Home > aandachttrekkers, netwerknotities > Met wie doe je zaken? Over kennen, aardig vinden en vertrouwen.

Met wie doe je zaken? Over kennen, aardig vinden en vertrouwen.

De drie voorwaarden om met jou zaken te doen en niet met een ander die een vergelijkbaar aanbod heeft. Èn, èn, èn, niet één of twee van de drie. Als dat zo is, wat betekent dat dan?

Allereerst dat je zichtbaar bent, dat mensen van je bestaan afweten. Zichtbaar word je door je te laten zien. Door te adverteren, door potentiële en bestaande klanten te bezoeken. Door op de zeepkist of een podium te gaan staan, zelfgecreëerd als het moet. En door een artikel, een boek, een blog te schrijven bijvoorbeeld.  Door je klanten en andere contacten die aan anderen vertellen hoe hun contact met jou is of was en hoe ze jou daarin hebben leren kennen.

Wat maakt je zichtbaar, wat bepaalt het beeld dat een ander van je heeft?  Anders dan je in eerste instantie vaak denkt niet meteen wat je allemaal kan en weet.  Meer dan de boodschap die je vertelt is de manier waarop je deze brengt bepalend voor de indruk die je achter laat. Dat is interessant om te weten als je een gesprek aangaat of een presentatie houdt. Het effect van jouw presentatie is  vaak veel groter als je van weinig dat je kan of hebt meegemaakt veel vertelt en daarbij je enthousiasme, betrokkenheid en gevoel laat zien dan wanneer je probeert indruk te maken (klinkt anders nu…) door met zoveel mogelijk voorbeelden – waar je maar weinig over zegt – de ander ervan te overtuigen dat jij de beste bent. Let er maar eens op hoe en waardoor jij een gesprekspartner of iemand die een presentatie houdt waardeert.

Waarom is iemand aardig? Dat lijkt op het eerste gezicht erg subjectief. Maar ga op dit punt ook je ervaringen met anderen maar eens na. Aardig is degene die niet pusherig is, niet het hele podium claimt, geïnteresseerd is in het verhaal van de ander, luistert, meedenkt, behulpzaam is. Niet het eigen ego op de voorgrond duwt maar aandacht heeft en geeft. Humor helpt, de leukste (willen) zijn niet. Houding / attitude is bepalend. En echtheid, authenticiteit. Gemaakt, geveinsd en bedacht valt altijd op en door de mand. Wil je aardig gevonden worden, wees dan vooral jezelf, zonder daarover na te denken. Forceren helpt niet en nooit. Relax…

Vertrouwen is een woord met veel lading. Een begrip met veel lagen en dimensies. Bij de vraag of iemand met jou zaken wil doen gaat het denk ik basic om twee dingen. Heeft je potentiële klant en opdrachtgever er vertrouwen in dat jij hem of haar kan helpen bij de vraag die speelt en/of het aanbod dat je doet en maak je in het verdere contact de boodschappen, beloften en indruk waar die aanleiding gaven om met elkaar verder te praten.

Zeggen wat je doet en doen wat je zegt is een mooie samenvatting. Dat zeggen is alleen een wat ruimer begrip dan praten. In een duitse rocksong ben ik dat – bedenk ik nu- ook al eens tegengekomen en het is vast niet toevallig dat ik me dat nu herinner: ‘reden ist nicht sagen und hören nicht verstehen’.

Mooi is dat je alle drie de bepalende factoren zelf in de hand hebt. Jij bepaalt en beïnvloedt het beeld dat anderen van jou hebben. Maar weet je ook wat dat beeld is? En of dat hetzelfde is als het beeld dat jij van jezelf hebt? Moeilijke vraag? Het antwoord ligt in het stellen ervan. Vraag aan je contacten en klanten hoe ze jou zien en waardoor dat wordt bepaald. Vraag om feedback! Dan kan je daarvan leren en daarmee afstemmen, “tunen”.  Zodat je niet alleen kunt zeggen wat je doet, maar ook doen wat je zegt.

  1. 04/07/2009 om 00:49

    Beste Cees,

    Je hebt het volgens mij helemaal bij het juiste einde, zeggen wat je doet, en doen wat je zegt dat zouden meer mensen moeten doen zeker als je succes vol wilt zijn.
    Mijn mening is dat, zeggen wat je doet, en doen wat je zegt, zeer serieus moet nemen, ook als het gaat over kleine zaken.

    Met vriendelijke groeten,
    Henk

  2. 06/07/2009 om 10:52

    Dag Cees,

    Mijn complimenten voor deze inbreng. Wat ik leuk vind, is dat wat je hierboven beschrijft heel erg overeen komt met hoe ik jou heb ervaren op 2 juli tjdens de Pitch&putt bijeenkomst van het JBN.

    Hartelijke groet,
    Esther Huisman

  3. 07/07/2009 om 01:12

    Beste Cees,

    Ik ben onder de indruk van je laatste post. Midden in de roos! Het gaat in eerste instantie om de persoon, daarna pas om het product c.q. de dienst.

    De “gunnings” factor. Zaken doen, ondernemen komt voor uit dat de een de ander iets gunt.

    Hetzelfde als de naar mijn idee verouderde uitspraak, geven en nemen. Dit zou omgedoopt moeten worden naar geven en ontvangen.

    Vanuit het ouderlijk huis is mij, naast een hele hoop andere zaken, een tegelwijsheid altijd bij gebleven: Wie goed doet, ontmoet goed.

    Blijf trouw aan jezelf en je eigen waarden en integriteit.
    What goes around, comes around.

    Gegroet,

    Serge Roodbeen

  4. 05/08/2009 om 10:39

    Dag Cees,

    Weer de spijker op zijn kop. Ondernemen is leuk, maar nog veel leuker met mensen die je aardig vindt. En aardig zíjn kost niets!

    Groet,

    Dianna Verlaan

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: