Home > netwerknotities > Netwerken op weg naar samenwerken?

Netwerken op weg naar samenwerken?

Netwerken is belangrijk, zo weten we allemaal. Daarom nemen we ook deel aan ontbijtbijeenkomsten, gaan we naar beurzen, serviceclubs en golfdagen en nemen we deel aan internetcommunities. Netwerken doen we om ons en onze producten en diensten in de etalage te zetten. We zijn ons eigen billboard. Kijk! Hier ben ik en is wat ik heb misschien ook wel iets voor jou? Als je dat regelmatig doet gaan mensen jou en je verhaal herkennen en komen de eerste zakelijke contacten op gang.

Als je een tijdje actief aan het  netwerken bent, dringt ook tot je door dat de spin off van de contacten die je opdoet en onderhoudt een steeds grotere rol gaat spelen. De contacten die je opdoet op grond van doorverwijzingen en mond-tot-mond-reclame worden steeds belangrijker voor je. Ook in netwerkverband. In een aantal netwerkclubs en virtuele netwerken krijg je de kans om rechtreeks inzage te verwerven in het contactennetwerk van jouw relaties en kan je met elkaar gericht onderzoeken over wat je voor elkaar kan betekenen door – ook weer gericht- mensen bij elkaar te introduceren.

Ben je in staat om op dit niveau met elkaar samen te werken dan is de kans op succesvolle uitbreiding van je eigen netwerk en een toenemende bedrijfsactiviteit niet toevallig meer. Recent ben ik met deze gedachte in het achterhoofd mijn LinkedIn netwerk doorgelopen en heb ik een van mijn goede contacten gevraagd of zij mij wilde introduceren bij een contact van haar. Ik kende deze ander niet, maar zag aan de hand van de profielschets op het net van deze collega-‘internetwerker’ dat ik mogelijk voor haar een interessant aanbod zou kunnen hebben. Mijn relatie was zo vriendelijk om mijn vraagmail door te zenden en een dag later ontving ik een reply met daarin ook een reactie van degene waar ik nieuwsgierig naar was. ‘Ja leuk, geef hem mijn  nummer maar. Ik ben wel nieuwsgierig’. Geweldig niet?  Van at random – ik ga erheen, vertel m’n verhaal aan wie het horen wil en zie wel wat er gebeurt – gaat het netwerken over naar een voorbereide en doelgerichte kennismaking. En op een natuurlijke wijze, niets geforceerd. Samen werken in en aan elkaars netwerken. Contacten uitwisselen op basis van ideeën over toegevoegde waarde voor de te benaderen mensen. Een afspraak hebben we gemaakt, zij had mijn profiel op het net ook al even bekeken (zie: http://www.linkedin.com/in/ceesdebil).

Er is nog een dimensie. Samenwerken met elkaar in een markt(segment) waarin je aan dezelfde klanten elk een ander – maar wel samenhangend – deelaanbod hebt dat je door samen te werken kunt verbreden. Samenwerken in strategische marktbewerking. Een belangrijke kans voor alle ondernemers, groot of klein, net gestart of al jarenlang actief. Ieder wel vanuit zijn of haar eigen bedrijf, aanbod en verantwoordelijkheid. Als er verschillende aanbieders zijn met een vergelijkbaar aanbod zijn mensen geneigd zaken te doen met diegene die ze kennen, aardig vinden en vertrouwen.  Dat geldt natuurlijk net zo als het gaat om het waarderen van doorverwijzingen! Zeker als je erbij kunt zeggen dat je met die ander

vaker / regelmatig /structureel *)   (*): omcirkel wat waar is) samenwerkt.

Het vertrouwen in jou is de entree voor de ander. Belangrijkste voorwaarde is wat tussen haakjes staat: vertel je namelijk dingen die niet waar zijn, dan ben je ineens niet meer aardig en betrouwbaar, ‘mind the gap’. En ook omgekeerd:  als je op deze wijze een opdracht verwerft via een zakenrelatie, wees je dan wel bewust van het feit dat wat jij presteert ook weer afstraalt op de aanbrenger.  Slecht werk beschadigt natuurlijk, maar goed werk bevestigt ook weer de samenwerkingsrelatie van de klant met de aangever.

Strategisch samenwerken maakt jou voor jouw klanten ook aantrekkelijker en daarmee versterk je tegelijkertijd de marktpositie van jezelf én die van je “netsamenwerker”. Misschien even slikken als je net voor jezelf begonnen bent, eindelijk alles zelf beslissen en lekker alleen…, maar erg effectief. Ondernemend samenwerken: delen, geven en samenwerken dus. Win-win-win!

 

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

