Home > netwerknotities, teitsgewricht, zaakwaarnemingen > Interactieve stimulans

Interactieve stimulans

Social media en de werkvloer. ‘Het zal toch niet waar zijn’ schrikt de directeur wakker uit een angstdroom die nog even realiteit lijkt als hij al rechtop in bed zit. Twitterende werknemers die hun hart luchten na een negatief ervaren gesprek met hun chef, vertrokken relatiebeheerders die via linkedin aan de klanten van het bedrijf laten weten dat ze vanaf vandaag met een prima aanbod voor de concurrent werken.

Een nachtmerrieachtig perspectief? Ingrijpen en insnoeren voor het te laat is, adviseert een jurist en ontsteekt daarmee een lucifer vlak bij het haar van het boardroomfrequentererende lezerspubliek van het FD.

‘Beteugel gebruik van sociale media’

16 september 2010, 16:10 uur | FD.nl

Door: Haseborg, R. ter

‘Werknemers kunnen hun werkgever ernstige schade berokkenen door het gebruik van sociale media. LinkedIn, Facebook of Twitter leggen bedrijfsgevoelige informatie bloot, zoals cv’s, zakelijk netwerk of klantenbestand’, stelt advocaat Renzo Ter Haseborg.

(…) ‘Verbied de werknemer om actief klanten te benaderen via sociale media’ (…) ’Blokkeer sites als Twitter, LinkedIn of Facebook. Dat zal de arbeidsproductiviteit zeker ten goede komen. (…) Als een werknemer toch zijn profiel op zo’n site wil achterlaten, laat hem dan slechts in algemene zin naar buiten treden over zijn of haar werkzaamheden: zijn of haar exacte functie en werkzaamheden zijn vertrouwelijk. Ook mag de werknemer op het profiel niet aangeven welke opleidingen hij op kosten van de werkgever gevolgd heeft.’ (bron: http://bit.ly/at691I)

Koren op de molen van de naar controle zoekende gripmanager die moeite heeft zijn eigen profiel staande te houden temidden van zijn social mediagenieke kennis(mede)werkers?

Felle reacties volgden op FD.nl en Molblog. Van welke planeet deze wonderdokter komt die een nieuwe ziekte van de typevinger in het leven roept en meteen de afdoende medische behandeling voorschrijft: amputatie vanaf de kin. In die sfeer en veelal appellerend aan het kind en badwater-adagium.

interactie

Interactie is levensvoorwaarde nummer 1 voor elke onderneming. De social media hebben daar onmiskenbaar een extra dimensie aan toegevoegd. Web 2.0 heeft een nieuwe realiteit geschapen. Verzet en repressie geven blijk van onwennigheid en angst. Een slechte raadgever doorgaans, angst. Beter lijkt het te omhelzen. Veel leuker is dat in elk geval.

Werknemers als een risico te schetsen voor bedrijfsbelangen doet bedrijf èn personeel geen recht. Bewegingsruimte en –vrijheid stimuleren betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Zo ook ten aanzien van social mediagebruik.  Werknemers bepalen mede het bedrijf en hun beleving en waardering geven het gezicht en kleur. Zoals ook de klanten van dat bedrijf  -ook via de social media – doen. (een voorbeeld van een blog daarover http://bit.ly/bomHvc)

gezamenlijk belang

Onthouden of miskennen van het belang van werknemers doet het bedrijfsbelang tekort. Bij reputatiemanagement heeft niet alleen de werkgever maar ook de interactieve werknemer zelf belang. Bovendien werken de social media zelfcorrigerend. Wie inhoudsloze of destructief georiënteerde boodschappen zendt zal daarvoor geen gehoor vinden en zichzelf naar de zijlijn verwijzen. Martijn Aslander heeft daar een aantal zinnige dingen over gezegd (http://vimeo.com/5607078 ). Met o.m. een voorbeeld ook van werknemers die het internet niet op mochten. Mochten.

stimulans

Dat (besteding van) tijd en kwaliteit in de relatie tussen werkgever en werknemer belangrijk zijn en onderwerp van gezamenlijke verantwoordelijkheid behoeft geen nader betoog. Stimuleren en  faciliteren lijken mij echter uitdagender invalshoeken voor het gesprek daarover met elkaar dan wat je allemaal niet zou mogen.

Voorbeelden voor de ondernemer die een kader zoekt voor dat overleg: http://bit.ly/c4Y2Lk.

Ook op de digitale snelweg rijdt het een stuk soepeler met de handrem eraf…

@ceesdebil

  1. 21/09/2010 om 12:08

    Controle komt voort uit angst en leidt tot ‘agressie’. Zodra werkgevers en managers loslaten, staan ze open voor contact met de buitenwereld en zien ze wat de (social media) wereld hen allemaal voor moois te bieden heeft.

    En nu ga ik deze blog tweeten… ;-))

    Hartelijke groet,

    Wim Beunderman
    http://www.tekstschrijvernodig.nl/nl/Blog

  2. 21/09/2010 om 22:24

    Chantal vindt het ook mooi -;) Zowel het hele Social Media verhaal als de typische Cees stijl. Je bent toch niet toevallig zelf die jurist – in een stoffig jasje?

    • cees de bil
      22/09/2010 om 09:10

      @Chantal, dank voor je stijlcompliment. Stijlloos probeer ik te vermijden. Spijlloos vind ik een mooie uitdaging – niet gehinderd door de spijlen van de box. En een stofjas heb ik niet, een stofkam wel. Zo een die ook past in muizenissen😉

  3. Coen de Koning
    23/09/2010 om 08:09

    Wat heeft dit met Letselschade te maken?

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: