Home > netwerknotities > NETWERKEN, OUD ÉN NIEUW

NETWERKEN, OUD ÉN NIEUW

Netwerken is elkaar opzoeken, zien en spreken toch? Het ‘old boys’-netwerk, dat beweerdelijk voorkomt dat er vrouwen doordringen tot de top van het bedrijfsleven is een ons-kent-ons gebeuren dat juist zijn invloed lijkt te hebben door de regelmatige ontmoetingen van de deelnemers eraan. Wat moet je je dan voorstellen van virtueel netwerken? Virtueel betekent nou juist dat je elkaar niet direct of regelmatig ontmoet.

Verarming of verrijking, vervangend of aanvullend? Het is maar van welke kant je het bekijkt. Een issue is het, zoveel is zeker. Als de koningin er al in haar kerstrede over spreekt… met een opgestoken (wijs…) vinger tegen leegte, afstand en een gebrek aan verbinding en verbondenheid. Vanuit het perspectief van mogelijkheden en kansen is het een ontwikkeling van mooier en meer, juist ook als het gaat om verbinding en samenwerken.

Zaken doen via internet begint ook al steeds gewoner te worden. Overeenkomsten over reizen en concerttickets, boeken en verzekeringen worden in toenemende mate online gesloten. En zoals de PC van nu het verre toekomstbeeld van de beeldtelefoon in feite al heeft gerealiseerd is cyberspace inmiddels een meer dan virtuele werkelijkheid. Voor de ‘new boys ‘n’girls’ is het virtuele netwerken al tastbare realiteit. LinkedIn is er een sprekend voorbeeld van. Spaarde je vroeger nog voetbalplaatjes, nu spaar je zakelijke contacten in jouw linkedin netwerk. Een beetje competitief zijn we allemaal wel dus op regenachtige zondagen surfen we ook, wel lekker droog binnen natuurlijk, om ons netwerk op te bouwen en uit te breiden. Waarom eigenlijk? Het sparen is weinig interessant als doel op zich toch? Een vol plaatjesboek belandt in de kast tenslotte….

Kansen die we nooit eerder hadden, belooft Jan Vermeiren in zijn boek ‘Hoe linked in nu echt gebruiken’. Linkedin is het grootste zakelijke online netwerk met alleen al in Nederland meer dan een miljoen deelnemers. Voorwaarden voor succesvol (online) netwerken noemt hij ook. Netwerken is het aanhaken van en samenwerken met mensen die je kunnen helpen op weg naar de resultaten die je nastreeft. Zonder doel geen richting en zonder richting geen resultaat. Klinkt haast te simpel, maar heb je dat scherp? Deel informatie zonder daar onmiddellijk iets voor terug te verwachten. Givers gain  ;-). Besef dat de kracht van netwerken in de tweede lijn ligt:  De echte kracht van een netwerk zit niet in wie je kent, maar in wie zij kennen.  Rechtstreeks zaken doen is geen must.  Je kan daardoor een ander soort gesprekken gaan voeren. Je kan de tijd nemen om elkaar wat beter te leren kennen en onderzoeken hoe je elkaar kan helpen met de netwerken van jullie beiden, hoe je voor elkaar ambassadeur kunt zijn. Ook door een testimonial, recommendation, voor je relatie  te maken bijvoorbeeld.

Nieuw en uniek aan het virtuele netwerk is dat het je aan elkaar een direct zicht op het netwerk van de ander geeft en daarmee de mogelijkheid creëert om ook gericht met dat netwerk je voordeel te doen. Maar ook de oldboys-networkregels blijven van belang: zaken doe je bij voorkeur met degenen die je kent, aardig vindt en vertrouwt.

Nieuwe wijn én oude zak(k)en, zeg maar, voor tastbaar resultaat.

  1. 03/06/2009 om 11:33

    Beste Cees,

    Helder en duidelijk artikel over netwerken en LinkedIn. Juist dat “rechtstreeks zaken doen geen must is”. Meer een klankbord wat er speelt onder de ondernemende mensen. Een uitwisseling van ideeën en standpunten. Soms inspirerend. Verfrissend. Een digitale ontmoetingsplaats van vrije en open geesten.

    Groet,
    Philipp van Ekeren

  2. 19/11/2009 om 19:07

    Ha die Cees,

    Lekker helder verhaal! En herkenbaar met kennen, aardig vinden en vertrouwen! Bijzonder hoe synergie werkt en los van elkaar dezelfde dingen gebeuren. Ik zie dat je verhaal wat korter is dan anders. Komt dat? Ik vind er wat van: ik vind het fijn, leest lekker door en blijft beter hangen.

    Groet,
    Mirjam Lub

  1. 25/04/2010 om 11:23

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: