Home > zaakwaarnemingen > funtheory: plezier op je werk, ja graag!

funtheory: plezier op je werk, ja graag!

Als manager werd  ik op een gegeven moment aangesproken op het feit dat er binnen mijn afdeling iemand was die een goudvis op z’n bureau had staan (in een aquariumpje wel). Of ik daar maar eens wat aan wilde doen?

herenleed

‘Mmmmhh,weet je ook wat die goudvisser doet en hoe hij presteert’ was mijn reactie. Een frons van onbegrip en het antwoord ’nee, maar daar gaat het nu even niet om…’. Lang verhaal kort, het was het begin van het einde van mijn verblijf op de apenrots waar dit herenleedgesprek zich voordeed.

Herenleed? Het schijnbare contact tussen twee mensen die ernstig langs elkaar heen praten in dezelfde taal maar vanuit een ander universum (in het verleden ook een onnavolgbaar(…) VPRO zondagavondprogramma met Armando en Cherry Duijns, over weemoed en verlangen, http://www.youtube.com/watch?v=P1euToQai3o bijvoorbeeld).

sneeuwballen

We zijn er allebei vrolijker van geworden, dat wel. Van het niet lang daarna scheiden van onze wegen bedoel ik. Voor mijn gesprekspartner was mijn vertrek een weldadige terugkeer naar orde, structuur en gezag; voor mij was het vrijheid, frisse lucht, sneeuwballen gooien en weer verder. Voor beiden ook: een einde aan de verwarring. Win win? Ja, nee, vind ik niet. Hoewel, voor wie van ordening en structuur houdt of dat nodig heeft om zich veilig te weten is het wel wat-ie wil natuurlijk.

Ik ben van out of the box, kan het ook anders maar dan wel mooier slimmer beter en leuker? Da’s ook onrust en ontregeling soms. Maar ik denk ook dat chaos en verwarring de bron zijn van vernieuwing en vooruitgang, stimulans van creativiteit.

gek

Stel je voor dat we nu nog alleen maar konden en mochten schilderen zoals Rembrandt. Technisch perfect, den werckelijkheit getrouwe, meesterlijk in alle opzichten. En stel je voor dat het daar dan was gestopt en er niemand op het idee was gekomen om te vervagen, te benadrukken, te abstraheren, te pointilleren, te druppelen of te verstrippen of er bierdoppen bij in te plakken… Dan hadden we het impressionisme, expressionisme, de drippainting, de popart en de knutselkunst ook nooit gehad.

Jammer ja, hoor ik een aantal van u licht cynisch bedoeld denken. En dat mag. Alleen… als je geen plezier mag hebben, als je niet gek mag doen… Als je in de beoordelingscriteria het begrip ’managementidentificatie’ opneemt (ja, ik heb het meegemaakt, bedoeld om aan te geven of je wel in de pas loopt en niet teveel dwars ligt, echt, je gareelgehalte zeg maar  – tsja, en wat betekent dat dan  als je daarop geen ++ score haalt?)… Als gezagsgetrouw, taakbewust, rust en orde de kernwaarden van jouw ondernemen zijn…. Dan moet je niet na een tijdje komen aanzetten met…, d’r gebeurt hier ook nooit wat…, ik moet hier ook alles alleen… ik mis de beleving en het initiatief…

ruimte

En natuurlijk is er niks mis met Rembrandt, en dus ook niet met structuur en  technische perfectie. Ook niet binnen bedrijven. Ik ben alleen maar tegen verstikken en inbinden, dat wat kleiner maakt. En daarmee  ben ik niet voor bandeloze ongeremdheid. Ik ben voor de uitnodiging en stimulans, beleving en betrokkenheid. En daar hoort voor mij dan ruimte bij.

Wat heeft dit nou allemaal met die vissenkom te maken? Natuurlijk mag je als manager best wel kanttekeningen plaatsen vanuit zakelijk oogpunt en het welzijn van die vis. Maar als orde en structuur, hiërarchie en gezag bepalend zijn voor de wijze waarop je met elkaar omgaat dan denk ik aan oppassen, verstarring, niet van het pad af en verdedigend. Boven het daarbij geopende hersenvakje prijkt REACTIEF.

Als er ruimte is, als je uitgenodigd wordt, als je plezier hebt, mag hebben ook, voel je je vrij en ontspannen, kan je beter kijken en luisteren naar wat er om je heen gebeurt en word je ontvankelijker voor mogelijkheden en kansen. Open je het vakje CREATIEF.

Zelfde letters, ander woord. Een wereld van verschil.

  1. JC
    25/01/2010 om 12:47

    Plezier op het werk valt of staat met het charisma van je manager, je kunt zelf dikke pret hebben maar als er elke dag een druk op gelegd wordt, afkeurend gekeken wordt en alleen nog maar naar de creatieve onrust word gewezen in plaats van naar je goede prestaties, verstik je. Life experience, helaas.

  2. 25/01/2010 om 13:27

    Carriere maken betekent ook het zoeken naar het juiste bedrijf. Voor sommigen is dan een eigen bedrijf, anderen moeten heel goed zoeken om precies de juiste werkgever te vinden. Maar beide wegen leiden naar meer plezier, ook als het niet in 1 x lukt.

    • cees de bil
      25/01/2010 om 15:48

      Dag Jacco,

      Mooie aanvulling. Zoals in elke relatie is ook in een (samen)werkrelatie belangrijk dat er sprake is van een match.

      Op jouw website zie ik ook een prachtig citaat:

      Vrijheid is niet alleen het afwerpen van je eigen ketenen, maar ook het respecteren en bevorderen van de vrijheid van anderen. (Nelson Mandela)

      In een grotere context gesteld maar ook op (samen)werken van toepassing toch?

      Cees

  3. 25/01/2010 om 13:32

    Aardig incident en aardige metaphoor, die vissenkom. Ik houd niet zo van vissenkommen, er zwemmen soms hele rare, soms zelfs wat angstaanjagende vissen in (vind ik!). Net als in een organisatie, trouwens. Ik las laatst over een organisatie die voorstander is van rommelige en persoonlijke bureau’s. Dat zou het contact en de communicatie tussen de collega’s bevorderen. Ik zelf ben daar geen voorstander van. En ik ben ook voorstander van structuur. Met structuur bedoel ik: helderheid. Weten waar je met z’n allen voor staat, wat de werkafspraken zijn en dat je elkaar kunt vertrouwen. En focus op het werk. In sommige organisaties wordt geloof ik gedacht dat werk een gezelligheidsvereniging moet zijn. Dat is verwarrend en schept valse verwachtingen. De kunst is de combinatie te vinden van humor, plezier, initiatief, vindingrijkheid en kwaliteit gedreven. Dat kan niet zonder goede onderlinge betrekkingen. Zou ik die vissenkom verbieden? Nou, nee, ik geloof het niet. Het hangt af van de omstandigheden en de aard en image van de organisatie enz. De vraag bij de vissenkom is eerder: zat de eigenaar van de vissenkom of de betreffende manager in de verkeerde organisatie. In beginsel zou ik de vissenkom laten voor wat hij is; het verschijnsel geeft net als andere persoonlijke uitingen informatie over de persoon van wie dat ding is.

    • cees de bil
      25/01/2010 om 13:51

      Dag Victor,

      Structuur, helderheid, visie, afspraken en vertrouwen. Helemaal mee eens.

      Over dat rommelige bureau heeft Einstein eens wat gezegd: “als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest, waar staat een leeg bureau dan voor?”😉 .

      Ruimte is volgens mij ook erg belangrijk en aanvullend. Basis voor creativiteit en plezier. En ja, je moet er wel mee om kunnen gaan. Ruimte schept ook verantwoordelijkheid. En ook: als de ruimte voor jou te beperkt is (zoals in een vissenkom) heb je een keuze: aanpassen of eruit springen. En soms…. mag en kan je de ruimte veranderen.

      Cees

  4. Joyce Hagenaars
    25/01/2010 om 13:40

    Hallo Cees,
    Je verhaal leest heerlijk weg. Herkenbaar ook.
    Jammer vind ik het dat dergelijke situaties leiden tot het scheiden der wegen. Kan wellicht ook niet anders. Toch ben ik op zoek naar “verbindingsoplossingen” om juist die diversiteit in benaderingwijze te behouden. Ben daar nog niet uit.
    Groeten,
    Joyce

    • cees de bil
      25/01/2010 om 16:09

      Dag Joyce,

      verbinden is mooier dan verbreken en meer plezier voor iedereen. Bij ruimte en vrijheid hoort ook afzien van macht en minder houvast. Dat is soms ook wel griezelig voor degene die tot dan toe de touwtjes in handen heeft. Misschien ken je nog die reclame van – ik meen CMG – die een manager liet zien op die vanaf de bovenste vedieping alle touwtjes in handen had die aan de armen van de medewerkers op de laag daaronder werkten (en die dat weer in handen hadden voor de vloer daaronder… : het zweet parelde op z’n voorhoofd en… hij viel om.

      Loslaten is daarom (de) kunst en wat je ervoor moet doen is… niet vasthouden. Misschien is verbinden dan wel helpen loslaten en vertrouwen geven, zowel aan de vasthoudende “baas” als aan de houvast zoekende medewerker.

      Cees

  5. 25/01/2010 om 23:42

    Hi Cees,
    ik las het verhaal, las een stuk over goudvissen waarin korte metten werd gemaakt met de mythe dat de beestjes een geheugen van slechts 3 seconden hebben, en toen viel m’n oog op de laatste bijdrage.

    Daar ben ik het bijna met je eens (ahum). Verbinden kun je beter als je ook kunt verbreken. En loslaten is wat mij betreft ‘gecontroleerd’ of ‘begeleid’ verbreken. En dat mag ik graag doen. En dan houd ik m’n handen stevig in de zakken, en laat anderen hun eigen fouten maken (met een gefluisterde tip erbij). Daarvan leren we allemaal nog steeds het meest. de ontwikkeling van de mens zal pas echt opschieten als we ook van anderen willen leren, ook van andermans fouten.

    Leuke blog, complimenten.

    Groet, Martin

  6. Hems
    26/01/2010 om 10:14

    Helemaal mee eens! Durf te bewegen!

  7. Fulco van Aurich
    26/01/2010 om 15:04

    Dag Cees,

    Ik zou wellicht ijverig een groot bord (een meter breed, 45 centimeter hoog) zijn gaan maken met in ferme letters de tekst “Streng verboden goudvissen mee naar het werk te nemen. Verder alles toegestaan. De Directie.” en de oplettende collega vriendelijk hebben verzocht dit een mooi plaatsje te geven in de kantine. Dan had ik er zelf ook het nodige plezier aan beleefd. Maar ieder zijn stijl, natuurlijk!
    Groeten, Fulco van Aurich

  8. cees de bil
    26/01/2010 om 17:58

    Commentaar van Marja Voogt in de LikedIn groep iedereen elke dag plezier:

    Hallo Cees,

    Wat een heerlijk stukje…. waren er maar meer managers die out of the box durfden te denken, die kijken naar wat het oplevert, die houden van mensen op het andere been te zetten, durven uitdagen”, en ook weten dat het je brein en gedrag een frisse wind kan opleveren, een glimlach, even uit de routine, chapeau !

    By Marja Voogt zoekt werk

    posted 26-01-2010

  9. Harrie Custers
    26/01/2010 om 18:09

    Mooi en herkenbaar stuk Cees. Ik mijn woorden ‘voegen’, ‘disciplineren’ e.d. mogen ervaren.

    Heb ook én gelukkig mogen ervaren dat wegen zich niet altijd hoeven te scheiden.
    Ik (ambassadeur voor ont-moeten, ont-regelen, ont-wikkelen en verbinden) heb samen met mijn maat Wim (handelsreiziger, nar en Donquichot) bij de Belastingdienst (jawel) mogen ervaren dat acteren op het grensvlak tussen dienst en buitenwereld en tussen wat is en wat moet vs wat kan en wat (nog) onvoorstelbaar is, wordt gegund én gewaardeerd. Plezier, passie én prestatie.

    gr. Harrie

  10. Violetta Bleus
    28/01/2010 om 08:50

    Ik hoor nog steeds Jef Staes vertellen over een “Red Monkey”…

  11. 29/01/2010 om 16:21

    Hallo Cees,

    Mooi stuk heb je wederom geschreven. Complimenten. Ik ben het helemaal eens met de reactie van Victor Helmich.

    Je hebt leidinggevenden en leidinggevenden toch? Je moet het treffen dat een leidinggevende ook voor zijn/haar afdeling staat en je dus ook verdedigd in goede en slechte tijden. Helaas heb ik ook een en ander meegemaakt in het bedrijfsleven.

    Wat enorm mist is duidelijkheid! Er is niets ergers voor een medewerker dat een werkgever of je leidinggevende om dingen heen gaat draaien. En dan ook nog verwachten dat je de opdracht of je werk goed uit voert?! En je daarna daar ook nog eens op aan spreekt. Verwarrend toch?

    Ik ben voor de vissekom! Toch heel wat anders als je je hamster meeneemt. Het biedt juist ruimte om meer te gaan denken. Als je ergens even niet uit komt ga je toch voor je uit staren en als je naar je visje kijkt kun je misschien wel het eureka moment hebben🙂.

    Ik als zzp-er denk wel dat het een enorme taak is als je personeel hebt. De goede werknemers moeten het niet ontgelden aan de de minder goede.

    Ben erg benieuwd naar je volgende stuk wat je gaat schrijven.

    Vanessa

  12. Maria
    02/02/2010 om 10:57

    Geweldig pleidooi. Ik zit op dit moment met mijn i-pod ingeplugd achter mijn bureau: werk met plezier dus. Hier in het centrum staat overigens een prachtig aquarium waar ik af en toe even ga kijken. Erg rustgevend🙂
    Overigens kan je geordend zijn (om de innerlijke chaos te bedwingen) en houden van ruimte, nieuwe impressies, expressie en out of the box-denken.
    “Managementidentificatie”: die hou ik er in.

    groet,
    Maria

  13. cees de bil
    22/02/2010 om 23:47

    Commentaar van Bas Becks in de Linkedin groep: Vacature (vind een baan, plaats een vacature)

    Ik stel voor dat iedereen een persoonlijk item op zijn/haar bureau gaat zetten. Om te beginnen kan je dan zien wat er in iemand omgaat. Ten tweede maakt bijvoorbeeld een goudvis iemand veel toegankelijker in een tijd dat we allemaal steeds meer gesloten en afgezonderd raken.

    Dus zolang het geen hygiëne problemen oplevert gewoon doen. Als je geen plezier meer in je werk hebt kan je er beter mee stoppen of iets anders gaan zoeken lijkt me.

    By Bas Becks Technisch projectleider CIS-Group

    posted 18-02-2010

  14. cees de bil
    22/02/2010 om 23:49

    Commentaar van Eric Sonneveld in de Likedin groep: Vacature (vind een baan, plaats een vacature)

    Plezier op je werk – ja graag.. en zo ging de internetgeneratie anders werken.
    De clean-desk policy in een flex-desk omgeving.. en per medewerker 1 kastplank of een kluisje ergens in het pand.
    Hoe persoonlijk kan een flexdesk worden ingericht ?

    In welk modern (?) kantoor zijn er nog vaste werkplekken en wordt nooit regelmatig thuisgewerkt?

    By Eric Sonneveld Organize, manage & improve

    posted 19-02-2010

  15. 15/05/2010 om 07:53

    Hoi Cees,

    Je blog leest leuk weg. Goed ook dat je gekozen hebt voor de goudvis en niet voor de kennelijk verstikkende structuren. Je had het over het scheiden der wegen. Zit je nu op een plek waar een goudvis op het bureau wel is toegestaan?

    Groet, Luc Mutsaers

  1. 26/01/2010 om 02:22
  2. 27/01/2010 om 21:34
  3. 04/03/2012 om 10:17

Geef een reactie

