11. cees de bil
    15/12/2009 om 18:56

    Comments (3) via de Linked In groep: Radboud University Nijmegen Alumni:

    1. Monique Biloro

    Op voorhand ga ik er van uit dat de leukere klussen `te groot` zijn. Hierom zoek ik continu naar andere partijen die samen met mij een `gelegenheidcombinatie` kunnen vormen. Planning en afrekenbaarheid zijn nog uitdagende vraagstukken. Zijn er inspirerende voorbeelden?
    By Monique Biloro Opereert op het snijvlak van Processen, Informatie, Systemen en Communicatie

    posted 20 days ago

    2. Marc Beets

    Cees, mooie opsomming van mogelijkheden! Als klein adviesbureau in RO, infra, Water en gebiedsontwikkelig zijn we bezig om ook een vastere vorm aan ons netwerk te geven met als doel om samen met anderen projecten te kunnen draaien. We passen het 5e concept dus al toe, ook al zijn we geen ZZP´ers. Groet, Marc Beets (www.wbconsulting.nl).
    By Marc Beets Leading multidisciplinary, complex processes in (political) sensitive environments. Interim Management, Facilitator

    posted 20 days ago

    3. Monique Doomernik

    aansluiting bij een netwerk van vakgenoten werkt vaak heel goed. En afspraken kunnen in veel vormen gemaakt worden, als het maar goed vastlegt.
    Als jurist schrijf ik heel veel samenwerkingsovereenkomsten.
    Groet,
    Monique Doomernik
    UwJurist.nl
    By Monique Doomernik Owner, UwJurist.nl

    posted 9 days ago

  12. 27/07/2012 om 11:19

    Cees,
    Ik denk dat wij als detacherings bureau al aardig op weg zijn om jouw punt 5 in te vullen. Sinds kort hebben wij daar het “ProductenBureau” voor in het leven geroepen. Kijk maar eens op de site(wordt op dit moment wel bijgewerkt)
    met vriendelijke groet, Rob Rambat

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

